סגור
פרופ' אריאל פורת נשיא אוניברסיטת תל אביב
פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב (צילום: אוניברסיטת תל אביב)

נשיא אוניברסיטת ת"א נגד סמוטריץ' וקיש: "מנסים לפגוע בהשכלה הגבוהה בחסות המלחמה"

פרופ' אריאל פורת תקף את כוונת שרי האוצר והחינוך להקים ועדה לבדיקת מודל התקצוב של ההשכלה הגבוהה. לדבריו, מדובר ב"איום חסר תקדים על עצמאות מערכת ההשכלה הגבוהה שיכפיף אותה לשרים"

נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת, יוצא בהתקפה קשה נגד כוונת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החינוך יואב קיש להקים ועדה לבדיקת מודל התקצוב של ההשכלה הגבוהה. במכתב ששלח לסגל האוניברסיטה הוא טוען כי מדובר ב"איום חסר תקדים על עצמאות מערכת ההשכלה הגבוהה שיכפיף אותה לשרים". לדבריו, יוזמי הוועדה "מנסים לפגוע בהשכלה הגבוהה בחסות המלחמה".
ביום ראשון שעבר דווח כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתכוון להחליף חלק מהקיצוץ במערכת החינוך בקיצוץ נוסף של 200 מיליון שקל מתקציב ההשכלה הגבוהה, שעומד על 13.5 מיליארד שקל. זאת, בנוסף לקיצוצים רוחביים בהיקף של 550 מיליון בשנה האחרונה. ביום שני הודיע קיש שהוחלט לבטל את הקיצוץ הנוסף אך במקומו תוקם ועדה בין-משרדית לבדיקת מודל התקצוב של ההשכלה הגבוהה, צעד מרחיק לכת בהרבה. קיש הסביר שהמודל לא נבדק 50 שנה. הוא אף הודיע על כוונתו בישיבת מליאת המועצה להשכלה גבוהה ביום שלישי.
פורת הוא הראשון שיוצא נגד היוזמה בשמו. הוא הפיץ אתמול מכתב לחברי וחברות הסגל של האוניברסיטה בו הוא מציין שהשרים יוזמים את הקמת הוועדה "למרות שרק לפני קצת יותר משנה אושרה תכנית החומש של מערכת ההשכלה הגבוהה על ידי משרד האוצר". הוא הזהיר כי "אם מהלך זה יתממש, הוא יהווה צעד משמעותי בדרך לביטול הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת), שנוסדה לפי כ-60 שנה על מנת להוות חיץ מקצועי בנושאי תקצוב בין מוסדות ההשכלה הגבוהה לבין הממשלה".
לדבריו, "ועדה בין-משרדית זו, אם תקום, תהווה איום חסר תקדים על עצמאות מערכת ההשכלה הגבוהה. היא תאפשר לשרים להשפיע על תכני המחקר וההוראה באמצעות תקצוב, תכפיף למעשה את מערכת ההשכלה הגבוהה ישירות אליהם ותגרום לפוליטיזציה שלה".
עוד הוסיף פורת: "אנחנו מצויים בתחילתה של השנה האקדמית המאתגרת ביותר שבפניה עמדה מערכת ההשכלה הגבוהה אי פעם. בד בבד עם המאמץ המלחמתי, עומד לפתחנו מאבק על עצמאות מערכת ההשכלה הגבוהה ועל היותה מרחב אזרחי משותף לכלל החברה הישראלית. במאבק זה אסור לנו להפסיד".