סגור

ועדת הכספים אישרה ערבויות ליצואנים ב-200 מיליון דולר

הערבויות יינתנו בעיקר ליצואנים קטנים ובינוניים, שמתקשים להשיג ערבויות בשוק הפרטי


ועדת הכספים אישרה העמדת ערבויות בהיקף של 200 מיליון דולר עבור יצואנים בעסקאות לטווח הבינוני. הערבויות הן בעיקר עבור יצואנים קטנים ובינוניים שאינם בעלי כושר מיקוח מול חברות הביטוח לעומת היצרנים המקומיים. הערבויות מהמדינה תפקידם להבטיח שעסקאות ייצוא יתממשו למרות האפשרות שלא יזכו לביטוח בשוק הפרטי – בעיקר בתקופת הקורונה בה הסיכונים הביטוחיים גדלו.

על מנת להצליח להתחרות בשווקים העולמיים, נדרשים יצואנים המייצאים סחורות או שירותים בעסקאות לטווח בינוני-ארוך להציע לקונה במדינת היעד תנאי מימון נוחים. תקופת העסקאות לטווח הבינוני, מוגדרת כבת שנה וחצי עד 7 שנים.

1 צפייה בגלריה
נמל אשדוד מכולות
נמל אשדוד מכולות
מכולות בנמל אשדוד
(צילום: יח"צ נמל אשדוד)

ככל שמדובר בייצוא למדינות בעלות סיכון גבוה, לצורך העמדת המימון, בין אם על ידי בנק או על ידי היצואן עצמו, נדרש ביטוח של העסקאות מפני חדלות פירעון של הקונה במדינת היעד. כל עסקה בה המדינה משתתפת בביטוח מקבלת תמחור פרמיה משלו, כאשר קיימת חלוקת סיכון בין החברה היצואנית, הממשלה והיבואן.
חברות הביטוח המובילות את התחום הן כלל ביטוח אשראי ובסס"ח אשר מתמקדות בעסקאות לטווח הקצר על רקע הקושי להעריך את הסיכון הגלום בביטוח. בנוסף, על פי הנאמר בוועדה, חברות הביטוח צמצמו פעילות בתחום זה על רקע התפשטות נגיף הקורונה ובעיקר במדינות מתפתחות זאת מתוך חשש לקושי של יבואנים מקומיים במדינות אלו לעמוד בתנאי תשלום העסקה. בנוסף, חברות ביטוח התבססו בתחום זה על מבטחי משנה שבתורן גם הקטינו את הפעילות בתחום ואילצו את החברות המקומיות לפעול בהתאם.
בפער הזה מבקשת להיכנס המדינה, תוך הוכחה כי הייצוא נעשה על בסיס ייצור בישראל ומועיל עם כוח העבודה המקומי.
האישור שניתן היום בוועדת הכספים הוא בתוקף לשנתיים. אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים, הסביר כי הוועדה תומכת בתוכנית מאחר שהיא מוכוונת עבור יצרנים קטנים ומקומיים.