סגור
אוניברסיטה קורונה לימודים מרחוק סטודנטים
לימודים מרחוק באוניברסיטה בקורונה (צילום: חיים הורנשטיין)

המרצים באוניברסיטאות דרשו מימון לנסיעות לחו"ל בשיא הקורונה - ביה"ד לעבודה סירב

הסגל הבכיר דרש 30 מיליון שקל לקרן הנסיעות בחצי השנה הראשונה של הקורונה, למרות שהכנסים בוטלו. המרצים טענו שהסכימו לוותר לעל תשלום לסמסטר וזה 15 שבועות בלבד. בית הדין בת"א קיבל טענת המדינה שסמסטר מוגדר בהסכם הקיבוצי כחצי שנה ודחה התביעה

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קבע לאחרונה שהסגל הבכיר באוניברסיטאות לא יקבל תשלום לקרן ההשתלמות בסך כ-30 מיליון שקל עבור הקיץ הראשון של הקורונה.
הסגל הבכיר תבע את התשלום למרות שלא היו באותה תקופה כנסים והשתלמויות. זאת בטענה שהסכים לוותר על התשלום לסמסטר ואורך סמסטר הוא 15 שבועות בלבד ולא חצי שנה. בית הדין האזורי קבע שעל פי ההסכם הקיבוצי הסמסטר נמשך עד תחילת שנת הלימודים הבאה.
חברי הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות זכאים להקצבה שנתית להוצאות מדעיות ובייחוד להשתתפות בכנסים בחו"ל בעלות של 44 מיליון דולר בשנה (143 מיליון שקל). זאת באמצעות הקרן לקשרי מדע בינלאומיים (קקמ"ב) הזכאות הממוצעת היא כ-8,000 דולר לשנה (26 אלף שקל), כאשר חבר סגל בדרגת מרצה מקבל כ-5,000 דולר ובדרגת פרופסור מן המניין כ-12 אלף דולר.
אלא שמדו"ח הממונה על השכר במאי 2021 התברר שחברי הסגל הבכיר מנצלים רק כ-67%, כלומר כשני שליש, מסך ההקצבה שהם זכאים לה. השליש הבלתי מנוצל נצבר, כשחלק מהמוסדות משלמים את הכסף למרצים בגיל פרישה וחלק משלמים אותו גם ליורשיהם לאחר פטירתם. במשרד האוצר מעריכים שהמענק הממוצע עומד על כ-260 אלף. הדו"ח קבע שמדובר ב"תמריץ שלילי" לא להשתמש בכסף למטרתו.
עם פרוץ משבר הקורונה במרץ 2020 נחתם עם המרצים הסכם מהיר לפיו יקבלו שכר מלא עבור הלימודים המקוונים והמשך כל חובותיהם בתחום הלימודים והמחקר. עם זאת נקבע בהסכם שלא תהיה הפרשה לקרן הנסיעות שלהם עבור הסמסטר השני של השנה.
אלא ששבעה ארגוני מרצים פנו בסוף 2020 לבית הדין באמצעות עורכות הדין מיה קליימן-רוזנטל ושיר שבתאי בטענה שאורך סמסטר הוא 15 שבועות ולא 26. לכן על האוצר להעביר לקרן 9 מיליון דולר נוספים (30 מיליון שקל). בין היתר הם טענו שההסכם הוכתב להם בחוסר תוך לב ללא נכונות לניהול משא ומתן.
המדינה טענה בתגובה באמצעות עו"ד ציפ קימיאגרוב חיים מפרקליטות מחוז ת"א כי המרצים נהנו בזכות ההסכם בניגוד לחלק גדול מהמשק משכר מלא וכי תקופת סמסטר לצורך יחסי עבודה היא חצי שנה. הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה טענה באמצעות עו"ד חיה שפיגל כי "הכנסים הבינלאומיים בוטלו ולכן לא היה צורך באותו שלב בקרן".
הרכב בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בראשות השופטת אריאלה גילצר-כץ כתבו בפסק הדין ש"בהסכם הקיבוצי הסכימו הצדדים כי לא ניתן למלא את יעוד הקרן נוכח מצב החרום וההגבלות שהוטלו על טיסות לישראל ואליה ולא התקיימו כנסים בינלאומיים באותה עת". עוד קבעו שההסכם בין המדינה למרצים קבע מפורשות שסמסטר נמשך עד תחילת שנת הלימודים הבאה. לפיכך אורך הסמסטר הוא 6 חודשים ואין להעביר למרצים את 30 מיליון השקל שהם תובעים.