סגור

כחלון מסתבך: נחקר באזהרה ברשות ני"ע על חלקו בפרשת יונט קרדיט

שר האוצר לשעבר, שכיהן כיו"ר חברת האשראי החוץ-בנקאי, נחקר אתמול על חלקו בפרשה במסגרתה על פי החשד בוצעו מעילות ונלקחו כספים ללא דיווח בהיקף של עשרות מיליוני שקלים

משה כחלון נחקר אתמול (ב') בשל פרשת יונט. שר האוצר לשעבר כיהן כיו"ר בחברת יונט במשך שנה שבה, לפי החשד, בוצעו מעילות ונטילת כספים ללא דיווח בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.
כחלון אמנם התפטר מהחברה בתחילת חודש יוני, עם פרסום הקשיים בחברה, אולם בשנה שבה כיהן כיו"ר, החברה דיווחה דוחות כספיים ודיווחים מטעים למשקיעים.
כחלון שימש כיו"ר החברה מיוני 2021, כאשר בתקופה זו הופיעו הרישומים המטעים בדו"חות החברה. הוא יכול לטעון כי לא היה מודע ל"בישול הספרים" מצד בכירי יונט, ככל שדבר כזה יוכח, וכי הסתמך על קציני הציות בחברה ויועציה המשפטיים, אולם אי־ידיעת החוק, כידוע, אינה פוטרת מעונש. בכל מקרה, רשות ני"ע חוקרת כיצד שר האוצר לשעבר מכהן כיו"ר במשך שנה ואינו יודע על תרמית, לכאורה, שנעשית מתחת לאפו.
ממשרד רואי החשבון ארנסט אנד יאנג, שהיה אחראי לאישור הדו"חות הרבעוניים בתקופת כהונתו של כחלון, הודיעו אתמול ליונט כי הם מתפטרים. מהודעת ההתפטרות עולה כי בדומה לכחלון גם הם טוענים שלא ידעו על התרמיות בחברה.
רשות ניירות ערך החלה את החקירה שבוע שעבר לאחר שפשטה על משרדי חברת האשראי החוץ־בנקאי יונט קרדיט בחולון ועצרה את בעלי השליטה בחברה: המנכ"ל לשעבר צחי אזר (12.5%), שי פנסו (14.1%) ושלמה אייזיק, נשיא לשכת סוכני הביטוח (9.9%). השלושה נלקחו לחקירה, שלאחריה שוחררו לבתיהם בתנאים מגבילים. הרשות חקרה גם את סוכן האשראי של יונט קרדיט, איציק אביתר, שעבד עם בכירי החברה וסיפק להם אשראי.
בנספח לבקשה לשחרור בתנאים מגבילים נכתב כי החשדות נגדם הם עבירות שימוש במידע פנים, עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מרמה והפרת אמונים, עבירות גניבה בידי מורשה וזיוף, ועבירות הלבנת הון. הרשות מסרה כי על פי החשד, החשודים מעורבים בגניבת עשרות מיליוני שקלים מיונט הציבורית, אשר הועברו ליונט הפרטית שבבעלות פנסו, אזר ואייזיק, לטובת שימושיו הפרטיים של אזר.
על פי החשד, המעורבים פעלו במרמה תוך הסתרת פעילותם מהחברה ומציבור המשקיעים - וגרמו להצגת פרטים מטעים בדיווחי החברה, בין היתר בנוגע לנכסים שלכאורה נמצאים בבעלותה, ובנוגע לעסקאות מהותיות שביצעה החברה בהם. בנוסף, רשות ני"ע חושדת כי אזר, ששימש מנכ"ל עד הדחתו לפני כחודש, ביצע עסקאות במניות החברה באמצעות חשבונו הפרטי, ועם אייזיק ופנסו גם בחשבון החברה הפרטית, וזאת תוך שימוש במידע פנים שהחזיקו באותו מועד בנוגע להתנהלות החשודה ואירועים מהותיים.
את חקירת כחלון, הסבירה הרשות בנספחיה, היא דחתה עד כה בשל הגבלות בכוח האדם והאמצעים שנבעו מצפיפות האירועים. יש לציין כי כחלון הוא זה שמינה את יו"ר רשות ניירות ערך ענת גואטה ועתה היא חוקרת אותו.
עו״ד נתי שמחוני, ב״כ של מר משה כחלון, מסר בתגובה: ״מר משה כחלון מברך על החקירה ומשתף פעולה עם גורמי האכיפה באופן מלא. אנו סמוכים ובטוחים שבסיומה, המסקנה היחידה תהא שלא דבק כל רבב ביושרתו. אף לא אחד יכול לחלוק על יושרו וטוהר דרכו של מר כחלון. כל חייו קודש לכלל ואיש של עשייה ציבורית הוא. כך, גם התנהלותו כיו״ר חברת יונט היתה למען הציבור וכשטובת הכלל לנגד עיניו".