סגור
צחי אזר
צחי אזר, מבעלי השליטה ומנכ"ל יונט קרדיט

העסקה הסיבובית שסיבכה את בעלי השליטה ביונט

דוחות יונט קרדיט חושפים שהחשדות נגד שלושת בעלי השליטה נוגעים, ככל הנראה, להקצאת מניות פרטית שבמסגרתה רכשו מניות ב־50 מיליון שקל; ואולם, כמעט את כל הסכום לוו השלושה מיונט הפרטית שבבעלותם - בלי שהדבר אושר כעסקת בעלי עניין - ואת החוב שלהם לחברה הפרטית הם בחרו לגלגל לחברה הציבורית

חברה קטנה, רעש גדול וצרות גדולות לא פחות. שלשום בערב הודיעה רשות ניירות ערך כי פשטה על משרדי חברת האשראי החוץ־בנקאי יונט קרדיט בחולון ועצרה את בעלי השליטה בחברה: המנכ"ל לשעבר צחי אזר (12.5%), שי פנסו (14.1%) ושלמה אייזיק, נשיא לשכת סוכני הביטוח (9.9%).
השלושה נלקחו לחקירה, שלאחריה שוחררו לבתיהם בתנאים מגבילים. הרשות חקרה גם את סוכן האשראי של יונט קרדיט, איציק אביתר, שעבד עם בכירי החברה וסיפק להם אשראי.
בנספח לבקשה לשחרור בתנאים מגבילים נכתב כי החשדות נגדם הם עבירות שימוש במידע פנים, עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מרמה והפרת אמונים, עבירות גניבה בידי מורשה וזיוף, ועבירות הלבנת הון. הרשות מסרה כי על פי החשד, החשודים מעורבים בגניבת עשרות מיליוני שקלים מיונט הציבורית, אשר הועברו ליונט הפרטית שבבעלות פנסו, אזר ואייזיק, לטובת שימושיו הפרטיים של אזר.
על פי החשד, המעורבים פעלו במרמה תוך הסתרת פעילותם מהחברה ומציבור המשקיעים - וגרמו להצגת פרטים מטעים בדיווחי החברה, בין היתר בנוגע לנכסים שלכאורה נמצאים בבעלותה, ובנוגע לעסקאות מהותיות שביצעה החברה בהם. בנוסף, רשות ני"ע חושדת כי אזר, ששימש מנכ"ל עד הדחתו לפני כחודש, ביצע עסקאות במניות החברה באמצעות חשבונו הפרטי, ועם אייזיק ופנסו גם בחשבון החברה הפרטית, וזאת תוך שימוש במידע פנים שהחזיקו באותו מועד בנוגע להתנהלות החשודה ואירועים מהותיים.
רשות ני"ע אינה מפרטת מעבר לכך על הפרשה, כנהוג בחקירות מסוג זה, אולם בחינה מדוקדקת של הדו"חות הכספיים של יונט קרדיט שופכת אור על החשדות, והיא, ככל הנראה, נוגעת להקצאת המניות הפרטית שנערכה במרץ 2021 עבור פנסו, אזר ואייזיק, כאשר הרכישה נעשתה דרך יונט הפרטית.
באותה הקצאה רכשו בעלי השליטה 2 מיליון מניות של יונט הציבורית בתמורה ל־50 מיליון שקל והגדילו את שיעור אחזקתם בה. בסופה של ההקצאה, יונט הפרטית החזיקה ב־29.2% מהחברה הציבורית. רכישת המניות, שנעשתה לפי שווי של 25 שקל למניה - גבוה ב־4% ממחירן הנסחר באותה עת - נתפסה כצעד של בניית אמון בין בעלי השליטה למשקיעים הפרטיים.
ואולם, על פי חשדות רשות ניירות ערך, הקצאת המניות היתה למעשה עסקה סיבובית. כלומר, שלושת הבכירים שילמו עבור המניות בכספים שלוו מיונט הפרטית שבבעלותם. את החוב שלהם לחברה הפרטית, שמחזיקה במניות יונט הציבורית בשיעור של 28.7%, גלגלו השלושה לחברה הציבורית. כך שאת רכישת המניות מימנה למעשה יונט הציבורית. היועצים שליוו את המהלך הם דוד בן נעים ומשרד עורכי הדין עדו מלין וישי זילברברג.
בדו"חותיה הכספיים של יונט קרדיט לרבעון הראשון של 2021 החברה קטלגה את ההלוואות לפנסו, אזר ואייזיק כהלוואות לטווח ארוך, אך לא הזכירה כי מדובר למעשה בעסקה עם בעל השליטה וכי הלווים הם בעלי השליטה. ברבעון השני בשנה שעברה שינתה החברה את גרסתה וקטלגה את ההלוואה כהלוואה לחמש שנים שבחלקה ניתנה ללקוחות יונט קרדיט הפרטית - אך החברה עדיין לא דיווחה כי הלווים הם בעלי השליטה.
חוק החברות קובע כי הלוואה לבעלי שליטה אמורה להיות מאושרת כעסקה עם בעלי עניין, ומחייבת את אישור כל בעלי המניות ורוב של בעלי מניות המיעוט. זאת במטרה לדאוג כי בעלי השליטה בחברה ציבורית לא יבצעו מהלכים שיקפחו את בעלי מניות המיעוט. בעלי מניות המיעוט ביונט מחזיקים ב־28.9% ממניות החברה.
חקירת הרשות היא אבן דרך נוספת בדרך להתמוטטות החברה, שעלולה אף להסתיים במאסר הבכירים, ככל שהחקירה תבשיל לכדי כתב אישום שגם יוביל להרשעה חלוטה. נגד בעלי השליטה ביונט קרדיט עומד גם חשד כי הם גלגלו חוב של החברה הפרטית בהיקף של 37 מיליון שקל לחברה הציבורית. מדובר בחוב שספק אם ניתן יהיה לגבות אותו בחזרה. בעלי החוב הם משפחת זועבי מנצרת, שבו פתחה יונט קרדיט סניף ב־2020. באותו הסניף נעלמו גם צ'קים בהיקף של 10 מיליון שקל שלא נמצאו.
את הלוואת הענק לקבוצת זועבי מנצרת, שכונתה בחברה "דעא"ס זועבי", סיפקה יונט הפרטית. דעא"ס הם ראשי התיבות של ארבעת הלווים, כאשר המוביל בהם הוא עו"ד סאמר זועבי. זועבי הוא יועץ לנותני שירותי מטבע (כולל מתן אשראי), הפועלים בהיקף אשראי גבוה בנצרת ובאזור הצפון, וגם יזם נדל"ן בצפון הארץ. ואולם, נכסי החברה הפרטית הועברו בשנה שעברה לחברה הציבורית, ואיתם גם ההלוואה הבעייתית, שיונט דיווחה עליה רק בחודש שעבר. כלומר, מלבד ההלוואות שניתנו לבעלי השליטה ולא דווחו, בעלי השליטה דאגו להעביר גם חובות אבודים שהיו רשומים על שמם לחברה הציבורית.
בנוסף לכל אלה, מתנהלת כיום גם חקירה משטרתית סביב יונט בנוגע לשוד שהתבצע במשרדיה הראשיים בחולון שבמסגרתו נשדדו יותר מ־3 מיליון שקל במזומן. על פי חשדות החברה, השוד בוצע באמצעות סיוע של אדם המקורב לחברה.
בשבוע שעבר נחשף ב"כלכליסט" כי במסגרת המאמצים של בעלי השליטה ביונט קרדיט שלא לדווח על החובות האבודים לשאר המשקיעים, אזר ניסה למכור את החוב לשני גופים — חברת איזי ליס וקרן שוסטר — במחיר של 24.5 מיליון שקל. כלומר, הנהלת החברה התכוונה לוותר על 10 מיליון שקל מסכום ההלוואה, שיוכרזו כחוב אבוד. את ההון לפריעת ההלוואה של זועבי היו איזי ליס וקרן שוסטר אמורות לקבל מיונט כהלוואה עד 2026.
במסגרת העסקה, אזר הציע להעמיד כבטוחה יצירת אמנות, וזאת באמצעות צד ג' ומיופה כוח. היצירה המדוברת, "תפילה" מ־1913, היא פרי עבודתו של האמן הרוסי הנודע קזימיר מלביץ', שנמנה עם גדולי אמני האוונגרד. אולם, העסקה נפלה לנוכח אי־הסכמות בתוך החברה.

הצלע הרביעית בחקירה: עובד שריצה עונש מאסר

רשות ניירות ערך פשטה שלשום על משרדי יונט ופתחה בחקירה נגד בעלי השליטה והבכירים. הרשות טוענת כי הבכירים העבירו הלוואה של 37 מיליון שקל ללא יכולת החזר לתוך החברה הציבורית, ועשו שימוש במידע פנים במכירה וקנייה של מניות החברה. מעבר לשלושת בעלי השליטה, צחי אזר (מנכ"ל לשעבר), שי פנסו ושלמה אייזיק (נשיא לשכת סוכני הביטוח), חקרה הרשות גורם נוסף — איציק אביתר.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", היה אביתר סוכן האשראי שפעל מטעם יונט בנצרת, וזה שאחראי, על פי החשד, להיעלמות הצ'קים בסניף. בראיון ל"כלכליסט" הסביר אזר כי אביתר קיבל צ'קים מחברת יונט הפרטית, פדה אותם בסניף נצרת ששייך לחברה הציבורית ואז בעזרתו, או שלא, הצ'קים נעלמו ולא ניתן היה לגבות את החוב בחברה הציבורית. בצורה כזו העבירו בכירי יונט כסף מהחברה הציבורית לחברה הפרטית שברשותם.
אין זו הפעם הראשונה שעננת חשדות מרחפת מעל ראשו של אביתר. הוא הורשע בעבר בהוצאת חשבוניות פיקטיביות ובאי־תשלום מע"מ בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, במסגרת מכירה של זהב גנוב מהשטחים.
על אביתר הוטל עונש מאסר של 4.5 שנים בשנת 2014, ולאחר שחרורו החל לעבוד עם יונט — וזאת עד שנת 2020.