סגור

פרשנות
אין קרדיט: רואי החשבון של יונט לא יכולים לברוח מאחריות

EY, פירמת רואי החשבון הגדולה בישראל, הודיעה שהיא מסירה אחריות מדו"חות חברת האשראי החוץ־בנקאי. אלא שרואי החשבון, שמלווים את יונט קרדיט הפרטית והציבורית, יתקשו להרחיק את עצמם מהסקנדלים של החברה, שבעלי השליטה בה חשודים בתרמית ענק

מפרשת יונט קרדיט אף אחד לא יוצא טוב: בעלי השליטה חשודים בביצוע תרמית של עשרות מיליוני שקלים; היו"ר לשעבר משה כחלון לא הפגין יכולות בקרה על המתרחש בחברת האשראי החוץ־בנקאי, שהבטיחה לו שכר של מיליונים תמורת שמו; רשות ניירות ערך החלה בחקירה אחרי שהסוסים ברחו מהאורווה; ורואי החשבון נרדמו בשמירה.
המקרה של רואי החשבון חריג במיוחד. ראשית, זו אחת הפירמות הגדולות בעולם — ארנסט אנד יאנג (EY). גוף בעל ידע, היכרות ויכולות גדולות פי כמה מאלה של בעלי השליטה בחברה הקטנה, שהגיעה לשוק הציבורי לא מוכנה מספיק. שנית, וחשוב יותר, על פי יונט, EY ישראל (קוסט, פורר, גבאי את קסירר) שימשו רואי החשבון הן של יונט קרדיט הציבורית והן של יונט קרדיט הפרטית — חברה בבעלות מלאה של בעלי השליטה (שי פנסו, שלמה אייזיק וצחי אזר), שמחזיקה בעצמה ב־28.7% ממניות יונט קרדיט הציבורית.
עובדה זו הופכת את EY לשומר סף משמעותי בתרמית, לכאורה, שבה חשודים בעלי השליטה. זאת מאחר שפרט לבעלי השליטה, הפירמה היא היחידה שיש לה תמונת מצב כוללת על החברה הציבורית והפרטית, וגם הראשונה שהיתה יכולה לראות ולהעיד על העברת כספים והון לא תקינה מהפרטית לציבורית.
בשבוע שעבר חקרה רשות ני"ע את בעלי השליטה בחשד שפעלו במרמה תוך הסתרת פעילותם מהחברה ומהמשקיעים, וגרמו להצגת פרטים מטעים בדיווחי יונט, בין היתר לגבי נכסים שלכאורה בבעלותה, ובנוגע לעסקאות מהותיות שהיא ביצעה בהם.
הפרשה נוגעת להקצאת מניות פרטית במרץ 2021 עבור פנסו, אזר ואייזיק, כאשר הרכישה נעשתה דרך יונט הפרטית. בהקצאה רכשו בעלי השליטה 2 מיליון מניות של יונט הציבורית תמורת 50 מיליון שקל והגדילו את אחזקתם בה. לאחר ההקצאה החזיקה יונט הפרטית ב־29.2% מהציבורית, אולם התברר כי בעלי השליטה מימנו את רכישת המניות באמצעות עסקה סיבובית. הם נטלו הלוואה מהחברה הפרטית לרכישת מניות, ולאחר מכן היא הועברה לחברה הציבורית. כלומר, הבעלים משכו עשרות מיליוני שקלים מהחברה בלי לדווח.
אולם זה רחוק מלהיות הסקנדל היחיד ביונט. קודם לכן דיווחה החברה כי הלוותה 37 מיליון שקל למשפחת זועבי מנצרת ללא גביית צ'קים וללא יכולת השבה. גם הלוואה זו נעשתה דרך החברה הפרטית, ולאחר מכן הועברה לציבורית. ההלוואה ניתנה בסניף נצרת, שבו גם נעלמו צ'קים ביותר מ־10 מיליון שקל.
עכשיו מנסים רואי החשבון של יונט להתנער מאחריות. אתמול הודיעה EY ישראל שהיא מושכת את חוות דעתה, שאישרה את הדו"חות השנתיים של יונט בשנתיים האחרונות. בהודעה נכתב שהוחלט לעשות זאת כיוון שדירקטוריון יונט לא העביר התייחסות לתיקונים המהותיים שנדרשו בדו"חות, למרות כמה בקשות של רואי החשבון. בנוסף הסבירו בסביבת הפירמה, כי אין זה מקומו של רואה החשבון לעלות על תרמיות, וממילא הוא אינו יכול לעשות זאת כאשר מציגים בפניו מצגי שווא.
אולם, נוכח כפל הכובעים של EY קשה לראות איך יכולה פירמה כה גדולה להתנער מאחריותה וממתן דין וחשבון. אם אכן לא ידעה ולא הבחינה בדבר, מתנוסס סימן שאלה גדול מעל המקצועיות שהפירמה מתהדרת בה.
יונט קרדיט, מצדה, לא נשארה חייבת, ושלחה תגובה שמפנה זרקור לכך שרואי החשבון אינם יכולים להתנער מאחריות. ולא בלי צדק. אך כפי שנאמר כבר, מפרשת יונט קרדיט איש לא יוצא טוב, ויונט חתמה את ההודעה לעיתונות ברמז "מאפיוזי" משהו: "החברה ממליצה למשרד רואי החשבון EY ישראל לנער את האבק מביטוח האחריות המקצועית שלהם". יונט גם דאגה להבהיר לעיתונאים כי התביעה נגד הפירמה בדרך.
התסכול של דירקטוריון יונט, שמורכב בעיקר מבעלי השליטה ושני דח"צים, דורון ארבלי ואורלי גרטי סרוסי (שמועמדת היום גם לכהונת דח"צ בעזריאלי), נוגע לכך ש־EY עזבו את החברה לפני אישור הדו"חות הכספיים. מקורבים להנהלה מסרו ל"כלכליסט" כי הדירקטוריון היה מוכן לנקוט צעדים קיצוניים, כדי לאשר את הדו"ח הכספי שפרסומו הוקפא בסוף מאי. הצעדים כוללים גם הכרה בהלוואות שניתנו לבעלים ולמשפחת זועבי כחובות אבודים — מהלך שהיה מוחק את כל הונה העצמי של החברה, שעמד בסוף 2021 על 77 מיליון שקל. אולם להשקפת הנהלת יונט, החליטה EY, מתוך שיקולי ניהול סיכונים, למרוח זמן ולא לאשר את הדו"ח האחרון, עד שתחליט סופית אם היא רוצה להמשיך לשרת את החברה או לא. הנהלת יונט מאמינה עתה כי היא תלויה בסבלנותה של רשות ני"ע, שעלולה למחוק את החברה מהמסחר בשל הקפאת המסחר במניותיה בחודש וחצי האחרונים ולנוכח כישלונה לפרסם דו"ח כספי.
נכון לסוף 2020 ערכה EY ביקורת חשבונאית ב־231 חברות ציבוריות, והיא מחזיקה בכמעט 40% מהענף.
פרשת יונט אינה הסקנדל הראשון ששמה של EY עלה בו. למשל, ביולי 2014 דיווחה דורי בנייה (היום לוזון קבוצה) על סטיות של 441 מיליון שקל בהערכת עלויות של פרויקטים, שנעשתה תחת הפירמה כרו"ח מבקר. באותה שנה מחקה מטריקס, גם היא לקוחה של EY, 26 מיליון שקל לאחר שורת טעויות בחברה־הבת ג'ון ברייס מאז 2009. גם טלדור, לקוחה נוספת של הפירמה, דיווחה בעשור הקודם על אי־התאמות של 49 מיליון שקל בדו"חותיה בעקבות ספירת מלאי לקראת הדו"חות הכספיים שלה.
מ־EY לא נמסרה תגובה.