סגור
הפגנה בכנסת 20.02.23
(צילום: ניצן דרור, עריכה: איציק חן)

דיווח שוטף
מחוקקים ומוחים - עשרות אלפי מפגינים בירושלים; "גונבים לי את המדינה"

סיעות באופוזיציה הגישו הצעת אי אמון בממשלה; הדיון בהצעות החוק בעניין שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים וחסימת בג"ץ מלהתערב בחוקי יסוד ייערך הערב; נתניהו: "מנהיגי המחאה רומסים את הדמוקרטיה". סמוטריץ' למפגינים: "אתם רואים בתוכנית שלנו פגיעה בדמוקרטיה, אנחנו רואים בה תיקון וחיזוק שלה"

ההפגנות, ההצבעות והכבישים שייחסמו: לקראת ההצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה על הצעת החוק שתאפשר לקואליציה לשלוט בוועדה לבחירת שופטים מתוכננות היום ברחבי הארץ שלל מחאות והשבתות. במוקד: הפגנת המונים מול הכנסת בירושלים.
לקראת השעה 16:00 תתכנס המליאה, כאשר הדיון בהצעות החוק בעניין שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים וחסימת בג"ץ מלהתערב בחוקי יסוד ייערך מאוחר יותר. כלכליסט עוקב אחר ההתפתחויות בדיווח שוטף ובשידור חי.
17:11 - סיעות יש עתיד והמחנה הממלכתי הגישו הצעת אי אמון בממשלה. ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) אמר במליאת הכנסת כי "מאות אלפים הופכים להיות למוקצים כי הם נאבקים על דמותה של המדינה". כהן קרא בנוסף לראש הממשלה בנימין נתניהו: "תעצרו את ההצבעה היום". יו"ר רע"ם ח"כ מנסור עבאס התייחס גם כן למהפכה המשפטית ואמר כי "אדגיש את עמדת החברה הערבית - אין לתת אמון במערכת הפוליטית שהיא תבחר לבדה את השופטים". (סיון חילאי, ynet)

15 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה בירושלים נגד ההפיכה המשטרית
הפגנת מחאה בירושלים נגד ההפיכה המשטרית
ההפגנה בירושלים נגד ההפיכה המשטרית
(צילום: עופר צור)

17:02 - יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' התייחס בישיבת סיעת מפלגתו למפגינים נגד הרפורמה המשפטית, ואמר כי "רובם המוחלט מובילים מחאה לגיטימית וחשובה. אנשים אחים אנחנו. אנחנו לא מסכימים וזה לגיטימי". הוא הוסיף כי "אתם רואים בתוכנית שלנו פגיעה בדמוקרטיה, אנחנו רואים בה תיקון וחיזוק של הדמוקרטיה, של זכויות האדם, של החירות, של הקניין. אבל אנחנו רוצים לדבר ולהקשיב, אנחנו לא מוכנים לקבל אלימות, בריונות והסתה". (ynet)
16:15 - לדברי שי ויננגר, למונייד: "היום נורתה יריית הפתיחה במתקפה על ערכיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל. ההפיכה השלטונית, מזעזעת את מערכת החוק והשלטון, ויוצרת סביבה נפיצה וחסרת יציבות. לתעשיית ההייטק מדובר בלא פחות מאסון, שכן חברות ומשקיעים אינם מוכנים לסבול חוסר יציבות וחוסר ודאות. חשוב שמנהיגינו יבינו שתעשיית ההייטק שלנו שבירה ורגישה ואסור לקחת את היותה כאן כמובנת מאליה. ליזמים ומשקיעים יש אלטרנטיבות נוחות וזולות בהרבה להקמת חברות, ולמרות כל זאת הם בוחרים להקים חברות בישראל, מתוך ציונות ואהבת המדינה.
15 צפייה בגלריה
שי וינינגר
שי וינינגר
שי וינינגר
(צילום: אוראל כהן)
"כמשקיע, יזם ומנכ"ל של חברה ציבורית, בשבועות האחרונים אני עד לחברות ויזמים שמקימים את מטה חברותיהם מעבר לים. אני רואה מיליארדים של דולרים יוצאים מגבולות המדינה, וחברות שכבר החלו לבצע מעבר מישראל. אנחנו נמצאים מרחק של חודשים מההתחלה של הסוף של ההייטק הישראלי. הידע ייצבר, המסים ישולמו, והעובדים יגויסו מחוץ לישראל. השינוי החל, והוא קורה מהר". (מאיר אורבך)

@calcalist המחאה צוברת תאוצה, האם חברי הכנסת שומעים את המפגינים? #הפגנה #ירושלים #מהפכהמשפטית #מחאה original sound - Calcalist כלכליסט

16:00 - לפני הערכות המשטרה, כ-40 אלף מפגינים הגיעו לרחוב קפלן בירושלים, הסמוך לכנסת, רגע לפני תחילת הדיון במליאה וההצבעות בקריאה ראשונה על שניים מהסעיפים המרכזיים בתוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט. ההמונים בהפגנה נושאים דגלי ישראל ומניפים שלטים שעליהם נכתב בין היתר "להציל את הדמוקרטיה" ו"כשהממשלה נגד העם, העם נגד הממשלה". (גלעד כהן וחיים גולדיטש, ynet)
15:45 - דליה ופרץ וולמן, בני 80 ו-82 בהתאמה, צועדים כל אחד עם דגל ישראל ענק על כתפיו. הם הגיעו בשבוע שעבר ומתכוונים להמשיך להגיע לכל הפגנה. לדבריהם: "ההפגנה הזו מרשימה במיוחד. מרגישים פה את עם ישראל, למרות שיש פה רק שבט אחד מארבעת השבטים של ריבלין, וזה עצוב. אנחנו לא אופטימיים - יש להם מספיק כוח להמשיך עם ה-D9 שלהם עד הסוף". (שקד גרין)
15 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית מחוץ לכנסת ירושלים
הפגנה נגד המהפכה המשפטית מחוץ לכנסת ירושלים
מפגינים מחוץ לכנסת
(צילום: עופר צור)
15 צפייה בגלריה
מפגינה נגד המהפכה המשפטית מחוץ לכנסת ירושלים
מפגינה נגד המהפכה המשפטית מחוץ לכנסת ירושלים
(צילום: עופר צור)
15 צפייה בגלריה
מפגינה נגד המהפכה המשפטית מחוץ לכנסת ירושלים
מפגינה נגד המהפכה המשפטית מחוץ לכנסת ירושלים
(צילום: עופר צור)
15:20 - "מנהיגי המחאה רומסים את הדמוקרטיה. הם קוראים לדם ברחובות ולביריונות", כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה שנשא בכנסת לפני זמן קצר לקראת ההצבעה במליאה. עוד הוסיף נתניהו על החלטתה של היועמ"שית גלי בהרב-מיארה שלא לאפשר לו להשתתף במגעים לפשרה כי ״אתמול הגיע עיוות נוסף לדמוקרטיה. כשיש ציבור גדול שרוצה להידבר, יש מי שלא נותן לדבר״. בסיום דבריו אמר נתניהו: "דבר אחד לא ישתנה - נציגי העם יממשו את זכות ההצבעה שלהם כאן בכנסת".


14:30 - בכיר ההייטק דרור סלעי, 55, זועם על הכינוי "פריבילגית", שהטיח היום ח"כ חנוך מיליבצקי מהליכוד במנכ"לית אנדורון מדיקל רונית הרפז. "צריך הרבה חוצפה לצעוק לה פריבילגית. זו פריבילגית שנושאת על גבה את כל הלא פריבלגים. אני את כל הקריירה עשיתי בעבודה קשה ולא לקחתי מהמדינה שקל. יש מאחורי ארבעה סטארט אפים מצליחים שהכניסו למשק מיליארדים ולמדינה במיסים מאות מיליונים, ומישהו שחי על חשבוני וחשבונה, שזו ההגדרה של טפיל, צועק לה פריבילגית. בלי הפריבלגים האלה עם מה נשאר? מדינה נחשלת".
"בהייטק זה כסף של מיליארדים שמאוד אכפת לו לאן הוא הוליך, ואם הדמוקרטיה בסימן שאלה, אז אם יש ספק אין ספק". הוא מספר שהוא עצמו חי 6 שנים בקליפורנניה, "וחזרתי לארץ כי אני אוהב לחיות כאן. אם לא תהיה פה דמוקרטיה, אנשים לא יחזרו", אמר סלעי.
15 צפייה בגלריה
מפגינים נגד המהפכה המשפטית מחוץ לכנסת
מפגינים נגד המהפכה המשפטית מחוץ לכנסת
מפגינים מחוץ לכנסת
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
15 צפייה בגלריה
מפגינים מחוץ לכנסת נגד המהפכה המשפטית
מפגינים מחוץ לכנסת נגד המהפכה המשפטית
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
14:20 - הרב מייקי גולדשטיין, 57, עולה מאנגליה, שייך בישראל לשני מיעוטים מקופחים – גם קונסרבטיבי גם גיי. עד לפני מספר חודשים הוא היה רב קבילת "עדת שלום עמנואל" ברחובות והיום הוא עובד במטה התנועה המסורתית בישראל. הוא מספר שבהפגנות שואלים אותו למה הוא לא צועק כמו כולם "בושה, בושה" והתשובה היא ש"אני לא יכול לצעוק, אני בוכה כי גונבים לי את המדינה הדמוקרטית הציונית שחלמתי עליה ועליתי אליה, ועם הזמן התחילה לקבל הומואים ולסביות". גולדשטיין אומר ש"אני פה ואני לא מתכוון לעזוב למרות שלפעמים אני מרגיש שרוצים שאני אעזוב". לדבריו מה שגורם לו להמשיך זה ש"יש ילדים שדופקים לנו על הדלת שנביא להם יהדות שפייה של חגים ובר מצוה לא בדרך של כפיה״.
הוא מפחד שהחלשת בג"ץ תפגע בזכויות שהגיגו הלהט"בים וגם תביא לביטול ההכרה בגיורים רפורמים וקונסרבטיבים. על המכתב שפרסמה התנועה שלו הוא אומר שזה מאוד מתאים שיצא מהתנועה מכתב של פשרה ש"אף אחד לא עומד מאחוריו במאה אחוזים".
14:00 - לפי המשטרה, יותר מ-30 אלף מפגינים הגיעו לרחוב קפלן בבירה, סמוך לכנסת, כשעה לפני מועד הפתיחה המתוכנן של ההפגנה. אלפים נוספים נמצאים בדרכים, וברכבות תועדו עומסים כבדים. בניגוד לשבוע שעבר, הפעם התווספה רכבת תגבור אחת בלבד.
11:30 - מפגינים נגד ההפיכה המשטרית בתל אביב ירדו לאיילון, אך נחסמו על ידי השוטרים שיצרו במקום מחסום אנושי. עימותים התפתחו בין כוחות המשטרה למפגינים שמנסים לפרוץ את המחסום, וקוראים: "אין שלטון - חוסמים את איילון".
10:35 - בעקבות המחאה בצומת דרך מנחם בגין פינת קפלן בתל אביב, נחסמו לתנועה הרחובות הבאים: ⁩רחוב קפלן מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין, צומת קפלן דרך מנחם בגין לצפון ולדרום וגבעת התחמושת מרחוב יגאל אלון עד דרך מנחם בגין. כמו כן, נחסמו העליות למחלף השלום בנתיבי איילון מצפון ומדרום. (אדם קוטב, לירן לוי ynet)

15 צפייה בגלריה
עימותים בצומת השלום הפיכה משטרית
עימותים בצומת השלום הפיכה משטרית
צומת עזריאלי בתל אביב, היום
(צילום ללא קרדיט)

10:15 - ההצבעה על החוק הראשון בקריאה הראשונה במליאת הכנסת, במסגרת מהפיכת המשילות שמובילים רה"מ בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין תיערך רק בשעות הערב או הלילה. המליאה תחל את דיוניה בשעה 16:00 והדיון בהצעת החוק מיועד לשעות המאוחרות יותר. הדיון צפוי להיות ארוך וסוער. (צבי זרחיה)


9:25 - אלפים מפגינים נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ, וחוסמים כבישים וצירים מרכזיים. בתל אביב חסמו המפגינים את דרך נמיר-רוקח ואת מחלף קק"ל באיילון. הצעדה בהרצליה חסמה את כביש החוף וצומת הסירה, ובבאר שבע מפגינים עומדים על הכביש בכניסה הצפונית לעיר ברחוב שדרות רגר.

15 צפייה בגלריה
חסימת כבישים בכפר הירוק, הבוקר
חסימת כבישים בכפר הירוק, הבוקר
חסימת כבישים בכפר הירוק, הבוקר
(יריב כץ)

8:00 - פעילי מחאה חוסמים את הבית של ח"כ טלי גוטליב ואת רכבו של ח"כ שמחה רוטמן
פעילי מחאה חסמו הבוקר (יום שני) את דלת ביתה של חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד בגבעת שמואל, את דלת ביתו של שר החינוך יואב קיש ואת רכבו של יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ שמחה רוטמן, לקראת שורת הפגנות ומחאות שמתוכננות היום נגד המהפכה המשפטית.
המוחים מול ביתה של גוטליב, שהגיעו עד לפתח ביתה, הניפו שלט שלפיו "מי שמייצגת אנסים לא מייצגת אותנו", זכר לכך שכעורכת דין גוטליב עלתה לכותרות כשייצגה עברייני מין.
15 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה מול ה בית של שמחה רוטמן ב פני קדם נגד הרפורמה המשפטית
הפגנה מחאה מול ה בית של שמחה רוטמן ב פני קדם נגד הרפורמה המשפטית
מחאה ליד ביתו של רוטמן, מאחז פני קדם
(צילום: אחים לנשק)
8:30 - במקביל הגיעו אנשי מחאת המילואימניקים להפגין מחוץ לביתו של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, שמקדם את חוקי המהפכה המשפטית בוועדה בראשותו. המפגינים, שחסמו את הכניסה למאחז פני קדם שבגוש עציון וגם את רכבו של רוטמן, צעקו בין השאר "דמוקרטיה, שלא נהיה איראן", והניפו שלט שבו נכתב "חובה להתנגד לדיקטטורה". בהמשך הגיעו מוחים גם אל ביתו של שר החקלאות אבי דיכטר באשקלון, והניפו שלטים שבהם נכתב: "דיכטר תתעורר, הבית כבר בוער" ו"דיכטר, תפסיק להיות אסקופה נדרסת ותצמיח כבר עמוד שדרה".



15 צפייה בגלריה
מפגינים במאחז פני קדם ביתו של רוטמן הפיכה משטרית
מפגינים במאחז פני קדם ביתו של רוטמן הפיכה משטרית
מפגינים במאחז פני קדם "אחים לנשק"
(אחים לנשק)

במקביל הגיעו אנשי מחאת המילואימניקים להפגין מחוץ לביתו של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, שמקדם את חוקי המהפכה המשפטית בוועדה בראשותו. המפגינים, שחסמו את הכניסה למאחז פני קדם שבגוש עציון וגם את רכבו של רוטמן, צעקו בין השאר "דמוקרטיה, שלא נהיה איראן", והניפו שלט שבו נכתב "חובה להתנגד לדיקטטורה". בהמשך הגיעו מוחים גם אל ביתו של שר החקלאות אבי דיכטר באשקלון, והניפו שלטים שבהם נכתב: "דיכטר תתעורר, הבית כבר בוער" ו"דיכטר, תפסיק להיות אסקופה נדרסת ותצמיח כבר עמוד שדרה".
דיכטר, שחזר לביתו, תועד בכפכפים מנופף למוחים ומשיב להם: "בוקר טוב". "סמכנו עליך. היום זה היום שלך. או שאתה נשאר מנהיג או שאתה לא מנהיג", קראו לעברו המפגינים.
בבוקר החלו גם הפגנות וצעדות מחאה מחוץ לבתי ספר בהשתתפות הורים וילדיהם בעשרות מוקדים ברחבי הארץ תחת הכותרת "אין חינוך בלי דמוקרטיה". מפגינים התאספו בין היתר בכרמיאל, בתל אביב, בערד, בכפר הירוק, בכפר סבא ובמקומות נוספים ברחבי הארץ.

15 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה מול ה בית של אבי דיכטר ב אשקלון נגד הרפורמה המשפטית
הפגנה מחאה מול ה בית של אבי דיכטר ב אשקלון נגד הרפורמה המשפטית
מפגינים מול ביתו של דיכטר

7:30 - מה צפוי היום?
היום יתקיימו שורת פעולות מחאה נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ, ששיאן בהפגנת ענק מחוץ לכנסת שתחל בשעה 14:00. בין השאר צפויים הורים וילדים להפגין ברחבי תל אביב ולחסום רחובות, כשגם בירושלים, בחיפה, בבאר שבע ובערים נוספות מתוכננות פעולות דומות. בין השאר יתקיימו הפגנת מחאה בעין המפרץ, שם צפויים מפגינים לחסום את הכביש עם כלים חקלאיים; מחאת הייטקיסטים במתחם שרונה; והפגנה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע.
בין 10:00 ל-11:00 ייצאו המפגינים עם דגלי הלאום ושלטים לרחובות, צמתים וכיכרות בניסיון "להשתיק לשעה את המדינה". מחאה זו תכלול בין היתר מוסדות אקדמיים, תעשיית ההייטק ובתי חולים. ב-14:00, שעתיים לפני פתיחת המליאה, תחל הפגנת המונים מול הכנסת.
בתווך, צוותי בריאות הגוף והנפש יגיעו בשעה 15:00 "לספק עזרה ראשונה לנפגעי ההפיכה". אנשי "מאבק הרופאים - החלוקים הלבנים" ו"אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה" יקיימו בהפגנה מיצג המדמה טיפול בשטח בזירת אירוע רב-נפגעים "במחאה על הפגיעה בדמוקרטיה" עם אמבולנס ואלונקות. אחרי אישור החוק, ייצאו המפגינים לצעדות מחאה ברחובות ירושלים.

15 צפייה בגלריה
מפגינה בירושלים נגד ההפיכה המשפטית
מפגינה בירושלים נגד ההפיכה המשפטית
מפגינה בירושלים נגד ההפיכה המשפטית
(צילום: נאוה לוי זקין)

ממשטרת ירושלים נמסר כי לקראת הפגנת הענק בכנסת צפויים עומסים בירושלים, ומשעות הבוקר ייחסמו הרחובות הבאים:
- רחוב אליעזר קפלן ייחסם בקטע בין רחוב דרך רופין (כיכר השעון) ועד כיכר אגרנט (שד' רבין)
- רחוב רוטשילד ייחסם בקטע בין שד' יצחק רבין ועד משכן הכנסת
- רחוב הנשיא השישי ייחסם בקטע בין שד׳ רבין ועד צומת הרחובות מבקר המדינה - העלייה.

15 צפייה בגלריה
מחאת הייטקיסטים 2 הפיכה משטרית איילון
מחאת הייטקיסטים 2 הפיכה משטרית איילון
מחאה בצומת איילון תל אביב נגד הפיכה משטרית
(ללא)

15 צפייה בגלריה
מחאת הייטקיסטים הפיכה משטרית איילון
מחאת הייטקיסטים הפיכה משטרית איילון
מחאת הייטקיסטים נגד ההפיכה המשטרית באיילון
(ללא)