מיום ראשון: הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים יושבת לשבוע
ההשבתה היא חלק מהרצת הארכתו של הקו; אך לא התקבלה הודעה רשמית על ההשבתה ממשרד התחבורה, ו-170 אלף משתמשי הקו לא יודעו בהסדרי התחבורה החלופיים; במקביל, נהגי הרכבות הכריזו על סכסוך עבודה
כמה ימים לפני שירושלים תיכנס לאחד השבועות הקשים והעמוסים שידעה בהיבט התחבורתי, ברקע הארכת הקו האדום של הרכבת הקלה - טרם התבהרו הפרטים הנוגעים להשבתה של הקו, או הסדרי התחבורה החלופיים הצפויים.
ברקע, משרד התחבורה שהיה אמור לאשר את פרטי ההשבתה כפי שסגר עם הזכיינים טרם עשה זאת, וכלל הגופים ממתינים למוצא פיו, וזאת רק 4 ימים לפני ההשבתה.
הגופים האחראים על כך, ובהם עיריית ירושלים, נערכו להשבתה באמצעות תגבור של קווי אוטובוס ומערך שלם של דיילים וסדרנים שיעבדו סביב הנושא. אך כאמור, הציבור שצריך להיערך לכך, כלל אינו מיודע בנושא.
הקו האדום נפתח לציבור באוגוסט 2011, אורכו 13.8 ק"מ והוא כולל 23 תחנות. הארכת הקו תוסיף לו 12 תחנות וכ-8 ק"מ.
ההשבתה המתוכננת היא חלק מתקופת ההרצה הנדרשת לפתיחת שני החלקים שהאריכו את הקו האדום. זאת על מנת לוודא שכלל המערכות, ובראשן מערכות האיתות והבקרה פועלות כנדרש וברמת הבטיחות הראויה.
הקו מצפון הוארך משדרות משה דיין בפסגת זאב ועד לשכונת נווה יעקב, ויכלול 4 תחנות חדשות. מדרום יימתח הקו מתחנת הר הרצל ועד למרכז הרפואי הדסה עין כרם, ויכלול תוספת של 8 תחנות חדשות.
1 צפייה בגלריה


תחנת המפלצת בקריית יובל - אחת מהתחנות החדשות בהארכת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים
(צילום: רני בן שאול)
אם בשלב זה על פי הרכבת משתמשים בקו כ-170 אלף איש ביום, ההערכות הן כי פתיחת החלק החדש יוסיף עוד עשרות אלפי נוסעים מידי יום. על פי התכנון, במידה וכל הבדיקות יעבדו כנדרש, הקו יפתח לציבור כבר במהלך אמצע פברואר.
במקביל להשבתה הקרובה, לפקקים ולחוסר הסדר התחבורתי הצפוי בעיר, עלה נושא נוסף אשר עשוי להעיב על פתיחת הקו המוארך: נהגי הרכבות טוענים כי התארכות הקו מאריכה את משך הנסיעות שלהם, מקצרת את זמני ההפסקה, ועקב כך גם פוגעת בבטיחות.
יו"ר מרחב ירושלים בהסתדרות דני בונפיל, קיים מספר פגישות בנושא, האחרונה שבהן רק אתמול, אך בפגישות אלו לא נפתרה בעיית הבטיחות של הנהגים.
"לא נוכל להפעיל את הרכבת במתכונת החדשה. חשוב להדגיש שבעיית הבטיחות עלולה להביא לאסון למשתמשי הרכבת ולציבור בירושלים. מטרת הסכסוך שהוכרז היא לא לשפר את השכר או התנאים, אלא לשמר את ביטחון הנהגים. אנו נמשיך ללוות את הנהגים עד למציאת פתרון שיבטיח את ביטחונם וביטחון המשתמשים ברכבת הקלה", מסר בונפיל.
מההסתדרות נמסר בתגובה: "ברכבת הקלה קיים סכסוך עבודה בשל בעיית הבטיחות של הנהגים. חשוב להדגיש שבעיית הבטיחות עלולה להביא לאסון למשתמשי הרכבת ולציבור בירושלים. מטרת הסכסוך שהוכרז היא לא לשפר את השכר או התנאים, אלא לשמר את בטחון הנהגים. אנו נמשיך ללוות את הנהגים עד למציאת פתרון שיבטיח את ביטחונם וביטחון המשתמשים ברכבת הקלה".
ממשרד התחבורה נמסר כי היום תצא הודעה לציבור מטעם צוות תכנון אב לתחבורה בירושלים.
מכפיר, זכיינית הרכבת בירושלים נמסר: "הרכבת הקלה בירושלים פועלת לפי התקינה הבינ"ל והרגולציה הישראלית, ואנו מחויבים לבטיחות הנוסעים והעובדים. יצוין כי כחלק מההיערכות להארכת הקו, חתמו הנהלת החברה ונציגות העובדים על הסכם קיבוצי ובמסגרתו זכו הנהגים לתוספות שכר, גם אל מול הארכות הקווים. בנוסף, כחלק מהיערכות גויסו עשרות נהגים נוספים. אנו קוראים לנציגות העובדים לחזור לשולחן הדיונים ולמצוא פתרונות מוסכמים מבלי לפגוע בציבור הנוסעים".






























