סגור
תור בבחירות ללשכת עורכי הדין במגדל ב.ס.ר 4 בני ברק
תורי ענק בבחירות ללשכת עורכי הדין (צילום: צור אלון)

הבחירות ללשכת עורכי הדין: ההצבעה בקלפיות הראשיות הוארכה עד 21:00

חילופי האשמות בין המטות, גם של עו"ד עמית בכר וגם של עו"ד אפי נוה: "עומדים בתור כדי לעכב מצביעים". בתוך כך, בעקבות העומסים בקלפיות, יו"ר ועדת הבחירות, עו"ד שלומי באשי, פנה לשר המשפטים יריב לוין בבקשה להאריך את שעות ההצבעה בבחירות ונענה בחיוב, עד השעה 20:00. בשישה אתרי הצבעה ראשיים הוארכה שעת ההצבעה עד 21:00

אחרי שמוקדם יותר היום הסכים שר המשפטים יריב לוין לבקשת יו"ר ועדת הבחירות, עו"ד שלומי באשי, ואישר לו להאריך את ההצבעה ללשכת עורכי הדין בקלפיות המשניות עד השעה 20:00, הודיע כעת יו"ר הוועדה כי בהתאם לסמכות שניתנה לו משר המשפטים הוא מאריך את שעות ההצבעה גם בקלפיות הראשיות במחוזות השונים עד השעה 21:00. מדובר בשישה אתרי הצבעה, אחד בכל מחוז של הלשכה: בית ציוני אמריקה בתל אביב, משרדי הלשכה בחיפה, משרדי הלשכה בבאר שבע, משרדי הלשכה בבית הפרקליט בנצרת, בית הלשכה בראשון לציון ומשרדי הלשכה בירושלים.
הקלפיות בבחירות ללשכת עורכי הדין נפתחו הבוקר, ולראשונה זה שנים מורגשת התעוררות, כשבקלפיות רבות, בעיקר במרכז הארץ, נצפו תורים ארוכים, והצפי הוא לאחוז הצבעה גבוה יחסית לשנים קודמות.
נכון לשעה 14:50, שיעור ההצבעה עומד על כ-23.6% מבין כלל בעלי זכות הבחירה. שני המתמודדים הבולטים בבחירות הם ממלא המקום הזמני, עו"ד עמית בכר, וראש הלשכה לשעבר שהורשע בפלילים, עו"ד אפי נוה. בנוסף מתמודדים על הראשות עו"ד דורון ברזילי ועו"ד ארקדי אליגולאשווילי.
בעקבות התורים הארוכים והעומסים בקלפיות ועדת הבחירות ללשכת עורכי הדין הסמיכה את יו"ר הוועדה, עו"ד שלומי באשי, לפנות לשר המשפטים יריב לוין, בהתאם לחוק, כדי שיסמיך את יו"ר הוועדה להאריך את שעות ההצבעה בבחירות - אחרי השעה 17:00 בקלפיות המשניות, ואחרי השעה 20:00 בקלפיות המחוזיות. באשי שלח מכתב בנושא לשר המשפטים יריב לוין ונענה כאמור בחיוב.
במכתב ששלח לוין מוקדם יותר ליו"ר הוועדה באשי הוא כתב כי במענה לפנייתו הוא מסמיך אותו להאריך את שעות ההצבעה בקלפיות המשנה - הקלפיות שבהן הייתה ההצבעה אמורה להימשך עד השעה 17:00 - בשלוש שעות נוספות. לוין כתב: "ההסמכה ניתנת בכפוף לכך שהארכת שעות ההצבעה תיעשה באופן שוויוני לחלוטין, ותתבצע בכלל קלפיות המשנה ברחבי הארץ, ללא יוצא מן הכלל". מדובר במרבית הקלפיות ברחבי הארץ, כאשר ישנן קלפיות שמראש אמורות להיות פתוחות עד השעה 20:00. כעת כאמור הוארך זמן ההצבעה בחלק מהקלפיות הראשיות עד השעה 21:00
בקרב תומכי בכר ואנשי המחאה נשמעות טענות כי תומכי נוה מעכבים בכוונה את התורים. מצביעים בקלפיות בהרצליה, כפר סבא ומקומות נוספים מספרים כי "עורכי דין תומכי נוה נכנסים להצביע ואז מתעכבים דקות ארוכות מאחורי הפרגוד בכוונה לגרום לתורים ארוכים, לייאש את הממתינים בחוץ, ולשבש את הבחירות". בכר פרסם סרטון לפיו "יש ניסיונות לשבש את ההצבעה. לא להיכנע לזה, לא להתייאש, לבוא להצביע, אם צריך לעמוד בתור – לעמוד בתור, לא לתת יד לשיבוש הזה. שלא יגנבו לנו את הדמוקרטיה".
מנגד, במחנה נוה גם טוענים לניסיונות שיבוש. עו"ד אבי ללום, שהיה אחד המועמדים לראשות הלשכה והסיר את מועמדותו בשבוע שעבר וחבר לאפי נוה, שלח סרטון שמראה שפתק ההצבעה שלו לראשות הלשכה עדיין מופיע בקלפיות כמועמד לראשות הלשכה, אף שאינו מתמודד. "רק כדי להבין איך מתנהלות הבחירות, פנינו כדי להסיר אותו באמצע היום". ממטה הבחירות של עו"ד נוה נמסר: "בשעות האחרונות אנשי המחאה שאינם עורכי דין בשליחותו של בכר עומדים בתורים במטרה להאריך אותם ולייאש את עורכי הדין שבאים להצביע. עוד ניסיון אנטי-דמוקרטי של בכר להשפיע על תוצאות הבחירות".
ההערכה הרווחת היא שאחוזי הצבעה גבוהים פועלים לטובתו של בכר, הנתמך על ידי ארגוני המחאה נגד ההפיכה המשטרית, זאת משום שעורכי דין רבים שנמנעו במשך שנים מלהצביע - החליטו הפעם לחרוג ממנהגם ולהגיע לקלפיות כדי למנוע את בחירתו של נוה.
בין היתר בקלפי בבית משפט השלום בהרצליה יש תור ארוך ואנשים מדווחים כי הם ממתינים שעות ארוכות. בקבוצות המחאה החלו התארגנויות כדי להביא קרטיבים לממתינים ולעודד אותם להצביע למרות ההמתנה. "כל מי שיכול לבוא לקלפי ליד מקום מגוריו, לעודד, לחזק, לתמוך, להביא כיבוד או כל תמיכה נוספת – נהיה אסירי תודה", הפיצו אנשי "אחים לנשק" והוסיפו: "המאבק בעיצומו, כל קול קובע... להמשיך להמריץ חברים, משפחה ומכרים לבוא להצביע. גורל המדינה נמצא היום בידיים של עורכי הדין".
היזם נעם לניר, ממתנגדי ההפיכה המשטרית, שהגיע למקום, צילם סרטון שהראה את התור הארוך ואמר: "התור הגדול הזה בהרצליה נגרם מפני שהמנגנון מכניס רק קלפי אחת לתוך המערכת. עומדים פה אנשים כבר 4-5-6 שעות בתור והתור לא זז". לניר סיפר ל"כלכליסט": "אנשים מבוגרים עומדים 4-5 שעות בתור, ויש תומכים של אפי נוה שנכנסים להצביע ומחכים בקלפי במשך עשר דקות-רבע שעה ותוקעים את התור בכוונה. אנשים בורחים לנו והולכים הביתה כי לא יכולים לחכות, וצריכים לאסוף ילדים מהגן. אני כבר שעתיים פה מנסה לשכנע אנשים טובים לא ללכת הביתה ולהישאר להצביע".
בתוך כך מפעילים אנשי המחאה את הבוט "ליברל", שבו נתוני זמן אמת על עומסים בקלפיות, במטרה לנתב את עורכי הדין שמבקשים לצאת ולהצביע להגיע לקלפיות הפנויות באותו מחוז בחירה.
"זה רגע האמת שלנו, ומרגש אותי שאנו נלחמים יחד עבור הדבר הכי חשוב לנו שזו הדמוקרטיה, ואני מבקש מכם לתת את כל האנרגיה והפוש והכוח היום", אמר הבוקר עו"ד בכר בסרטון שהופץ בין השאר בקבוצת "אחים לנשק", אנשי המילואים ממובילי המחאה.
אנשי המילואים מ"אחים לנשק" ומקבוצת "מחאת יוצאי יחידה 214 מורן/מיתר" – היחידה בה שירת בכר בצבא – מסייעים לבחירתו של בכר, ובימים האחרונים פתחו חמ"ל להמרצת עורכי דין מתנגדי ההפיכה המשטרית לקלפי. מדובר באנשי מילואים שבהם לוחמים וקצינים קרביים רבים שתורמים רבות לביטחון המדינה, ומובילים את ההפגנות בקפלן ובמאות מוקדים בארץ כבר קרוב לחצי שנה.
מנגד, עו"ד נוה, שביקר אתמול בכותל והצהיר כי "הניצחון בידיים שלנו. אם המחנה שלנו יוצא להצביע – אנחנו מנצחים", פתח את הבוקר בביקור בקלפי במחוז דרום, בבית הפרקליט בבאר שבע, ולאחר מכן הגיע לקבל ברכה אצל הרב הראשי בבית הדין הרבני של באר שבע-אילת, עו"ד יצחק דהאן. בהמשך היום הוא מתכנן להסתובב בין הקלפיות השונות, ובשעות הצהריים המאוחרות יגיע להצביע בתל אביב.
נוה מתעקש שהוא אינו שליח של הממשלה או של שר המשפטים יריב לוין וכי הוא מתנגד לחלקים ברפורמה המשפטית, אולם בקרב הקואליציה היו מאוד רוצים לראות אותו מנצח, מתוך הערכה כי יהיה קל יותר לתאם עמו עמדות בקשר למינוי נציגים לוועדה לבחירת שופטים, לעומת בכר המתנגד באופן מוצהר לצעדי הממשלה ואף נואם בהפגנות נגדה, כמו במוצ"ש האחרון בקפלן.
כאמור, ההצבעה במרבית הקלפיות היא עד השעה 17:00, ובכמה קלפיות מרכזיות עד השעה 20:00. ההצבעה היא בארבעה פתקים: לראשות הלשכה, למועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, לראשות ששת המחוזות של הלשכה (תל אביב, מרכז, ירושלים, חיפה, הדרום, הצפון) ולוועדי המחוזות. 77,201 עורכי דין הם בעלי זכות בחירה, ויוכלו להצביע ב-106 אתרי הצבעה, שבהם יש 171 קלפיות ב-67 יישובים בארץ. הספירה של הקולות תחל בשעות הערב לאחר סגירת הקלפיות, וההכרזה על תוצאות הבחירות מיועדת רק מחר במהלך היום במסגרת ישיבה שתקיים ועדת הבחירות בבית לשכת עורכי הדין בתל אביב.