סגור
מימין יריב לוין שר ה משפטים בנימין נתניהו ראש ה ממשלה
מימין: שר המשפטים יריב לוין וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יואב דודקביץ)

הקואליציה משנה את חוקי ההפיכה המשטרית: תמנה את נשיא העליון ועוד שני שופטים

מבין חוקי ההפיכה המשטרית, עד לפגרת הפסח יקודם רק החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. במקביל תואץ חקיקת חוקי הנבצרות, המתנות, וחוק דרעי 2

הקואליציה משנה את חוקי ההפיכה המשטרית: לפי הצעה שהועלתה הערב (א') בוועדת החוקה על ידי היו"ר ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) שמקובלת על הקואליציה – היא תוכל למנות את נשיא בית המשפט העליון ועוד שני שופטים בעליון. כלומר, הקואליציה תבחר את מי שיחליף באוקטובר הקרוב את הנשיאה אסתר חיות. השנה אמורה לפרוש שופטת העליון ענת ברון ובשנה הבאה השופט עוזי פוגלמן.
לפי ההצעה המסתמנת: בוועדה לבחירת שופטים יכהנו 11 חברים: 3 שרים בממשלה, 3 חברי כנסת מהקואליציה, 2 ח"כים מהאופוזיציה ו-3 שופטים. בוועדה לבחירת שופטים יהיה לקואליציה איפוא רוב של 6 מבין 11 חברים.
לגבי מינויים של הנשיא החדש ו-2 השופטים הבאים לבית המשפט העליון - יידרש רוב של 6 מתוך 11 חברים בוועדה. כלומר - שלושת השופטים העליונים הבאים ימונו ברוב של הקואליציה. החל מהמינוי של השופט השלישי יידרש רוב בהשתתפות נציג של השופטים ונציג האופוזיציה.
יצוין כי לפי ההצעה, שני שופטי העליון (בנוסף לנשיאה) ימונו על ידי הוועדה לבחירת שופטים, בעוד שהצעתו המקורית של שר המשפטים יריב לוין דיברה על כך שלקואליציה יהיה רוב מוחלט בוועדה לבחירת שופטים - שתבחר שופטים בכל הערכאות.
השינוי הזה בא בעקבות הגברת המחאה החברתית, החרפת המאבק, והחשש מהשלכות הרפורמה על המצב הכלכלי והבינלאומי של ישראל. עם זאת, כאמור עדיין נותר רוב לקואליציה והיא תוכל למנות שלושה שופטים הפורשים ב-2022-2023.
ועדת החוקה כבר החלה הערב לדון בהצעת רוטמן והיא תמשיך בה מחר. הכוונה שהוועדה תאשר את החוק לקריאה שנייה ושלישית כבר בימים הקרובים.
בקואליציה אומרים כי עד לחג הפסח יחוקק בקריאה השנייה והשלישית רק החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים מבין כל יתר חוקי ההפיכה. כל היתר (פסקת התגברות בחוקים רגילים, איסור על בג"ץ לבטל חוקי יסוד, ביטול החלטה של הממשלה בגין עילת הסבירות על ידי בג"ץ, והפיכת היועצים המשפטיים למשרות אימון ועוד) - יחוקקו בכנס הקיץ.
החרדים דורשים לקדם את חוק פסקת ההתגברות על מנת למנוע מבג"ץ לפסול פעם נוספת את "חוק הגיוס".
למרות השינוי בחוקי ההפיכה המשטרית, הקואליציה ממשיכה לקדם במרץ את "חוק הנבצרות", "חוק המתנות" ו"חוק דרעי 2" שיועלו להצבעה בקריאה השנייה והשלישית לפני יציאת הכנסת לפגרת הפסח.
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערב התייעצות עם ראשי מפלגות הקואליציה שבה נכחו בפתיחתה רק שר המשפטים יריב לוין, יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף. באותה שעה כינס איתמר בן גביר מסיבת עיתונאים, יו"ר דגל התורה משה גפני באזכרה לרב קנייבסקי, ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' מאחר בשל חזרתו מחו"ל. סמוטריץ' כתב הלילה לפעילי מפלגתו שהמתווה שמקדם רוטמן מתואם עם לוין וראשי הקואליציה.
היועץ המשפטי של הוועדה ד"ר גור בליי הקריא את הנוסח שאושר ואמר כי "שיטה למינוי שופטים שבה יש רוב קואליציוני מובנה זה חריג. נכון שבהרבה מדינות יש לנבחרי הציבור שליטה בבחירת השופטים לערכאה עליונה, אבל בהרבה מהמדינות יש איזון בין הקואליציה לאופוזיציה כך שהממשלה והקואליציה לא שולטות בתהליך. יש מנגנונים לעשות איזונים כאלה". בליי הוסיף כי "גם אם הולכים על הסדר חריג יחסית של מתן רוב קואליציוני בבחירת השופטים, הדבר הזה בא על רקע מערכת משטרית שאין בה חלוקת כוח שקיימת בהרבה מדינות אחרות, שבהן יש יותר כוח לממשלה. בישראל בית המשפט הוא הבלם המבני העיקרי על כוחו של הרוב הקואליציוני בוועדה לבחירת שופטים. שליטת הקואליציה בוועדה תחליש את היכולת של בית המשפט להיות בלם ותפגע באיזונים והבלמים של השיטה".
הליכוד ביקר את המתווה המסתמן: ח"כ דודי אמסלם צייץ הערב לאחר פירסום הצעת רוטמן "שמחה ידידי, זה לא הזמן להתקפל או לוותר! לא בשביל זה ניצחנו בבחירות - הציבור שבחר בנו מצפה לשינוי מהותי". נתניהו ואמסלם סיכמו לפני כחודש על צירופו לממשלה כשר במשרד המשפטים אבל לפי שעה טרם קיבל את כל מבוקשו במשרד מהשר יריב לוין. אמסלם אמור לכהן גם כשר לשיתוף פעולה איזורי ושר המקשר בין הממשלה לכנסת. ח"כ טלי גוטליב (ליכוד) כתבה בקבוצת הווטסאפ של ח"כי הליכוד שהיא לא מתכוונת לבוא יותר לדיוני הוועדה ברפורמה "אני לא בובה ולא פיון בוועדה הזו. אני נחרדת מגילויי החולשה של רוטמן. על מה נלחמנו אם לא על רוב בועדה למינוי שופטים?" יצויין שעוד לפני פרסום המתווה ח"כ דוד ביטן (ליכוד) אמר הערב כי יש 5 ח"כים במפלגה שדורשים שינוי, אבל סירב לנקוב בשמותיהם. ביטן קבל על שלוין לא מקיים הידברות עם ח"כי הליכוד.
יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי מסרה: "מינוי שני שופטים לעליון במינוי ישיר ובוטה של הקואליציה זה לא ריכוך הרפורמה. זה ההיפך הגמור. זה להכניס צלם להיכל. להכניס לתוך היכל הצדק והדמוקרטיה שופטים שכל מחויבותם היא לקואליציה שמינתה אותם. הונגריה ופולין על סטרואידים. קוראת לחבריי באופוזיציה להתנגד נחרצות. אסור ליפול בפח".