סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ומנכ"ל החינוך העצמאי אליעזר סורוצקין
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ומנכ"ל החינוך העצמאי אליעזר סורוצקין (צילומים: רויטרס, ויקיפדיה)

למרות הוראת חשבת האוצר – הרשתות החרדיות ממשיכות לקבוע עובדות בשטח

חשבת האוצר ברשתות החינוך החרדיות הורתה לרשתות להפסיק להכניס את תוספת אופק חדש לתלושי המורים. למרות שאין לכך בסיס חוקי, הרשתות המשיכו לרשום אותן בתלושים. סמנכ"לית חדו"ש: להטיל על המנכ"לים אחריות אישית

רשתות החינוך המפלגתיות החרדיות - בני יוסף של ש"ס והחינוך העצמאי של אגודת ישראל - כללו גם החודש בתלושי השכר את תוספות אופק חדש. זאת בניגוד להוראת חשבת האוצר הרשתות שושי שוורץ. בעוד החינוך העצמאי דאג לפחות לבצע בתלוש גם הפחתה של הסכום, רשת בני יוסף לא עשתה אפילו את זה. סמנכ"לית עמותת חדו"ש לחופש דת שוויון, עו"ד יפעת סולל, פנתה השבוע לבג"ץ לקובע דיון דחוף בעתירת חדו"ש נגד תוספות השכר למורים החרדים בשל ניסיונות קביעת העובדות בשטח.
בהסכם הקואליציוני מיועדים 600 מיליון שקל לתוספות שכר למורים החרדים ברשתות החינוך המפלגתיות. כדי ליצור מראית עין של השוואת תנאים, מוגדרות התוספות כהצטרפות לרפורמת אופק חדש - למרות שמדובר ברפורמה של החינוך הממלכתי ואילו הרשתות החרדיות הן חינוך פרטי. הנושא תלוי ועומד בעתירה לבג"ץ של עמותת חדו"ש, אבל לא הוצא צו ביניים לעצירת התשלומים. מצד שני שר החינוך יואב קיש מתקשה להביא לאישור התיקון לתקנות חוק חינוך ממלכתי שיאפשר את התוספות. קיש מנסה במסגרת התקנות לחזק את חובות הפיקוח על הרשתות כדי שבג"ץ יאשר אותן, עם זאת הניסיון מוכיח שקשה מאוד לאכוף פיקוח על החינוך החרדי.
כדי לקבוע עובדות בשטח, מכניסות רשתות החינוך את תוספות אופק חדש ללא כל בסיס בחוק לתלושי השכר מתחילת 2024. לפני כחודש מסר משרד האוצר ל"כלכליסט" כי "מרגע שהתברר שהרשתות נהגו בפרקטיקה זו הנחתה החשבת את מנהלי הרשתות לחדול אותה באופן מיידי". מתברר שזה לא עזר - והרשתות סיפקו הוכחה נוספת להתעלמותן מהוראות החשבת.
במכתב ששלח מנכ"ל רשת בני יוסף אביגדור אוחנה למנהלים ולמורים הוא כתב ש"עדיין תשלום שכר עובדי ההוראה בהתאם לתנאי אופק חדש לא אושר. נוכח זאת גם בחודש זה כמו בקודם תשלום מקדמות אופק חדש יופיע בתלוש השכר אך יקוזז מהסכום שיועבר לחשבון הבנק שלכם".
במכתב ששלח מנכ"ל החינוך העצמאי הרב אליעזר סורוצקין לצוותי הניהול וההוראה הוא כתב ש"הגורמים הרלבנטיים ממשיכים בקידום אישור התקנות וההליכים המשפטיים-בירוקרטיים, שיאפשרו ההעברה בפועל, של מקדמות אופק חדש. לעת עתה נמשיך להציג את המקדמות בתלושי השכר של העובדים, אולם הפעם – בפורמט שונה. בתלושים תופיע שורת "מקדמת אופק חדש" בסך השווה לגובה המקדמה-ברוטו. מיד לאחר מכן, תופיע שורה נוספת - הפחתת מקדמת אופק".
"נראה שהנחיות חשבת הרשתות שוב זכו להתייחסות מבזה. ההחלטה להנפיק תלושי שכר פיקטיביים, שמטרתם ליצור התחייבות כלפי המדינה, היא צעד חמור"
סמנכ"לית עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, עו"ד יפעת סולל, פנתה בתגובה השבוע לבג"ץ בבקשה לקביעת מועד דחוף לדיון בעתירה נגד העברת תוספות אופק חדש לרשתות החרדיות. סולל מסבירה שבהכנסת הסכומים לתלושים הרשתות מנסות לקבוע עובדות בשטח. לדבריה, "אין ספק כי אם לא ישלמו את הסכומים, תוגש נגדן תביעה ייצוגית. עוד אין ספק כי הרשתות יבקשו, כפי שעשו בתביעות ייצוגיות אחרות, לגלגל את הוצאותיהן על המדינה. מדובר אם כן בסוגייה המחייבת בירור דחוף".
סולל אף שלחה מכתב ליועצת המשפטית של משרד החינוך עו"ד אילת מלקמן וליועמ"ש האוצר עו"ד אסי מסינג שבו כתבה ש"נראה שהנחיות חשבת הרשתות שוב זכו להתייחסות מבזה. ההחלטה להנפיק תלושי שכר פיקטיביים, שמטרתם ליצור התחייבות כלפי המדינה, היא צעד חמור". היא דורשת מהם להוציא הבהרה שתלושי השכר של הרשתות לא יחייבו את המדינה וכי הצעד שנקטו המנכ"לים של הרשתות "אינו רק מנוגד לדין אלא שהוא מטיל עליהן אחריות אישית כנושאי משרה, אשר בצידה אחריות אזרחית, משפטית ופלילית".
ממשרד האוצר נמסר ש"הנושא בבדיקה. עם זאת, כפי שגם ציינו בעבר, נבהיר שחשבת הרשתות אינה מעורבת בתהליך חילול תלושי השכר של הרשתות ובתוכן שלהם, אלא רק בתהליך תשלום פקודת השכר בפועל לאחר שערכה את הבדיקות המתאימות".סורוצקין מסר בתגובה ש"התוספת כפי שמופיעה בתלוש נעשה בסיכום עם סגן החשב הכללי באוצר".
בינתיים המצב של הכנסת התוספות לתלושים (והגדלה פיקטיבית של הנטו) מבלי שהתוספות יועברו בפועל מעורר ביקורת רבה בין המורים החרדים. זאת בין היתר משום שהעלאת ההכנסה וכן חוסר ההתאמה בין התלושים לסכום שנכנס לבנק פוגעת ביכולת של המורים לקבל הנחות בארנונה - זאת בלי שיקבלו את התוספות בפועל כפיצוי על תוספת התשלום. דווקא המהלך שערך החינוך העצמאי החודש - של הוספת שורה של הפחתת התוספת - יכול לפתור את הבעיה לפחות למורים שלו.