סגור
סטודנטים אוניברסיטה אוניברסיטאות אוניברסיטת תל אביב
סטודנטים באוניברסיטת תל אביב (קובי קואנקס)

אוניברסיטת תל אביב - שלישית באירופה במענקים לחוקרים צעירים

ארבעה מוסדות ישראלים התברגו בין 25 המוסדות הראשונים במקבלי מענקי המחקר הגדולים והיוקרתיים של מועצת המחקר האירופית. אוניברסיטת תל אביב קיבלה 14 מענקים בשנתיים

אוניברסיטת תל אביב עלתה למקום השלישי בכמות מענקי המחקר לצעירים של מועצת המחקר האירופית (ERC). ארבע מהאוניבסריטאות הישראליות ממוקמות בין 25 הראשונות. מדובר במענקים גדולים של 1.5–2.5 מיליון יורו, וההצלחה הישראלית היא בשורה טובה לגבי עתיד האקדמיה הישראלית והחדשנות שלה. במקביל הם מעידים כנראה על יכולת טובה מאוד של ישראלים בעמידה בפני ועדות שיפוט אקדמיות, אבל גם על היתרון שקיבלה ישראל מכך שאנגליה ושוויץ בתהליכי יציאה מהתחרות.
בסך הכל מחלקת מועצת המחקר האירופית כ־400 מענקים בשנה. הזוכים הם כ־300 מוסדות, כך שרוב המוסדות שאנשיהם הגישו בקשה קיבלו רק מענק אחד או בכלל לא.
מדובר במענקים של 300 אלף יורו לחמש שנים ומענק לציוד שיכול להגיע עד מיליון יורו. ישראל מתחרה עליהם כמדינה שותפה של האיחוד. אפשר להתמודד עליהם מכל תחומי האקדמיה, אבל בפועל כמעט כל המענקים שבהם זכתה ישראל הגיעו מתחומי מדעי הטבע, ההנדסה והרפואה. השנה בלבד קיבלה ישראל כ־45 מיליון יורו.


סגן הנשיא למחקר ופיתוח באוניברסיטת תל אביב פרופ' דני פאר אומר ש"אלה הטופ של המענקים של האיחוד האירופי שמיועדים למחקרים מהפכניים. הם תחרותיים מאוד ויוקרתיים מאוד ומאוד קשה לקבל אותם". מקבלים אותם, לדבריו, בין 10% ל־12% מהמגישים, לעומת קרוב לשליש מהניגשים למענקים של האקדמיה הישראלית למדעים.
אוניברסיטת תל אביב קיבלה ב־2021 שישה מענקים וב־2022 שמונה (14 בסה"כ). זה ממקם אותה במקום השלישי הן ב־2022 והן בטבלה הדו־שנתית יחד עם קיימברידג' הבריטית. לפניה נמצאים המרכז הלאומי למחקר מדעי בצרפת (34 מענקים) ואגודת מכוני המחקר מקס פלאנק הפועלת ביחוד בגרמניה (24 מענקים). אבל בשני המקרים מדובר בארגונים שמאגדים מכוני מחקר רבים.
בטבלה קודמת שבדקה את המצב בין השנים 2014־2020 היתה אוניברסיטת תל אביב במקום החמישי. את הטבלאות הכינה רשות המחקר של אוניברסיטת תל אביב.
במקום ה־2 בישראל וה־13 באירופה מכון וייצמן עם שמונה מענקים בשנתיים האחרונות. במקום השלישי בישראל וה־15 (עד 21) באירופה עם 7 מענקים לשנתיים ממוקמים בין היתר הטכניון והאוניברסיטה העברית. העברית הצליחה מאוד ב־2022 עם 5 מענקים. במקומות נמוכים יותר מדורגות אוניברסיטאות בן גוריון (3 מענקים בשנתיים), בר אילן (2) וחיפה (2).
פאר אומר ש"ההצלחה מעידה על הרמה המדעית המאוד גבוהה והיצירתיות של האקדמיה הישראלית." עם זאת, הוא מציין עוד מספר גורמים להצלחה: "הם רוצים לראות יצירתיות ורב תחומיות ובזה אנחנו מאוד חזקים. הישראלים גם מאוד טובים בלעמוד מול הועדות המענק".
עם זאת, לטיפוס של ישראל לצמרת תרמה גם העבודה ששתי מתחרות גדולות שלה בתהליכי פרישה, שוויץ ואנגליה. שוויץ, שמשקיעה רבות במחקר, החליטה לחלק את המענקים שלה ישירות ולא באמצעות האיחוד. אנגליה עזבה במסגרת הברקזיט. חוקרים שלה שנבחרים על ידי ה־ERC מקבלים אוטומטית מענק מהממשלה בריטית. המשמעות היא שהם מופיעים בטבלה אבל אינם חלק מהתקציב.