סגור
פנגו גט gett
פנגו וגט. רשות התחרות ביקשה ארכה נוספת לבחינת העסקה (צילום: פנגו/שאטרסטוק)
בלעדי

בפעם השלישית: רשות התחרות ביקשה ארכה נוספת לבחינת עסקת גט-פנגו

8 חודשים אחרי חתימת עסקת גט-פנגו, הרשות פנתה שוב לחברות וביקשה לקבל ארכה של חודש נוסף, לצורך בחינת העסקה; הרשות בוחנת אם העסקה, שממזגת שתי חברות שהן הגדולות בתחומן, לא תביא לדחיקת המתחרות מהשווקים הרלוונטיים ולעליית מחירים בעקבות כך

שמונה חודשים אחרי שנחתמה, עסקת הרכישה של גט על ידי פנגו עדיין ממתינה לאישור רשות התחרות, אחרי שהאחרונה ביקשה בשבוע שעבר ארכה נוספת – שלישית במספר – לאישור העסקה. כך נודע לכלכליסט.
בין הדברים שנבדקים ברשות לפני קבלת ההחלטה עומד החשש מכך שהסינרגיה שתיווצר בין החברות בשירותים השונים תביא לדחיקת המתחרות של כל אחת מהחברות בשוק הרלוונטי שלה, ותביא בסופו של דבר לעליות מחירים ללקוחות. כעת כאמור ביקשה הרשות חודש נוסף לבחינת הדברים, בהסכמת החברות.
פנגו, המפעילה את אפליקציית החניה הנושאת את שמה, רכשה את חברת המוניות גט תמורת 175 מיליון דולר במאי האחרון. בדיקת הרשות נוגעת למעשה לחיבור בין שתי חברות שנחשבות לגדולות ביותר, כל אחת בתחומה.
פנגו פעילה בעיקר בתחום החניה אבל מציעה שירותים נוספים כמו תשלום לתחבורה ציבורית באמצעות שיתוף פעולה עם חברת מוביט, תשלום בכבישי אגרה, תדלוק ושטיפות רכבים, כשהמתחרה העיקרית שלה היא סלופארק, בעיקר בתחום החניה בכחול לבן. גט פעילה בשוק המוניות ולאחרונה בנוסף לשירותי היסעים מפעילה גם שירות משלוחים.
חשש נוסף שהועלה בקשר לעסקה נובע מכך ששתי הפלטפורמות הדיגיטליות מחזיקות במידע רב על ציבור הלקוחות, מה שעלול לחזק את כוחן יתר על המידה בשווקים בהן הן פועלות, ולהעניק להן יתרון משמעותי מול יאנגו (בתחום המוניות) וסלופארק.
כך למשל, בתרחיש של סינרגיה בין המוצרים, תוכל החברה להשתמש במידע הקיים ברשותה כדי לשלוח מונית לאיזור שבו היא מזהה נהג חונה בכחול לבן, ומבקש מונית תוך שימוש באותה אפליקציה.
נקודת קושי נוספת במתן ההיתר לעסקה נובעת מהעובדה שפנגו נשלטת על ידי חברת מילגם של האחים וייל, שבשנה החולפת רכשה את השליטה מהמדינה בדואר ישראל, שגם היא מחזיקה במידע רב על הלקוחות.
פנגו וגט הציגו בפני הרשות ניתוח מטעם מומחה מטעמן שמפיג את החשש מפגיעה בתחרות במיזוג בין החברות, גם כאשר בוחנים זאת מול מדיניות אירופאית ומול מדיניות הרשות עצמה.
בזווית אחרת הנוגעת לרשות התחרות, בפנגו ציינו ערב העסקה כי בכוונתם לייצר תחרות לוולט דרך מערך השליחים של גט, דבר שעשוי להיות רלוונטי נוכח הסערה הנוכחית סביב העלאות המחירים של וולט.