סגור

ליברמן על גל ההתייקרויות: "אם לא נקבל מהחברות תשובות עד מחר - נפנה לרשות התחרות"

שר האוצר: "יבואנים ויצרנים מנצלים את המצב באופן ציני"; על התייקרות החשמל אמר: "העלייה בישראל - הכי מתונה בעולם"; הוא הוסיף כי "נדע להתגבר על איומי שביתה בלי להזדקק לחקיקה"; לפיד על הרשתות הגדולות: "יש הבדל בין העלאת מחירים להפקעת מחירים והתנהגות מונופוליסטית חסרת בושה"

שר האוצר, אביגדור ליברמן, התייחס היום לגל ההתייקרויות במשק, ושוב הניף את מקל הפנייה לרגולטורים: "אנו מסתכלים על המאזנים של החברות, הרווחיות, הדיבידנדים וגם על שער החליפין של השקל. כשאני מסתכל על החברות, היבואנים והיצרנים, יש פה ניצול ציני. אם לא נקבל מהחברות תשובה מנומקת עד מחר, שרת הכלכלה ואני נפנה לרשות התחרות ולוועדת המחירים לדרוש מאותן חברות הסברים ונתונים למה ואיך החליטו על המחירים".
בהתייחסו לעליית תעריפי החשמל, החל ממחר, אמר: "התייקרות החשמל בישראל היא של 5.7% לעומת 34% בבריטניה ו-35% בשבדיה. זו העלייה הכי מתונה בעולם". לדבריו, "אי אפשר להתעלם מעליית מחירי הנפט כשמחיר חבית עומד על 87-88 דולר, לדעתי שיא של עשרות שנים. הגז עלה בעולם ב-77%-74% ומחירי ההובלה בימים ב-640% מאז תחילת גל הקורונה. יש עליות מחירים בכל העולם ואצלנו העליות הכי מתונות".
בתשובה לשאלה בעניין הורדת מסים אמר: "אנו עושים מה שצריך. האוצר מוביל יחד עם משרדי הכלכלה ורה"מ שורה של צעדים שיגובשו תוך 10 ימים. אני מאמין בעבודה יסודית מעמיקה. כרגע הנתונים של המשק הישראלי הם טובים, אך אנו מודעים שיש עצמאים וחברות שמצבם לא פשוט. מחר ייכנסו לחשבון הבנק של העצמאים כחצי מיליארד שקלים - החזר מקדמות המס והמע"מ. זאת, יחד עם הנחיה שלי לחשב הכללי לשלם מיד לכל הספקים למשרדי הממשלה קרוב ל-600 מיליון שקלים שיקלו על תזרים המזומנים. יש עוד שורה של צעדים שאנו מתכננים".

1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן מליאה מליאת הכנסת כנסת הצעת חוק תקציב
אביגדור ליברמן מליאה מליאת הכנסת כנסת הצעת חוק תקציב
אביגדור ליברמן
(צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)

בנוגע לקמפיין של ש"ס נגד גל ההתייקרויות, אמר שר האוצר: "אריה דרעי נסע לסנט מוריץ, לחגוג את הקמפיין במדינה הכי יקרה ביבשה. אני מאחל לו בהצלחה"
באשר להצעות החוק להגבלת זכות השביתה בשירותים חיוניים אמר ליברמן: "אני לא חושב שזו הצעה יעילה. ברור שכל החקיקה הזו לא עוזרת. אין לי שום בעיה ברמה העקרונית, אבל ברמה המעשית זה לא נכון ולא רלבנטי בעיתוי זה. נדע להתגבר על איומי שביתה בלי להזדקק לחקיקה. טוב שאיום השביתה הוסר ואנו נפגשים הערב עם יו"ר ההסתדרות ומנהלים דיאלוג ענייני ובטוח שנצליח למנוע את כל השביתות כי זה עיתוי הכי לא נכון לשביתות במשק".
שר החוץ, יאיר לפיד, אמר היום בפתח ישיבת הסיעה כי "הרשתות הגדולות צריכות לדעת שלא נהסס להפעיל מולן את רשות התחרות ואמצעים נוספים. יש הבדל בין העלאת מחירים להפקעת מחירים והתנהגות מונופוליסטית חסרת בושה".
לדבריו, "העצמאים הם הלב הפועם של הכלכלה הישראלית. המשימה הראשונה שלנו היא להחזיק אותם בחיים, לשמור על אבטלה נמוכה, לוודא שהם עוברים את התקופה הקשה. אנחנו לא נפקיר אותם. היתה לי על זה שיחה ארוכה אתמול עם ראש הממשלה. אנחנו יושבים עם שר האוצר ליברמן, עם שרת הכלכלה ברביבאי. מתחיל תהליך. הוא לא יהיה ארוך והוא לא יהיה איטי. נטפל בזה עכשיו. המתווה הנכון הוא קודם כל דחיית תשלומי מס, ואז פיצוי מול ירידה בהיקף ההכנסות מעל אחוז מסוים. זה יאפשר לנו להתמקד בענפים שנפגעו הכי קשה: תרבות, אירועים, תיירות, חנויות שהן לא חלק מרשתות. אני מדבר על סאונדמן שלא עבד חודשיים, על פועל במה, על חנות קטנה שאף אחד לא נכנס אליה כבר חודש, על אולם אירועים שספג שורת ביטולים.
"הממשלה לא יכולה לפצות 100 אחוז מהנפגעים ב-100 אחוז מהפגיעה, אבל היא תיכנס לזה עכשיו בכל הכוח. בימים הקרובים נקיים שורת דיונים דחופים. נייצר מנגנון נכון ויעיל, ונוודא שהוא נגיש לכל העצמאים שנפגעו".