600 ימים למלחמה
ניצלו את ערפל הקרב: מחירי מוצרי המזון זינקו אחרי שהסימון הוסר
חברות המזון והמשקאות, בשיתוף הקמעונאים הגדולים, העלו מחירים בשיעורים חדים פעם אחר פעם במהלך המלחמה. ככה זה כששר הכלכלה משחק לידי החברות
הדאגה של הציבור הישראלי לחיילים הנלחמים בעזה, ולחטופים הנמקים במנהרות חמאס, כמו גם התנערות הממשלה מהבטחת הבחירות המרכזית שלה, לפעול להורדת מחירי המזון, איפשרה לחברות המזון והמשקאות, בשיתוף הקמעונאים הגדולים, להעלות מחירים בשיעורים חדים, פעם אחר פעם במלחמה, באין מפריע.
האישור הראשון שקיבל הענף לכך שנושא מחירי המזון כבר לא חשוב כבעבר, ניתן משר הכלכלה ניר ברקת, עם פרוץ המלחמה. אחד הצעדים הראשונים של השר נגע למתן פטור לקמעונאים מסימון מחירים. זאת, בעקבות מצוקת כוח האדם שנרשמה בימים הראשונים למלחמה, וגיוס מילואים רחב היקף.
משרד הכלכלה אומנם פרסם בתחילת המלחמה הודעה שלפיה ברקת שוחח עם ראשי חברות המזון והזהיר אותם שלא יעלו מחירים, אולם המשתתפים בדיון טענו כי ברקת כלל לא הגיע לפגישה שאליה זימן אותם, ומי שניהל אותה היה מנכ״ל משרדו. המסר עבר וחוסר העניין של הממשלה בנושא המחירים והפסקת סימון המחירים, למשך כחודשיים, איפשרו לקמעונאים להעלות מחירי מוצרים, ומנעו מהצרכנים את היכולת להשוות מחירים בחנות, ולבחור במוצר המשתלם יותר כלכלית.
רק כחצי שנה לאחר שפרצה המלחמה אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שנועדה למנוע העלאת מחירים של מוצרי מזון בתקופת המלחמה ומצבי חירום נוספים, באמצעות הטלת קנס בגובה של עד 10 מיליון שקל על עסק שהוכח שניצל לרעה את המלחמה והעלה מחירים. אלא שעד כה, בחלוף 20 חודשים, לא גובשה רשימת המוצרים עליה תחול החקיקה.
החברות שהבינו שלא צפויה כל סנקציה, לא המתינו זמן רב וכשלושה חודשים אחרי פרוץ המלחמה, כבר החלו להעלות מחירים. ברקת זימן את מנכ״לי תנובה, שטראוס, אסם, החברה המרכזית ועוד לשיחה שבה ביקש שידחו את ההתייקרויות בחצי שנה. התוצאה היתה שמרביתן התעלמו מהבקשה והעלו מחירים, ואף העלו אותם שוב ושוב, אחת לחצי שנה.
ההתייקרויות נרשמו בשיעורים דו־ספרתיים חריגים, שהקפיצו את סל הקניות. כך, לדוגמה, שטראוס העלתה את מחיר שמן הזית ב־25%, ואת מחירי הקפה והשוקולד ב־18%-14%. תנובה הקפיצה את מחירי מוצרי החלב שלה, כמו גם את מוצרי סנפרוסט, מעדנות ומאמא עוף, בכ־10%. לחגיגה הצטרפו גם חברות המשקאות שהעלו גם את מחירי המשקאות הקלים, הבירה והאלכוהול. ההתייקרויות בוצעו מול קהל שבוי, שכן צמצום משמעותי של מספר חברות התעופה שהגיעו לישראל, השאיר רבים בארץ, שאת הכסף שחסכו על טיסות וחופשות, הוציאו בסופרמרקט.






























