סגור
מודעה להשכרת דירה תלויה על עץ
מודעה להשכרת דירה תלויה על עץ. יאשרו את חובת הדיווח? (צילום: שאול גולן)

ועדת הכספים: תקרת הפטור למשכירים שבבעלותם דירה אחת תעלה ל-7,500 שקל

במסגרת דיוני חוק ההסדרים אישרה אמש ועדת הכספים שורת הצעות מיסוי בתחום הדיור. עבור מי שיש להם יותר מדירה אחת בבעלותם - הפטור יישאר ברמה של 5,471 שקל

הדיונים בחוק ההסדרים המלווה את תקציב המדינה מתקדמים, והדיון על חלק מהפרקים הסתיים ואושר לקריאה שניה ושלישית, המשמעות היא, שנוסח החקיקה אושר באופן סופי, ואם יאושרו התקציב וחוק ההסדרים במליאת הכנסת עד סוף החודש, הרי שנוסח זה יהיה הקובע. במסגרת זו, ועדת הכספים אישרה אמש שורה של הצעות מיסוי בתחום הדיור.
ההצעה הבולטת ביותר שאושרה היא הגדלת הפטור ממס למשכירי דירות שיש בבעלותם רק דירה אחת, הפטור עבור קבוצה זו יעמוד על 7,500 שקל (הפטור הרגיל למשכירי הדירות עומד על תקרה של 5,471 שקלים). המשמעות היא, שאדם שיש לו רק דירה אחת, אך לא מתגורר בה, לא יצטרך לשלם מס על ההכנסות שלו משכירות עד לרמה של 90 אלף שקל בשנה. הרציונל מאחורי ההצעה הוא שיש מעין 'עיוות' בכך שבגלל שאדם בחר שלא לגור בדירה בבעלותו אלא לשכור דירה ייאלץ לשלם מס. ההצעה תעזור גם לאנשים מבוגרים המתגוררים בבית אבות ומשכירים את דירתם.
חשוב להזכיר, כי ההצעה הזו מהווה רק פרט אחד מחבילה משולשת שהאוצר הציע לטיפול בפטור המס ממשכירי הדירות. שני הרכיבים האחרים בהצעה, הם הטלת חובת דיווח על כל מי שמשכיר את דירתו, גם אם הוא נהנה מפטור מתשלום מס. וביטול ההצמדה למדד של הפטור, כך שהפטור ממס על דמי שכירות – שנחשב לעיוות מס – יילך ויישחק עם השנים. ועדת הכספים אמורה בהמשך השבוע לאשר את שני הרכיבים הנוספים, אך קיים סיכון משמעותי שבסופו של דבר הוועדה לא תאשר את הרכיבים הללו. תרחיש כזה הוא הפסד למשרד האוצר, והמשמעות היא שוועדת הכספים לקחה רק את הגזרים שבהצעה ונמלטה מהמקלות.
צעד נוסף שאושר הוא קיצור התקופה שבה ניתן להחזיק בשתי דירות במקביל ולהנות מפטור ממס שבח ומשיעור מופחת של מס רכישה. רוכשי דירה יחידה נהנים ממס רכישה בשיעורי מופחת לעומת מי שרוכש דירה שנייה ושלישית. כמו כן, יש פטור מיוחד ממס שבח למי שמוכר את דירתו היחידה. אלא שהחוק איפשר להחזיק בשתי דירות לתקופה של שנתיים, זאת בשל ההבנה כי לוקח זמן למכור את הדירה הראשונה. אך כעת הוחלט להוריד את התקופה שבה ניתן להחזיק בשתי דירות ל-18 חודש בלבד. ההצעה המקורית של האוצר, היתה להוריד את התקופה ל-12 חודש בלבד. הרציונל מאחורי צמצום הזמן בו ניתן להחזיק בשתי דירות הוא בכדי לעודד אנשים למכור את הדירות מהר, ובכך להגדיל את היצע הדירות.
הצעת חוק נוספת שאושרה, היא הטלה של מס שבח מופחת על מחזיקי קרקעות היסטוריות (שמחזיקים בקרקע עוד לפני 2001). מי שמחזיק בקרקע לפני 2001 יש לו אינטרס שלא למכור אותה ולבנות עליה מכיוון ששיעורי המס על השנים שלפני 2001 הם 50%, ועל השנים שאחרי 25%, ולכן הוא מעדיף להתעכב כמה שיותר. הצעת החוק הנוכחית מעניקה 'מבצע' לבעל קרקע, כך שהוא ישלם על כל התקופה מס של 25%. וזאת בתנאי שהוא בונה תוך 4 שנים, אם הוא יבנה בקצב איטי יותר, הרי שהטבת המס תקטן, ואם הוא יבנה בקצב איטי שמתפרש על יותר מ-8 שנים, הוא יאבד את הזכות להטבה.