סגור

בלעדי לכלכליסט
לא מחכים לממשלה: שת"פ לשיפור התנועה בגוש דן

הרפורמה להקמת רשות מטרופולינית במרכז הוצאה מחוק ההסדרים, אך נתיבי איילון החלה להפעיל מרכז ניהול משותף לערים ולגופים ממשלתיים

רפורמת רשויות התחבורה המטרופוליניות הוצאה אמנם מחוק ההסדרים, אבל כמה חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות בגוש דן לא מחכות לממשלה ומתחילות לשתף פעולה כדי לשפר את התנועה, ולהניח את הבסיס לרשות מטרופולינית עתידית. מרכז ניהול תנועה מטרופוליני (מנת"ם) מתחיל לפעול בימים אלו בגוש דן בניהולה של חברת נתיבי איילון.
המנת"ם, שבנייתו הסתיימה לאחרונה, יכלול חדר מצב שבו חברת נתיבי איילון תשתף פעולה עם גופים כמו המשטרה וכבאות והצלה. כמו כן, לאחרונה חתמה נתיבי איילון על הסכמי שיתוף פעולה עם חברת נת"ע של הרכבת הקלה ועיריית בני ברק, ובחברה מצפים לכך שרשויות נוספות בגוש דן יצטרפו ליוזמה בשבועות הקרובים. במסגרת המנת"ם, הרשויות מעבירות את ניהול הצמתים שלהן לנתיבי איילון.
1 צפייה בגלריה
צומת תנועה כביש רמת גן
צומת תנועה כביש רמת גן
צומת ברמת גן
(צילום: שאול גולן)
ההערכה היא שעלות האחזקה החודשית של צומת מרומזר עומדת על כ־2,000 שקל, ונתיבי איילון אמורה לספוג עלות זו. בנתיבי איילון אומרים כי ניהול הצמתים צפוי להקל את גודשי התנועה, וככל שיותר צמתים ינוהלו על ידי החברה, כך הם יוכלו לתת מענה בזמן אמת לאירועים בשטח, ואף לבצע אופטימיזציה של הנסיעות על ידי רמזורים חכמים ושימוש בביג דאטה ובינה מלאכותית. בנתיבי איילון מציינים שבגוש דן יש כ־1,400 צמתים מרומזרים, ובממוצע לכל רמזור יש רק ארבע תוכניות פעולה שחלקן לא עודכנו כעשור.
שיתוף הפעולה עם חברת נת"ע יאפשר לנהל את כלל הצמתים שבהם עוברת הרכבת הקלה. בנתיבי איילון מעוניינים שבהמשך תנוהל באמצעותם גם תנועת האוטובוסים בגוש דן. עיריית בני ברק היא הראשונה שחתמה על הסכם הצטרפות למנת"ם, וחתימה זו כוללת העברה מלאה של 38 הצמתים המרומזרים שבשטחה לאחריות נתיבי איילון, בתוך כשנתיים. הצמתים יעברו שדרוג, כולל חיבורם למצלמות חכמות. ראש עיריית בני ברק, הרב אברהם רובינשטיין: "זו בשורה אמיתית לשיפור מצב התנועה".