סגור
היועמ"שית החדשה גלי בהרב מיארה בטקס כניסתה לתפקיד היום
היועמ"שית גלי בהרב מיארה ( יואב דודקביץ)

היועמ"שית: יש להתחיל לפעול לגיוס החרדים מחר ולמנוע ניסיונות לעקוף את איסור מימונם

המשנה ליועצת המשפטית עו"ד גיל לימון כתב ליועצים המשפטיים של משרדי הביטחון והחינוך שיהיה צורך לדווח בסוף אפריל לבג"ץ על הפעולות לגיוס תלמידי הישיבות. כן אסרה היועמ"שית על כל פעולה להגדלת תקציב הישיבות כדי לעקוף את איסור המימון שקבע בג"ץ

היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרה מיארה הורתה ליועץ המשפטי של משרד הביטחון עו"ד איתי אופיר להתחיל לפעול לגיוס תלמידי הישיבות ממחר, יום שני ה-1 באפריל. כן הורתה ליועצת המשפטית למשרד החינוך עו"ד אילת מלקמן לוודא שלא יהיה כל ניסיון לעקוף את הוראת בג"ץ על הפסקת המימון לכ-60 אלך תלמידי ישיבות שאיבדו את מעמד דחיית השירות.
ביום חמישי שעבר קבע בג"ץ בצו ביניים כי החל מה-1.4 אין לתקצב מוסדות חרדיים עבור 56,500 תלמידים שאיבדו את מעמד דחיית השירות. המשמעות היא ששליש מתלמידי הישיבות החרדיות ורוב תלמידי הישיבות הגדולות (ישיבות לרווקים) יאבדו את תקציבם. כן יפקיע מחר תוקף החלטת הממשלה למערכת הביטחון לא לגייס את תלמידי הישיבות וממילא אין כל סמכות לא לפעול לגייסם.
במכתב של המשנה ליועצת המשפטית עו"ד גיל לימון נאמר ש"החל מה-1 באפריל אין מקור סמכות למתן פטור גורף של תלמידי ישיבות מגיוס לשירות הצבאי ועל מערכת הביטחון לפעול לגיוסם לשירות צבאי על פי דין". הוא מבהיר ש"על המדינה יהיה להציג בפני בית המשפט במסגרת תצהיר משלים שיוגש עד 30.4, כיצד פעלה ליישום החוק".
בעניין המימון, לימון מצטט את פסק הדין כי "החל מיום 1.4 לא ניתן להעביר כספים לצורך תמיכה במוסדות תורניים עבור תלמידי מוסדות תורניים שלא קיבלו פטור או דחיית שירות". הוא קובע שהחל ממחר יש להפסיק את תשלום כספי התמיכות בגין קבוצת התלמידים האמורה". בכך חסמה היועמ"שית מראש ניסיון לטעון שמדובר בכספים עבור מרץ ולכן יש לשלם אותם.
לימון מדגיש ש"משרד החינוך יימנע מכל צעד שיש בו או עלול להיות בו משום עקיפה של הוראת צו הביניים בין אם באמצעות הגדלת התקציב וערך הנקודה (יחידת המימון לישיבות. שווה ל-475 שקל. ש"א), בין אם באמצעות אפיקי מימון אחרים ובכל דרך אחרת". האמירה הזאת מעידה על מידת המימון האפסית שיש ללשכת היועצת המשפטית במערכת הפוליטית ובנכונותה להתייחס בכבוד לפסקי בג"ץ.