סגור
מטוס של וויז אייר
מטוס וויז אייר (צילום: Ben Stansall / AFP)

החברות הישראליות על הקמת מרכז וויז אייר בארץ: "שיתנו אותם סלוטים ויפחיתו מגבלות ביטחוניות"

רשות התעופה פנתה לחברות בענף לקבלת חוות דעת על הקמת המרכז התפעולי של וויז אייר. אל על, ישראייר וארקיע דורשות כי משרד התחבורה יחשוף את הסיכומים עם החברה ההונגרית ואת העבודה הכלכלית שנעשתה

רשות התעופה האזרחית פנתה לגורמים בענף התעופה בבקשה להעביר חוות דעת ודרישות על רקע הכוונה לפתוח מרכז תפעולי בישראל לחברת הלואו קוסט וויז אייר. בתגובה חברות התעופה הישראליות דורשות כי משרד התחבורה יחשוף את הסיכומים עם וויז אייר ואת העבודה הכלכלית שנעשתה סביב המהלך.
את הפנייה קיבלו חברות התעופה הישראליות, אל על, ישראייר וארקיע, וכן חברות זרות שפועלות בישראל ורשות שדות התעופה. היוזמה הגיעה לאחר שארקיע וישראייר העבירו מכתבי מיצוי הליכים טרם נקיטת פעולות משפטיות נגד הקמת המרכז, וכן אל על פנתה למשרד התחבורה והתריעה כי המהלך ירסק את ענף התעופה וייצור תחרות לא הוגנת בין חברות התעופה.
"ראשית אנחנו מברכים על המהלך", אומר מנכ"ל ישראייר, אורי סרקיס. "זה נראה כמו מהלך משפטי תקין ולא ניסיון לפרוק קיטור, ולאחר השלמת ההליך במידה ונרגיש שלא לקחו את הדרישות שלנו בחשבון נוכל לפנות לבג"ץ".
"אם הם רוצים שקיפות אז עד הסוף. שרת התחבורה, מירי רגב, אמרה שנעשתה עבודה כלכלית שבדקה את השלכות המהלך וההשפעה על ענף התעופה המקומי, שיתכבדו ויציגו את הדברים. לכולם יש זכות לדעת את המידע הזה, גם לסוכני הנסיעות שמושפעים מהמצב. בנוסף, אנחנו דורשים שיפחיתו את הוצאות הביטחון והמגבלות שהן יוצרות על יעדים אליהם וויז אייר מתכננת לטוס. לא יתכן שאנחנו נקבל טיסה אחת ביום למונטנגרו כי מערך האבטחה לא עומד בעומס, אבל וויז אייר שעושה אותו קו תקבל 2 טיסות. דבר שלישי, ישראייר דורשת את אותו מספר סלוטים שוויז אייר מקבלת בטרמינל 1, בו מיסי הנמל זולים יותר. היום כשאנחנו מבקשים יותר סלוטים (חלונות המראה ונחיתה) אומרים לנו שאין, אז אם יש מספיק להקצות עוד בשביל וויז אייר, שיקצו עוד עבורנו".
1 צפייה בגלריה
אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר
אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר
סירקיס מבין שהמהלך של רשות התעופה האזרחית משמע כי ההחלטה כבר התקבלה והמרכז יוקם ואין מחלוקת על כך שהקמתו תוכל להוביל להורדת מחירי כרטיסי הטיסה: "אני לא מתווכח על זה, יתכן מאוד שבהתחלה המחירים ירדו, אני לא אופתע. אבל כשענף התעופה הישראלי יתרסק ווייז אייר תשלוט כאן בכל הטיסות המחירים יעלו, וויז אייר עובדים עם מערכות ניהול תשואה, זה הכל עניין של ביקוש ותשואה, ועוד לא התייחסנו למה שיקרה במלחמה הבאה כשוויז אייר לא יטוסו כאן ולא יהיו חברות ישראליות".