סגור

בנט צריך להיגמל ממורשת ההסתרה

נתניהו עזב את בלפור אבל מורשתו להחלת חיסיון על תקציבי המעונות נשארה. החלקים המושחרים בהסכמי ניגוד העניינים של השרים והמנכ"לים לא עולים בקנה אחד עם ההכרזות על שקיפות. וגם המטוס צריך להימכר

1. לחטא המעון באור השמש
ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ובני משפחתו אמנם עזבו במוצ"ש את המעון הרשמי ברחוב בלפור אבל המורשת שאותה הנהיג נתניהו בכל הקשור לחשיפת תקציבי מעונות רה"מ - נותרה. מ־2016, מסרב משרד רה"מ לחשוף את היקף וחלוקת הכספים הממשלתיים שהופנו למעון הרשמי, כמו גם לווילה הפרטית של משפחת נתניהו בקיסריה. עתירות לבית המשפט נגד המשך ההסתרה של התקציבים הללו לא התקבלו. בקשת חופש מידע גילתה כי המדינה הוציאה בשנים 2009–2015 סכום של 27.1 מיליון שקל עבור שני המעונות.
הרבה ביקורת הושמעה בעבר על ההתנהלות הבזבזנית של נתניהו במעון הרשמי. למשל 'רכישת נרות ריחניים ב־6,000 שקל ב־2012 או אישור סכום של 10,000 שקל לרכישת גלידת פיסטוק, כפי שנחשף בעבר ב"כלכליסט". ההתקשרות עם הגלידריה זכתה בפטור ממכרז מאחר שזו מצליחה "לקלוע לטעמם האישי" של בני משפחת נתניהו.
פרטים רבים מהתנהלות המעון נותרו חסויים, וחלקם נחשפו רק בבית המשפט בהליכים שונים, כמו גם יחסי עבודה רעועים שנותרו ברובם באפלה. גם תביעות שונות להקצות כספים לתחזוקת הווילה הפרטית בקיסריה נותרו ברובן רחוקות מעין הציבור. כל המהלכים הללו התבצעו כשמשרד רה"מ נהנה מגיבוי משפטי לאי חשיפת התקציבים המופנים למעון הרשמי ולווילה בקיסריה.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ראש ממשלה 11.7.21
נפתלי בנט ראש ממשלה 11.7.21
נפתלי בנט, ראש ממשלה
(צילום: עמית שאבי)
כעת, משנתניהו כבר לא גר יותר במעון הרשמי הגיע הזמן להסיר את החיסיון, ולהטיל זרקור על הניהול הכספי של המעונות. ממשלת השינוי בראשות נפתלי בנט הבטיחה לשנות את מורשת נתניהו. אחד הצעדים הראשונים הנדרשים הוא חשיפת תקציב מעון רה"מ.
בנט הודיע כי משפחתו לא תתגורר דרך קבע במעון הרשמי וכי הוא ישהה שם פעמיים־שלוש בשבוע. עוד לפני כן, צפוי המעון לעבור שיפוץ. מאחר שבנט מוותר בעצם על המעון הרשמי שהפך סמל לשלטון נתניהו, חלק גדול מהוצאות הבית הפרטי יושתו על תקציב המדינה (בהתאם לכללים שאיפשרי מימון לווילה של נתניהו). במצב כזה על בנט לפעול לחשוף את כל ההוצאות הללו לציבור, אחרתהסתרת התקציבים רק תונצח.
2. המטוס כבר לא של נתניהו
נתניהו נאלץ להיפרד גם ממטוס "אייר פורס 1" שנקנה, שופץ והוכשר בתקופתו מבלי שטס בו. ממשלת נתניהו החליטה כבר ב־2014 על רכישת המטוס. "כלכליסט" חשף ב־2018 שהקבינט אישר ב־2015 צ'ק פתוח למטוס בסכום של 729 מיליון שקל, שנה לאחר שמשרד האוצר העריך את העלויות ב־175 מיליון שקל. בנובמבר 2019 עשה המטוס טיסות בכורה. אבל בגלל מערכות בחירות, החליט נתניהו שלא להשתמש במטוס. במאי 2021 פירסם משרד רה"מ לבחירת מנהל למערך המטוס. כעת, עומד המטוס מיותם באחד מבסיסי חיל האויר כשאין להיטות להשתמש בו. רה"מ החליפי יאיר לפיד אמר בעבר ל"כלכליסט" כי בכוונתו למכור את המטוס לכשייבחר לראשות הממשלה. חרף עמדת גורמים במערכת הביטחון שיש חשיבות שרה"מ והנשיא יטוסו במטוס המאובטח, מן הראוי שבנט יודיע על מכירת המטוס, אך הוא טרם קיבל החלטה בעניין.
המטוס הזה יחד עם המעון הרשמי הם חלק מסמלי הנהנתנות של השלטון הקודם. ממשלת השינוי והריפוי צריכה להתחיל ברגל ימין בלעדי המטוס, ובחשיפת תקציבי המעונות.
2 צפייה בגלריה
מטוס ראש הממשלה בנימין נתניהו בואינג 767-300ER
מטוס ראש הממשלה בנימין נתניהו בואינג 767-300ER
בנימין נתניהו ומטוס ראש הממשלה
(צילום: התעשייה האווירית, עמית שאבי)
3 . לחשוף את ההשחרות
חתימתם הזריזה על ההסכמים למניעת ניגודי העניינים של שישה בכירים (מזכיר הממשלה שלום שלמה, מנכ"ל משרד רה"מ יאיר פינס, מנכ"לית משרד רה"מ החילופי נעמה שולץ, מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש, יו"ר מטה התכנון הלאומי שלומי הייזלר, ומנכ"ל משרד הדתות מוני מעתוק), ושל השרים קארין אלהרר, יועז הנדל ופנינה תמנו שטה, מבורכת ומהווה שינוי בתרבות הארגונית של הממשלה החדשה.
הבעיה היא שההסכמים הללו מגלים טפח ומכסים טפחיים. שמות הלקוחות והנושאים שבהם טיפלו נושאי המשרה ערב מינויים לתפקיד (ובהם לא יוכלו לעסוק) הושחרו לציבור.
שלום שלמה עבד כיועץ אסטרטגי בשיתוף קבוצת "פובליסיס". הטבלה שבה פירט את הלקוחות העסקיים שאסור לו לטפל בענייניהם מתפרסת על שלושה עמודים, אך שמות הלקוחות לא נחשפו. הלקוחות הללו (בהם חברות גדולות במשק) מושפעים במידה ניכרת מהרגולציה שמובילים משרדי הממשלה, ושעליהם משפיע שלמה.
הייזלר דיווח שלא יטפל בנושאים הקשורים בעסק של אחיו ברק, אבל גם כאן הציבור לא יודע במה מדובר. גם אצל הירש הושחרו הלקוחות שבהם טיפל טרם כניסתם לתפקיד. מדובר במספר רב של לקוחות שלגביהם חל על הפקידים הבכירים איסור לדון ולקבל החלטות בעניינם. זהותם של אותם לקוחות חייבת להיות גלויה לציבור.
כעת רק היועצים המשפטיים של המשרדים יודעים את זהותם אולם אין להם את הזמן והיכולת לעקוב ולראות האם בפגישות שבהן משתתפים הפקידים אותם פקידים נידונים נושאים הקשורים לאותם לקוחות. מן הראוי ששלמה, הייזלר ויתר הפקידים יפרסמו ביוזמתם את רשימת הלקוחות. אפשרות אחרת היא לתקן את החוק בעניין. כך הציבור יוכל לעקוב ולראות האם ההסכמים הללו אכן מקוימים. אם שמות הלקוחות לא ייחשפו קיים חשש שההסכמים יהפכו לאות מתה.