סגור

רשות החשמל שכחה לספר לכם: העלייה האמיתית בתעריף החשמל תהיה גבוהה יותר

החל ממחר ישלמו צרכנים ביתיים 45.98 אגורות לפני מע"מ לקוט"ש, לעומת 43.3 אגורות כיום - עלייה של 6.2%. אז מדוע דיווחה מוקדם יותר רשות החשמל על עלייה של 5.7%?

הזינוק בתעריף החשמל גבוה עוד יותר מכפי שרשות החשמל דיווחה מוקדם יותר היום (ב'). מבדיקת כלכליסט עולה כי המחיר לקוט"ש יעלה החל מהלילה בחצות בכמעט 6.2% - לא "רק" ב-5.7% כפי שטענה רשות החשמל בהודעה שפרסמה.

כך, לפי נתוני רשות החשמל עצמה המחיר לקוט"ש לצרכן הביתי יעלה הלילה מ-43.3 אגורות (לפני מע"מ), ל-45.98 אגורות לקוטש (לפני מע"מ). המשמעות היא עלייה של 6.189%, כלומר מעל 6%.
אז למה רשות החשמל טוענת שעליית המחיר תסתכם ב-5.7%? מסתבר שרשות החשמל ערכה תחשיב של חשבון "ממוצע" שמתייחס ל"צרכן ממוצע", ושיקללה לתוך החשבון החדש שלו גם את התשלום החודשי הקבוע.
התעריף הקבוע לצרכן תלת פאזי עומד על 25.3 שקל בחודש. המרכיב הזה צפוי לעלות ב-1% בלבד. וכך רשות החשמל ערכה תחשיב של חשבון לצרכן ממוצע ומצאה שבשכלול של התעריף הקבוע והתשלום עבור הצריכה, החשבון הממוצע של אותו צרכן ממוצע יעלה ב-5.7%.

1 צפייה בגלריה
העלייה בתעריף החשמל ינואר 2022
העלייה בתעריף החשמל ינואר 2022
מתוך הודעת רשות החשמל
(רשות החשמל)

אולם, כל מי שהפרופיל שלו אינו תואם את הצרכן הממוצע וכל מי שבוחן את העלייה במחיר הקוט"ש, ישלם בסופו של דבר 6.2% יותר לכל יחידת חשמל שיצרוך.
המשמעות הנוספת של הדברים היא שצרכנים כבדים של חשמל ירגישו יותר את העלייה בתעריף, מאחר שהתשלום הקבוע פחות משפיע על החשבון שלהם.