סגור
מטה פירמת רואי חשבון EY ארנסט אנד יאנג תל אביב
מטה פירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג (EY) בתל אביב (צילום: EY)

כישלון שומרי הסף, הסתרה: חילופי ההאשמות בין יונט לרואי החשבון

משרד ארנסט אנד יאנג ישראל משך את חוות הדעת שאישרה את הדו"חות השנתיים של יונט קרדיט, ברקע חשד לגניבת עשרות מיליוני שקלים בחברה; יונט טוענת שכל הנתונים היו בפני המשרד, שכשל בגילוי פרשת המעילות

משרד רואי החשבון של יונט קרדיט מושך את חוות דעתו שאישרה את הדו"חות השנתיים של החברה בשנתיים האחרונות, זאת ברקע שערוריות בחשד לגניבת עשרות מיליוני שקלים ושימוש במידע פנים על ידי בעלי השליטה בחברת האשראי החוץ-בנקאי.
משרד ארנסט אנד יאנג ישראל (קוסט, פורר, גבאי את קסירר) כתב כי החליט לעשות כך מכיוון שהדירקטוריון לא העביר את התייחסותו לגבי התיקונים המהותיים הנדרשים בדו"חות הכספיים של החברה, למרות מספר בקשות של רואי החשבון.
בסוף השבוע הודיע המשרד על התפטרותו מתפקידו כרואה החשבון המבקר של החברה, שבה נחשדים בעלי השליטה במעילה של כמעט 50 מיליון שקל. במשרד אמרו כי אין זה מתפקידו של רואה החשבון לגלות מעילות של בעלי השליטה, אלא לבדוק את תקינות הדיווחים בלבד. עוד הסבירו כי שלושת בעלי השליטה בחברה, שי פנסו, צחי אזר ושלמה אייזיק, הציגו מצגי שווא בפני רואי החשבון של החברה, ועל כן לא התאפשר להם לגלות את התרמית לכאורה.
ביונט דוחים את הטענות, ואומרים כי ארנסט אנד יאנג (EY) היו רואי חשבון הן של חברת יונט קרדיט הציבורית והן של החברה-האם הפרטית, יוני בע"מ, כך שכל הנתונים היו פרושים בפני רואי החשבון, שהם שומרי הסף של החברה.
ביונט הבהירו כי EY היו גם רואי החשבון של החברה הפרטית, מכיוון שמקור המעילה שבה חשודים בעלי השליטה הוא באינטראקציה בין החברה הפרטית לחברה הציבורית.
בשבוע שעבר חקרה רשות ניירות ערך את בעלי השליטה בחשד שפעלו במרמה תוך הסתרת פעילותם מהחברה ומציבור המשקיעים, וגרמו להצגת פרטים מטעים בדיווחי החברה, בין היתר בנוגע לנכסים שלכאורה נמצאים בבעלותה ובנוגע לעסקאות מהותיות שביצעה החברה בהם.
בנוסף הרשות חושדת כי אזר, ששימש כמנכ"ל עד הדחתו לפני כחודש, ביצע עסקאות במניות החברה באמצעות חשבונו הפרטי, ועם אייזיק ופנסו גם בחשבון החברה הפרטית, וזאת תוך שימוש במידע פנים שהחזיקו באותו מועד בנוגע להתנהלות החשודה ואירועים מהותיים.
הפרשה נוגעת ככל הנראה להקצאת מניות פרטית שנערכה במרץ 2021 עבור פנסו, אזר ואייזיק, כאשר הרכישה נעשתה דרך יונט הפרטית. באותה הקצאה רכשו בעלי השליטה 2 מיליון מניות של יונט הציבורית בתמורה ל-50 מיליון שקל והגדילו את שיעור אחזקתם בה. בסופה של ההקצאה יונט הפרטית החזיקה ב-29.2% מהחברה הציבורית. רכישת המניות, שנעשתה לפי שווי של 25 שקל למניה - גבוה ב-4% ממחירן הנסחר באותה עת - נתפסה כצעד של בניית אמון בין בעלי השליטה למשקיעים הפרטיים.
חקירת הרשות היא צעד נוסף בדרך להתמוטטות החברה, שעשויה אף להסתיים במאסר הבכירים, אם החקירה תבשיל לכדי כתב אישום שגם יוביל להרשעה חלוטה.
נגד בעלי השליטה ביונט קרדיט עומד גם חשד כי הם גלגלו חוב של החברה הפרטית בהיקף של 37 מיליון שקל לחברה הציבורית. מדובר בחוב שספק אם ניתן יהיה לגבות אותו בחזרה. בעלת החוב היא משפחת זועבי מנצרת, שבו פתחה יונט קרדיט סניף ב-2020. באותו הסניף נעלמו גם צ'קים בהיקף של 10 מיליון שקל שלא נמצאו. לפני כן נשדדו מסניפי המרכזים של החברה יותר מ-3 מיליון שקל במזומן.