סגור
פרשת עוקץ גדולה ב ביטוח לאומי
שוטר אוסף מסמכים בפשיטה שנערכה הבוקר (צילום: באדיבות משטרת ישראל)

חשד: זייפו מסמכים - והונו את הביטוח הלאומי בעשרות מיליוני שקלים

בתום חקירה סמויה, המשטרה עצרה הבוקר חשודים בהונאת הביטוח הלאומי; לפי החשד, הם השיגו עבור משפחות אישורים להכרה בנכות לקטינים - תוך שימוש במסמכים מזויפים

מתחת לאף של הביטוח הלאומי, התנהלה במשך תקופה ארוכה הונאת ענק של המוסד, כאשר החשד הוא ל"ניצול ציני ועברייני של הקלות לציבור הקשורות להליכי קבלת הכרה בנכות לילדים". הפרשה התפוצצה הבוקר עם יציאתה של המשטרה לגל מעצרים נרחב.
אחרי כמה חודשים של חקירה סמויה, הבוקר (ג') פשטו כ-70 בלשים וחוקרים של מחוז ירושלים וחוקרים של אגף החקירות בביטוח הלאומי על משרדיהם ובתיהם של חשודים רבים בביצוע עבירות הונאה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים מכספי ציבור, תוך הצגת מצגי שווא, זיוף מסמכים ומסירת מידע כוזב.
בין החשודים שנעצרו הבוקר נכללים בעליהם ועובדיהם של משרד אשר טוען כי הוא מסייע לאנשים להגיש תביעות נכות לביטוח לאומי ואנשי מקצוע נוספים. הם הועברו לחקירה משותפת של מפלג הונאה בימ"ר (היחידה המרכזית) ירושלים ונציגי אגף חקירות בביטוח הלאומי. לדברי המשטרה, בהתאם להתפתחויות החקירה, יובאו חלק מהמעורבים לדיון בהארכת מעצר בבית המשפט במהלך היום. בנוסף המשטרה תפעל לחילוט רכוש ונכסים שנתפסו עד כה ושייתפסו בהמשך החקירה, באמצעות חוליית חילוט אכיפה כלכלית במחוז ירושלים.
כחלק מצמצום הבירוקרטיה והרצון לייעל את השירות לאזרח ובדגש על נכויות ילדים, קידם הביטוח הלאומי הקלות בהליך שעל פיו לא נדרשת במקרים רבים הגעה של ילד עם מוגבלות לוועדה רפואית, אלא ניתן להתבסס על מסמכים רפואיים רשמיים מרופא ומרפאה מוסמכים, המפרטים את מצבו של הילד והכרה בקריטריונים המזכים בקצבה. אולם, נראה כי יש מי שניצלו את ההקלות האלה לביצוע מעשי עוקץ לכאורה.
במהלך השנה החולפת גילו חוקרי אגף החקירות של הביטוח הלאומי מספר בקשות רב להכרה בנכות לקטינים שהתקבלו במוסד והיו בעלות מאפיינים דומים ומחשידים. בעקבות כך החלה החקירה הסמויה בשיתוף עם מפלג ההונאה של משטרת ירושלים. במהלך החקירה הסמויה אותרו מאות בקשות, שעל פי החשד בוצע בהן שימוש במסמכים מזויפים ושהוגשו לסניפים השונים של המוסד. עוד עלה בחקירה כי במקרים רבים הוגשו בקשות עבור שני ילדים מאותן המשפחות, וזאת על פי החשד, במטרה להגדיל את תשלומי הקצבאות החודשיים. "התשלומים כתוצאה ממעשי הונאה נאמדים על עשרות מיליוני שקלים ואף יותר", מסרו במשטרה ובביטוח הלאומי.
עוד עלה במהלך החקירה הסמויה, כי משרדים הממוקמים במרכז ובצפון הפעילו עסקנים שהבטיחו למשפחות כי ידאגו עבורן לתשלומי קצבאות מכובדים. בתמורה לכך, נדרשו אותן משפחות לוותר מראש על סכום הכסף שייזקף לזכותן רטרואקטיבית עם קבלת ההכרה על ידי הביטוח הלאומי - עשרות אלפי שקלים לכל מקרה.
לדברי המשטרה, "מעשי המרמה המיוחסים לחשודים הביאו להוצאת מיליוני שקלים מקופת המוסד על חשבון כספי הציבור ומי שבפועל באמת זקוק לסיוע ומטפל בילדים עם מוגבלות. מדובר בחקירה מורכבת שנמצאת בתחילתה לאחר שלבי איסוף עד כה. נמשיך לחקור את הפרשה, תוך שיתוף פעולה עם גורמי החקירה מטעם ביטוח לאומי במטרה להגיע אל חקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים בכך".
מהביטוח הלאומי נמסר כי הם עושים מאמצים רבים לטובת צמצום ביורוקרטיה, במטרה שלא לטרטר אזרחים לוועדות הרפואיות, ועל כן "נדרשת אחריות ציבורית כוללת ומידה של ערבות הדדית כדי להבין שכל ניסיון מרמה שכזה פוגע בנזקק, בנכה, במשפחות שצריכות סיוע - ומדובר בפשע פלילי, חברתי ומוסרי גם כלפיהם".