סגור
Dun's 100

הסכם הלוואה במשפחה לרכישת דירה

האם התכוונת ש500,000 ₪ שנתת לבתך וחתנך לרכישת הדירה הראשונה, יוותרו לחתנך במקרה של גירושין? לו ידעת כי בנך וכלתך יתגרשו בתוך 5 שנים, האם התכוונת שה350,000 ₪ שנתת לבנך ולכלתך לרכישת הדירה הראשונה, יוותרו לכלתך בעת הגירושין? האם תשובתך תשתנה ככל שהגירושין יחולו אחרי 10 שנים? או 20 שנים? לכל השאלות ו/או המחשבות הללו יש פתרונות, רוצים לשמוע איך אתם גם נותנים כספים מכל הלב וגם שומרים על קשרי משפחה טובים שנים קדימה? מוזמנים לקרוא, והכי חשוב אל תחסכו בהתייעצות בנושא!

בישראל הורים רבים מעבירים לילדיהם כספים לצורך רכישת הדירה, לרוב זה עקב מחירי הדיור הגבוהים, מה שמאד מקובל במדינת ישראל ופחות נהוג במדינות אחרות בעולם. לצד זאת, אין ולא ניתן להתעלם משיעור הגירושין הגבוה למדי, מה שעלול להוביל למצב בו מאות אלפי שקלים של הורים, שחסכו לאורך שנים, בעמל רב, 'יורדים לטמיון' ונותרים בידי הגרוש/ה לאחר פירוק השיתוף ומכירת הדירה. לכן, מסבירה עוה"ד לוסי מאיר, בכל מקרה שבהם מוענקים כספים משמעותיים בין בני משפחה, רצוי ומומלץ לערוך הסכם הלוואה במשפחה.

מתן כספים בין בני משפחה לרכישת דירה – הבעיות שעלולות להתעורר

אין ספק כי הכספים, בין אם במתנה או בהלוואה, נועדו לשרת מטרה טובה וניתנים מכל הלב. על פי רוב, הכסף עובר לזוג צעיר יחסית שאין לו דירה משלו, בה יבנה את חייו ואת משפחתו. הכול טוב ויפה, אך לעיתים המציאות טופחת על הפנים והזוגיות אינה כזו שהינה לאורך שנים וישנו הליך של פירוד וגירושין. בראש ובראשונה, ללא הסכם הלוואה מסודר הכספים בהחלט עלולים להיחשב כמתנה. לא פעם פנו למשרדנו הורים יקרים וטובים, שהתלוננו כי מאות אלפי שקלים שהעניקו לבנם או לבתם עלולים לעבור, או כבר עברו, לכיסם של הגרוש או הגרושה.
אכן, לפי החלוקה השוויונית של המשאבים בעת גירושין, ופירוק השיתוף במקרקעין, גם הדירה תהיה מחולקת שווה בשווה בין הזוג המתגרש. המכירה עשויה להיות לצד שלישי או לגרוש/ה המחזיק/ה במחצית השנייה של הדירה, אך בכל מקרה כספי המתנה שנתנו ההורים ירדו לטמיון ככל שהדברים לא הוסדרו. יתר על כן, כאשר מתגלעים סכסוכים הדירה עלולה להימכר על ידי כונס נכסים, דבר הפוגע בערכה ומוביל להפסד נוסף גם לבן ולבת שקיבלו את כספי ההורים, כך שהנזק כפול ומכופל.
מצבים כואבים אחרים הם מצבים בהם הכספים אשר הוענקו כהלוואה, מתוך הבנה כלשהי בעל פה כי זוהי הלוואה, אולם כעבור זמן מסתבר שהילד או הילדה אינם משיבים את הכספים מסיבה זו או אחרת. כבר היו מקרים קשים כאלו שהגיעו לפתחו של בית המשפט, שבהיעדר הסכם הלוואה מסודר וברור ראו בכספים שניתנו כמתנה בין בני משפחה. חוק המתנות קובע כי בהיעדר הסכם, מרגע העברת הכספים הם נחשבים בתור מתנה ואין צורך להחזירה. מבחינת בית המשפט, במשפחות ניתנות לא פעם מתנות בכסף, ולפיכך בהיעדר הסכם נטל הוכחה גדול מוטל על כתפי נותן הכסף.
"לא נעים" לעשות הסכם בין בני משפחה
אנחנו יודעים שבגלל קשרי המשפחה, "לא נעים" לבקש לערוך הסכם, אנחנו יודעים שבגלל שמדובר בקשרי משפחה אנשים לא מאמינים שאם קבעו בעל פה שאלו כספי הלוואה, או עזרה לבינתיים ושיוחזרו בעתיד, "כשתוכלו תחזירו", הבן או הבת, הכלה או החתן שנכחו בסיכום זה שבעל פה יתכחשו לסיכומים בזמן אמת.
גם לא נעים להפסיד 500,000 ₪ תוך 3 שנים.
לא נעים להיות בסיטואציה בה החתן "שכח" שאמרתם שיהיה תחזירו.
לא נעים להיכנס כצד נוסף בתוך הליכי הגירושין, כמי שתובעים את הכסף בחזרה.
דווקא בגלל קשרי המשפחה, דווקא בגלל שאחרי הגירושין עדיין תישארו סבא וסבתא של נכדיכם, ותרצו להיות בקשר מטיב עם הכלה או החתן הגם הגירושין, חשוב לפנות לעורכת דין מתמחה בדיני משפחה שתדע לערוך לכם את ההסכם, הכי מבטיח את החזרת כספכם ללא מאבק עתידי, תוך שמירה על קשרי משפחה טובים ובהכי נעים שיש.
לערוך הסכם הלוואה לרכישת הדירה
קיימת חשיבות עליונה בעריכה של הסכם הלוואה במשפחה לרכישת דירה, או לעריכתו של הסכם ממון המטפל בסוגיה זו. את הסכם ההלוואה חשוב לערוך באמצעות עורכת דין לדיני משפחה אשר תדע את מלאכת הניסוח באופן ברור, מקצועי, מותאם אישית ותקף משפטית. רק עורכת דין שעוסקת בתחום דיני משפחה יום יום שעה שעה תדע להפוך את ה"לא נעים" שאתם מרגשים לא רק לנעים ולהוביל לחתימה אלא להבנה אצל מקבל המתנה – שזהו גם אינטרס שלו או שלה לחתום על הסכם כזה.
1 צפייה בגלריה
עו"ד לוסי מאיר
עו"ד לוסי מאיר
עו"ד לוסי מאיר
(צילום: מיטל אזולאי)

באשר להסכם עצמו, עליו לכלול את הפרטים הרלוונטיים, כמו האופן בו ההלוואה ניתנת, מהו הסכום, כיצד יוחזרו הכספים ומתי, וגם אילו תנאים והתניות קיימים. למשל, בשל שמדובר בקשרי משפחה, ניתן לקבוע הוראות שלא נראה בהסכם בין שני שותפים זרים, למשל הגם שיש פיגור בתשלום לא יתווספו ריביות, ניתן לקבוע כי הסכומים יוחזרו בהחזר חודשי מסוים לאורך השנים, אך שאם בני הזוג ייפרדו לפני חלוף 5 שנים הרי שיהיה עליהם להחזיר את הסכום במלואו ובאופן מיידי (למשל מתוך הכספים של מכירת הדירה), ניתן לקבוע כי ההחזר לא יהיה דומה ככל שהגירושין יופיעו אחרי 5 שנים או 10 שנים, אפשר גם לקבוע שאחר חלוף זמן ממושך כספי ההלוואה הופכים למתנה. ישנם עוד תנאים מגוונים רבים שניתן להציב, היצירתיות תהיה אצל עורכת דין דיני משפחה, ובכל מקרה יש להתאימם באופן אישי ומדויק לצדדים, תוך חשיבה עמוקה לכמה שיותר סיטואציות עתידיות שעשויות לקרות ולהביאם לכדי פתרון מנוסח כבר בהסכם.
לצד ההסכם אפשר ורצוי לשלב עוד צעדים המקנים עוד ביטחון והגנה. למשל, אפשר להוסיף הערת אזהרה בטאבו על שמם של ההורים או נותני ההלוואה, אפשר להוסיף שעבוד המבטיח את החזר ההלוואה, וגם להחתים את בני הזוג על שטר משכון. חלופה הולמת להסכם הלוואה יכול להיות הסכם ממון, הקובע בין היתר מה יעלה בגורל הכספים והדירה במקרה של פרידה, רישום באחוזים אחרים וגם כאן אפשר שההסכם יהיה מדורג והעיקר להבטיח כי ככל שיהיה פירוד או גירושין יהיה זה תחת הוראות ההסכם ומשכך על פי הסכמות ולא על פי מאבק משפטי ארוך ומיותר.
כאשר קיים הסכם הלוואה עם תנאים וביטחונות מתאימים, נמנעים חילוקי דעות, דאגות וחששות הפוגמים ביחסים ובמרקם המשפחתי. זהו אינטרס של המלווים ושל הלווים כאחד. וכשמדובר בבני משפחה חשוב שהדבר יעשה על ידי איש מקצוע שיפעל ברגישות המתבקשת נוכח שמירה על קשרי משפחה טובים בהווה ולעתיד.
d&b – לדעת להחליט