סגור
ילד ילדים צרכים מיוחדים
מסגרת של ילדים עם צרכים מיוחדים (צילום: שאטרסטוק)

כמעט רבע מתקציב החינוך: 16 מיליארד שקל מוקצים לחינוך המיוחד

על פי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, תקציב החינוך המיוחד עלה בחמש השנים האחרונות ב-68%, לעומת עלייה של 21% בתקציב הכללי של המשרד. קצב התוספת השנתי בחמש השנים האחרונות – מיליארד שקל לשנה

תקציב החינוך המיוחד (כולל שירותים נלווים) הגיע בשנת הלימודים הנוכחית ל-16 מיליארד שקל והוא עומד על 23.5% מתקציב משרד החינוך, קרוב לרבע. תקציב החינוך המיוחד גדל בחמש השנים האחרונות ב-47%, זאת לעומת עלייה של 21% בלבד בתקציב המשרד. כך עולה ממסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנושא הרפורמה בחינוך המיוחד.
מספר תלמידי החינוך המיוחד גדל בשנים האחרונות בקצב מהיר בהרבה מהעלייה במספר התלמידים הכללי. אם בשנת הלימודים 2012/13 היו 191 אלף תלמידים בחינוך המיוחד הרי שכעבור עשור יש 293 אלף תלמידים, תוספת של 53%. התוצאה היא שחלקם של תלמידי החינוך המיוחד מכלל התלמידים גדל בתקופה זו מ-9.4% ל-11.7%. העלייה הגדולה במיוחד בקרב תלמידים אוטיסטים ובעלי מוגבלויות שכליות קשות שהעלות התקציבית שלהם יקרה במיוחד.
העלייה המהירה בהיקף תלמידי החינוך המיוחד ובתקציבם הופכת את הנתון הזה לבעל חשיבות כלכלית אסטרטגית. בשנתיים האחרונות עלה תקציב החינוך המיוחד ב-1.2 מיליארד כל שנה ובחמש השנים האחרונות במיליארד שקל בממוצע. אפשר להניח אם כן שב-2027 הוא יעבור את 20 מיליארד השקל. לשם השוואה כל תקציב משרד הרווחה עמד ב-2022 על 9.7 מיליארד שקל.
אם בשנת 2018 עמד תקציב החינוך המיוחד (כולל שירותים נלווים) על 10.9 מיליארד שקל, הרי שבשנת 2023 הוא הגיע ל-16 מיליארד שקל. אחוז תקציב החינוך המיוחד מתקציב משרד החינוך עלה מ-19.5% ב-2018 ל-23.5% השנה והוא מתקרב במהירות לרבע מהתקציב. החלק של תקציב החינוך המיוחד מתקציב המשרד בערך כפול מחלקו במספר התלמידים.
נתון מדאיג במיוחד הוא זה שלפיו שיעור תלמידי החינוך המיוחד בחינוך הממלכתי באשכולות הנמוכים (1-2) עומד על 19.4% והוא כפול מחלקם בחינוך החרדי והערבי (9.5%). פערים משמעותיים אבל קטנים יותר אפשר למצוא גם באשכולות האחרים. אפשר להסיק מהנתונים שבישראל עדיין יש תת אבחון של ליקויים שונים באוכלוסיות החרדית והערבית, בייחוד הבדואית, ולכן בעיית הליקויים אצל התלמידים עוד חריפה יותר ממה שידוע.
המסמך של הממ"מ מגלה פער עצום בין בניית כיתות לחינוך המיוחד לבין הצרכים. כך למשל ב-2021 היו חסרות 1,100 כיתות גן לחינוך המיוחד אבל המשרד בנה רק 132 כיתות, כלומר 12% מהצורך. כן היו חסרת 365 כיתות בית ספר אבל המשרד בנה רק 67, כלומר 18%. בקצב הזה כמובן אין שום אפשרות להתגבר על המחסור וסביר שהוא רק ילך ויחמיר.