סגור

רפורמה בתחבורה הציבורית: נסיעה עירונית תעלה 5.5 שקלים, בני 75 ומעלה ייסעו בחינם

בלב הרפורמה שעליה הכריזו הבוקר השרים אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי נמצא ביטול ההנחות ההיסטוריות שנחשפו ב"כלכליסט", שמייצרות פערי מחירים שרירותיים בין אזורים שונים בארץ. חופשי-חודשי ארצי יעלה 225 שקל, ובפריפריה יעלה 99 שקל לטווח של עד 40 ק"מ

שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן הודיעו הבוקר (א') על רפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית במסיבת עיתונאים בתחנת הרכבת יצחק נבון שבירושלים. בלב הרפורמה נמצא ביטול ההנחות ההיסטוריות שנחשפו ב"כלכליסט", שמייצרות פערי מחירים שרירותיים בין אזורים שונים בארץ, שאותן כינתה מיכאלי "קומבינות" ו"עיוות של שנים על גבי שנים". הרפורמה צפויה להיכנס לתוקף בקיץ, אך לא ננקב תאריך ספציפי.


הרפורמה כוללת האחדה של התעריפים בכל הארץ, כאשר מחיר נסיעה בסיסי יעמוד על 5.5 שקלים ויכלול מעברים בלתי מוגבלים בין קווים במשך 90 דקות במרחק של עד 15 ק"מ אווירי לנסיעה מנקודת העלייה. כמו כן, נסיעה אזורית באוטובוס (עד 40 ק"מ) תעלה 12 שקל, נסיעה בין-עירונית (עד 120 ק"מ) תעלה 16 שקל ונסיעה יותר רחוקה מזה תעלה 27 שקל. לקווי אילת יהיו תעריפים נפרדים.
3 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מרב מיכאלי במסיבת עיתונאים בירושלים מכריזה על רפורמת "דרך שווה"
שרת התחבורה מרב מיכאלי במסיבת עיתונאים בירושלים מכריזה על רפורמת "דרך שווה"
שרת התחבורה מרב מיכאלי במסיבת העיתונאים, הבוקר
(צילום: עמית שאבי)
זכאים להנחות כמו ילדים ונוער, הגיל השלישי ואנשים עם מוגבלות וזכאי ביטוח לאומי יזכו להנחה של 50% על כל כרטיס. מבוגרים בני 75 ומעלה ייסעו בחינם. חוזה חופשי-חודשי ארצי יעלה 225 שקל, לא כולל קווי אילת. חופשי-חודשי יוצע באזורי פריפריה ויעלה 99 שקל לטווח נסיעה של עד 40 ק"מ. הרפורמה תכלול אפשרות לתשלום באשראי בקווי התחבורה הציבורית בישראל.
הרפורמה מתייחסת גם לנסיעה ברכבת כבדה: נסיעה עירונית בודדת ברכבת בכל יישוב בישראל תעלה 9 שקלים ותאפשר מעברים בלתי מוגבלים בין קווים במשך 90 דקות במרחק של עד 15 ק"מ אווירי לנסיעה מנקודת העלייה. נסיעה אזורית ברכבת (עד 40 ק"מ) תעלה 18 שקל, נסיעה בין-אזורית תעלה 24 שקל, נסיעה בין-עירונית (עד 120 ק"מ) תעלה 27 שקל ונסיעה יותר רחוקה מזה תעלה 48 שקל. לקווי אילת יהיו תעריפים נפרדים.
3 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים בירושלים מכריז על רפורמת "דרך שווה"
שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים בירושלים מכריז על רפורמת "דרך שווה"
שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים, הבוקר
(צילום: עמית שאבי)
עד כה בישראל היו שתי מערכות תעריפים שונות, כאשר במערכת התשלום לפי רב קו בכל יישוב בארץ היה מחיר אחר בהתאם להסדרים והנחות היסטוריות. מודל התמחור של אפליקציות התשלום לכאורה פשוט יותר מזה של הרב־קו ומבוסס על שלושה קריטריונים: הראשון הוא מרחק הנסיעה, השני הוא כמות השימוש היומית והחודשית באפליקציה והשלישי הוא מיקום תחנת העלייה. שני הקריטריונים הראשונים מתכתבים זה עם זה: המחיר לפי מרחק הנסיעה מבוסס על בסיס 6 טבעות מרחק, כאשר קיימת תקרת תשלום יומית לכל אחת מהטבעות.
3 צפייה בגלריה
מימין: שרת התחבורה מרב מיכאלי, שר האוצר אביגדור ליברמן ומנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק
מימין: שרת התחבורה מרב מיכאלי, שר האוצר אביגדור ליברמן ומנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק
מימין: שרת התחבורה מרב מיכאלי, שר האוצר אביגדור ליברמן ומנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק
(צילום: יוסי זמיר)
הקריטריון השלישי שמתייחס לתחנת העלייה נכנס לחישוב בעקבות דרישת שרת התחבורה הקודמת מירי רגב להנחה לפריפריה. המשמעות של הקריטריון היא שמפת המדינה חולקה בגסות למרכז, פריפריה קרובה ופריפריה רחוקה, ונוסעים שעולים בתחנות פריפריאליות זוכים למחיר מוזל בנסיעות בטווחים הקצרים מ־15 ק"מ. נכון להיום, משרד התחבורה מעולם לא פרסם לציבור באופן מסודר איזה אזור מוגדר כפריפריה קרובה או רחוקה ומי זכאי להנחה.