הכנסת תאשר פיצוי של 15 מיליון שקל לנמל אילת - תמורת תשלום חוב למדינה
נמל אילת, שהכנסותיו צנחו ביותר מ-80% מאז סגירתו עקב האיום החות'י, יוכרז כנכס לאומי אסטרטגי כדי להצדיק את חבילת הסיוע הייחודית. הפיצוי מותנה בתשלום חוב של 3.2 מיליון שקל למדינה עבור דמי שימוש בנמל. האחים נקש, בעלי הנמל דרך חברת פפו ספנות, משכו דיבידנדים של מעל 160 מיליון שקל מאז השתלטותם על הנמל ב-2013
הכנסת תצביע הבוקר (א') על פיצוי ייחודי לנמל אילת, שהכנסותיו ירדו ביותר מ-80% לאחר שנסגר עקב האיום החות'י בים האדום, אך תתנה אותו בתשלום חוב למדינה.
זמן קצר לאחר תחילת המלחמה נסגר נמל אילת שבניהול חברת פפו ספנות שבבעלות האחים נקש, עקב סכנות לפגיעת טילים בים סוף. חלק מרכזי מפעילות הנמל הוא קליטת רכבים, כאשר רק ב-2023 פרק הנמל 150 אלף כלי רכב, אך עם פרוץ המלחמה שותק כמעט לחלוטין ומאז קלט רק כמה עשרות אוניות עם מטען כללי בלבד, וכלל פריקת הרכבים הועברה לנמלים באשדוד וחיפה.
עם קבלת אישור הכנסת, על פי המתווה שנקבע במסגרת קרן הפיצויים, חברת נמל אילת בע"מ תקבל כ-15 מיליון שקל בשתי פעימות, מתוך תקציב משרד התחבורה. אולם, הפיצוי מותנה בתשלום חוב למדינה על סך 3.2 מיליון שקל עבור דמי שימוש בנמל שטרם שולמו וקיבלו דחייה במסגרת ההקלות שקיבלו חברות עם פרוץ המלחמה.
המענק על סך 15 מיליון שקל הוא חבילת סיוע ייחודית, ועל מנת להסביר את הפיצוי הנדיב, ששאר נמלי ישראל לא קיבלו, הוחלט להכריז על נמל אילת כנכס לאומי אסטרטגי, בין היתר עקב מיקומו הרגיש וחוסר היכולת של הנמל להעביר פעילות לנמלים אחרים על אותו קו חוף.
נמל אילת הופרט ב-2013 ונחכר על ידי האחים נקש עד 2028 ב-122 מיליון שקל בלבד, עם אופציה להאריך את ההסכם עד 2038. לפני מספר חודשים קידמו בנמל מהלך לפיטורי עשרות עובדים בטענה שלא ניתן להמשיך פעילות שגרתית עם צניחה כה משמעותית בהכנסות. ועדת הכלכלה איימה בסנקציות, וגם בהסתדרות קראו להפקיע את הנמל מידי האחים נקש. בין היתר נטען כי מדובר בחברה שהרוויחה מיליונים במהלך השנים ובעליה משכו דיבידנדים על סך יותר מ-160 מיליון שקל מאז הועברה לידיהם, ולכן היא מסוגלת לעמוד בזמנים קשים.
עם זאת, בנמל הבהירו כי בעקבות ההוצאות הכבדות, החברה לא תוכל להמשיך להחזיק את כל העובדים. בנמל ציינו כי פעלו במספר מישורים כדי להמשיך פעילות - בין היתר פנתה החברה בבקשה לממשלה להשיב את צו היבוא לנמל, להעמיד לרשותו רציף בים התיכון ולממן 40% מתוספת התשלום שנאלצים יבואני הרכב לשלם עבור מעבר בתעלת סואץ. החברה אף פנתה לארצות הברית בבקשה לחלט כספים מהחות'ים והאיראנים עבור הנמל בגין הנזק שנגרם לו.