סגור
זירת נפילת הרקטה בחולון
זירת נפילת הרקטה בחולון (צילום: יריב כץ)

דיווח שוטף
גלנט: "חמאס לקראת נקודת שבירה בצפון עזה"; כ-500 פעילי טרור ברצועה נעצרו ונחקרו

טילי נ"ט שוגרו למטולה, לפחות אחד פגע בבית ריק. לא היו נפגעים, צה"ל השיב אש ללבנון; תיעודים מג'באליה: עשרות מתפנים מבית ספר של האו"ם כשמאחוריהם טנקים של צה"ל. מתקן אימונים לירי RPG ואמצעי לחימה בשקיות של אונר"א נמצאו בתוך מסגד; ירי לעבר גוש דן והשפלה, לראשונה מאז יום שישי; רס"ן במיל' רומן ברונשטיין, סרן במיל' אליה יאנובסקי ורס"ר במיל' ארי יחיאל זנילמן נפלו בקרבות בחאן יונס

22:59 - מת מפצעיו לוחם המילואים צביקה לביא. הותר לפרסום כי רס"ר (במיל') צביקה לביא, לוחם צה"ל במילואים שנפצע באורח קשה לפני כשבועיים ברצועת עזה, נפטר הערב מפצעיו. ממועצת הר חברון שבה התגורר צביקה בעבר נמסר כי התושבים "משתתפים בצערה הכבד של המשפחה, שהייתה ממקימי היישוב כרמל". בהודעת המועצה נכתב כי "צביקה לוי (לביא), בנם של משה ומימי ולוחם במילואים, נפצע באורח קשה לפני כשבועיים בקרב גבורה בעזה. לאחר מאבק ממושך בפציעה קשה מאוד, הערב - נר חמישי של חנוכה - הוא נפרד מאיתנו".
26 צפייה בגלריה
רס"ר צביקה לביא לוחם במילואים נפל מת מפצעיו
רס"ר צביקה לביא לוחם במילואים נפל מת מפצעיו
רס"ר צביקה לביא
לפי צה"ל, מפרוץ הקרבות ברצועת עזה נהרגו 105 לוחמים ונפצעו 231 באורח קל, 218 באורח בינוני ו-133 באורח קשה. מתחילת המלחמה כולה נהרגו 433 לוחמים, 928 נפצעו באורח קל, 456 באורח בינוני ו-261 באורח קשה. בבתי החולים מאושפזים כעת 149 חיילים במצב קל, 210 במצב בינוני ו-34 במצב קשה.
20:43 - ירי נ"ט לבית במטולה - אין נפגעים, צה"ל מגיב באש ללבנון. נזק נגרם לבית, שהיה ריק, בעקבות ירי הנ"ט שחיזבאללה ביצע מוקדם יותר לעבר מטולה. לא היו נפגעים. בתגובה, צה"ל תוקף בארטילריה בשטח לבנון.
20:21 - צה"ל ושב"כ: יותר מ-500 פעילי טרור ברצועה נעצרו ונחקרו בחודש האחרון. צה"ל ושב"כ הודיעו כי בחודש האחרון נעצרו ונלקחו לחקירה יותר מ-500 פעילי טרור מהחמאס ומהג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. בסך הכול בחודש האחרון נעצר יותר מ-350 פעילי חמאס ויותר מ-120 פעילי הג'יהאד האיסלאמי. "חלק מפעילי הטרור נתפסו שהם מסתתרים במבנים אזרחיים, בבתי ספר ובמחסות. החקירות מניבות מודיעין המסייע לביטחון הכוחות הלוחמים ולאיתור מחבלים ופעילי ארגוני הטרור הנוספים", נמסר.
עוד נמסר כי מתום ההפוגה לפני כשבוע וחצי לוחמי צה"ל בשיתוף עם שב"כ עצרו כ-140 פעילי חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועה. הפעילים עוכבו במהלך קרבות בימים האחרונים על ידי לוחמי צה״ל, חלקם נכנעו באופן יזום, והובלו עם חוקרי השטח של יחידה 504 באגף המודיעין ורכזי השב"כ להמשך חקירה.
26 צפייה בגלריה
מעצרים ב רצועת עזה מלחמה בעזה חרבות ברזל 11.12.23
מעצרים ב רצועת עזה מלחמה בעזה חרבות ברזל 11.12.23
מעצרים ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

26 צפייה בגלריה
מעצרים ב רצועת עזה מלחמה בעזה חרבות ברזל 11.12.23
מעצרים ב רצועת עזה מלחמה בעזה חרבות ברזל 11.12.23
(צילום: דובר צה"ל)
20:00 - הרמטכ"ל וראש השב"כ בחאן יונס: "מעמיקים את ההישג - גם מתחת לאדמה". הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר קיימו הערכת מצב ברצועת עזה עם מפקד פיקוד הדרום, מפקד אוגדה 98 ומח"ט הקומנדו.
הרמטכ"ל הלוי אמר בהערכת המצב: "יש כאן לחץ גדול. אני חושב שהכניעה הזו, האנשים שיוצאים ומרימים ידיים - זה גם שבירה של הרוח וגם מאיץ את ההישגים, אנחנו בסוף רוצים להתקדם מהר. אנחנו מעמיקים גם את ההישג בצפון הרצועה גם את הכניסה בדרום הרצועה - וגם מעמיקים לתוך האדמה. כל המקומות האלה וכל ההעמקות האלה מאוד חשובות לטובת ההישג. הקצב של הכניסה ומהלך הכניסה הוא מרשים מאוד, אני אומר לכם גם במונחים היסטוריים, עם מערך הגנה מוכן שחיכה והכול,.הנוכחות כאן בתוך שטח בנוי מורכב מאוד מאוד מרשימה. ועכשיו לפרק-לפרק-לפרק. חנוכה שמח".
ראש השב"כ אמר: "אני שמח לפגוש פה ברחובות של חאן יונס גם רכזים וגם לוחמים שלנו שעובדים איתכם ביחד. נראה לי שזה מלחמת פירים, נראה לי שמה שמיוחד במלחמה הזאת זה שהיא צריכה להיות גם רחבה, כדי למוטט את התשתיות המבצעיות והשלטוניות, אבל גם מאוד מאוד ממוקדת בשביל להגיע לאזרחים שלנו ולהוציא אותם. נראה לי שאין כוח שיכול לעמוד מול השילוב הזה".
26 צפייה בגלריה
ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי לוי ב חאן יונס רצועת עזה מלחמה בעזה חרבות ברזל 11.12.23
ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי לוי ב חאן יונס רצועת עזה מלחמה בעזה חרבות ברזל 11.12.23
ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי לוי בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
19:51 - גלנט: "חמאס לקראת נקודת שבירה בצפון עזה, דינו של סינוואר - להיכנע או למות"
שר הביטחון יואב גלנט אמר בהצהרה לתקשורת כי "חמאס לקראת נקודת שבירה בצפון עזה, ואנחנו נמשיך את הפעולות גם במקומות אחרים". לדבריו, "דינם של הגדודים האחרים, אלו שנלחמים נגדנו ואלו שעוד לא הגענו אליהם, הוא אותו דין - אנחנו נפרק אותם. אני קורא מכאן לכל אותם גדודים ולמפקדים שלהם - תיכנעו".
עוד אמר גלנט: "לאחורנה אני שומע על שיח גובר בעיסוק שראשי החמאס מייעדים לעצמם, הם דנים בעתידם. אני רוצה לומר להם - דינו של ראש הארגון יחיא סינוואר וכל מפקד בכיר אחר הוא אותו דין - להיכנע או למות. אין אפשרות אחרת. מי שייכנע נטפל בו בדרך מסוימת, וכל היתר דינם נחרץ והם יילכו למותם. מי שמעדיף את הכניעה, אנחנו נחוס על חייו, וכל היתר ימצאו את מותם בקרב".
שר הביטחון הוסיף: כי צה"ל מכתר ברצועת עזה את המעוזים האחרונים של חמאס בג'באליה ובשג'אעיה. "הגרעינים הקשים שהוכנו במשך שנים להילחם בנו, נמצאים על סף פירוק. כמות הנכנעים שיוצאת מהמקומות האלו מלמדת על מה שקורה. כאשר הנכנעים יוצאים החוצה מהבונקרים, הם אומרים לנו 'חסר לנו נשק, אין לנו אוכל'", הוא אמר. לדבריו, "בין הנכנעים יש גם מחבלים שהשתתפו ב-7 באוקטובר".
גלנט אמר בצהרתו לתקשורת כי הוא בעד החזרתם של הפועלים הפלסטינים מיהודה ושומרון לעבוד בשטח ישראל. "עמדתי היא שחייבים לאפשר את יציאתם של פועלים לעבודה בישראל בעקבות המצב ביו"ש. הייתי בצהריים בפיקוד המרכז ביחד עם אנשי השב"כ ומפקד האוגדה, וראיתי את הדברים מקרוב", הוא אמר. לדבריו, "מאות מחבלים נהרגו בשנה האחרונה ביו"ש, יותר ממחציתם מאז 7 באוקטובר. זו השנה העצימה ביותר לניסיונות טרור מאז האינתיפאדה. המראות מעזה מצד אחד מרתיעים את תושבי יו"ש, אבל מצד שני אצל אחרים זה מעורר הזדהות. אין לנו עניין להפוך את מה שקורה ביו"ש למשהו שמניע אלפים, ולכן אני מציע שנתייחס לאותם 99 אחוז בצורה נכונה.
26 צפייה בגלריה
פועלים פלסטינים ב מחסום קלקיליה ב2017
פועלים פלסטינים ב מחסום קלקיליה ב2017
פועלים פלסטינים ב מחסום קלקיליה (ארכיון)
(צילום: שאול גולן)
19:25 - דיווח: החות'ים בתימן מונעים את מעברה של ספינה בים האדום, בדרכה לישראל. גורמים דיווחו לרשת הטלוויזיה "אל-ג'זירה" כי המורדים החות'ים בתימן מונעים מעבר של ספינה נוספת בים האדום, הנמצאת בדרכה לישראל. ליאור בן ארי
שלשום הכריזו החות'ים כי מעתה בכוונתם למנוע מעבר של כל ספינה העושה דרכה לישראל דרך הים האדום, בין שמדובר בספינה בבעלות ישראלית ובין שלא. דובר צבא החות'ים אמר כי בכוונתם לתקוף כל כלי שיט שכזה.
18:22 - בתוך מסגד בג'באליה: מתקן אימונים לירי RPG, אמצעי לחימה בשקיות של אונר"א. בפעילות של לוחמי צוות הקרב של חטיבת הנח״ל, איתרו הלוחמים מתקן אימונים לירי RPG שהוסתר בתוך מסגד בלב שכונה אזרחית ובתוכו אמצעי לחימה רבים - רימונים, מחסניות ונשקים מסוגים שונים. חלק מאמצעי הלחימה נמצאו בתוך שקיות של ארגון אזרחי הפועל ברצועת עזה

26 צפייה בגלריה
רובים ציוד לחימה ש מצאו חיילים צה"ל ב רצועת עזה מלחמת עזה 11.12.2023
רובים ציוד לחימה ש מצאו חיילים צה"ל ב רצועת עזה מלחמת עזה 11.12.2023
ציוד לחימה שמצאו חיילי צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

26 צפייה בגלריה
ציוד לחימה ש מצאו חיילים צה"ל ב רצועת עזה מלחמת עזה 11.12.2023
ציוד לחימה ש מצאו חיילים צה"ל ב רצועת עזה מלחמת עזה 11.12.2023
חלק מאמצעי הלחימה בתוך שקיות של אונר"א
(צילום: דובר צה"ל)

18:15 - גנץ שוחח עם בלינקן: "עלייה במתקפות חיזבאללה, צריך לפעול מול לבנון". השר בני גנץ שוחח עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. "בפתח הדברים הודה גנץ לבלינקן על התמיכה החשובה של ארה"ב בישראל והטלת הווטו במועצת הביטחון, ועדכן אותו בהתקדמות המערכה מול חמאס בעזה", נמסר מהמחנה הממלכתי. "גנץ ציין כי העלייה במתקפות מצד חיזבאללה בגיבוי איראן מחייבת את ישראל להסיר את האיום על יישובי הצפון, וכי על קהילה הבינלאומית לפעול מול לבנון כדי לעצור את התוקפנות באזור הגבול". (איתמר אייכנר)
26 צפייה בגלריה
בני גנץ 26.10.2023
בני גנץ 26.10.2023
השר בני גנץ
(צילום: יאיר שגיא)
17:41 - אזעקה בגליל המערבי. אזעקה המתריעה על ירי טילים ורקטות הופעלה במושב שתולה שבגליל המערבי.
16:40 - צה"ל: סוכל ניסיון של מחבלי חמאס לפגוע בכוחות, הושמד פיר מנהרה ברצועה. לוחמי צוות קרב של חטיבת ירושלים, בשיתוף כוחות מודיעין, יבשה ואוויר, סיכלו ניסיון של מחבלי חמאס לפגוע בכוחות ששהו במגנן ברצועה - והשמידו פיר מנהרה שהיה בשטח המגנן. כך מסר דובר צה"ל, שהוסיף כי "הלוחמים שהיו במארב ירו לעבר המחבלים שיצאו מפיר המנהרה, ירי שהוביל לפיצוץ מטען בפיר ולאחריו פיצוצי משנה. הלוחמים בשיתוף יחידת יהל"ם חשפו פיר נוסף במרחב והשמידו אותו". (יואב זיתון)
16:15 - נפילה בים מול אשדוד; 9 רקטות שוגרו מלבנון לק"ש ומנרה. רקטה אחת נפלה בים מול אשדוד, שם לא הופעלה אזעקה. תשע רקטות שוגרו מדרום לבנון לעבר אזור קריית שמונה ומנרה, ארבע מהן נפלו בשטחים פתוחים וחמש יורטו על ידי כיפת ברזל. (יואב זיתון)
16:00 - צה"ל תקף בלבנון, מטוסי קרב השמידו אתר צבאי של חיזבאללה. דובר צה"ל הודיע כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו אתר צבאי של חיזבאללה. התקיפה בוצעה בתגובה לשיגורים שבוצע מוקדם יותר משטח לבנון לעבר יישובי הגליל המערבי. "בנוסף, בשעות האחרונות זוהו כמה שיגורים משטח לבנון לעבר מוצבי צה"ל בצפון הארץ. כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי", נמסר.
15:15 - משרד הבריאות בעזה: יותר מ-18 אלף הרוגים וכ-50 אלף פצועים ברצועה מתחילת המלחמה. משרד הבריאות ברצועת עזה, שנשלט בידי חמאס, הודיע כי 18,205 בני אדם נהרגו ו-49,645 נפצעו ברצועה מתחילת המלחמה.
13:50 - גרמניה: מצפים מישראל להתאים את האסטרטגיה הצבאית כדי לצמצם פגיעה באזרחים בעזה. שרת החוץ של גרמניה אנלינה ברבוק אמרה כי מדינתה מצפה מישראל להתאים את האסטרטגיה הצבאית שלה כדי למנוע בצורה יותר טובה את הסבל של האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה. ברבוק, שדיברה במסיבת עיתונאים בשולי ועידת האקלים הבינלאומית בדובאי, הוסיפה כי "הפעולות הצבאיות של ישראל צריכות להיות יותר ממוקדות ולגרום לפחות קורבנות בקרב אוכלוסייה אזרחית". (רויטרס)
13:37 - רוסיה: דרשנו את שחרור החטופים שמוחזקים בעזה בשיחות עם הפלסטינים, ובהם חמאס. סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב שוחח היום ואתמול עם נציגי הפלגים הפלסטינים, ובהם חמאס, ודרש מהם לשחרר את החטופים שמוחזקים ברצועת עזה. כך הודיע משרד החוץ הרוסי.
אתמול קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו שיחה טלפונית קשה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. נתניהו, לפי לשכתו, הביע הערכה על המאמץ הרוסי לשחרור "ישראלי בעל אזרחות רוסית", וביקש שרוסיה תלחץ על הצלב האדום לקיים ביקורים אצל החטופים ולהעביר להם תרופות.
מלבד זאת נאמר אתמול בהודעת לשכת ראש הממשלה כי נתניהו "הביע את מורת רוחו מהעמדות שהביעו נציגי רוסיה באו"ם ובפורומים אחרים", ביקר בתקיפות את "שיתוף הפעולה המסוכן עם איראן", והדגיש שכל מדינה שהייתה סופגת מתקפת טרור כזו כמו ב-7 באוקטובר - הייתה נוהגת בעוצמה לא פחותה מזו שבה פועלת ישראל.
26 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: avriil GRIGOROV/AFP)
13:10 - בגדה, בערים בעולם וביישובים בישראל: "שביתה כללית כהזדהות עם עצירת המלחמה". בערים בגדה המערבית, בערים בעולם וגם ביישובים ערביים בישראל שובתים היום כהזדהות עם רצועת עזה ובקריאה לעצור את המלחמה. את הקריאה לשבות הדהד אמש חמאס, שטען כי מטרתה "להפעיל לחץ לעצירת התוקפנות".
בלבנון נסגרו כל המוסדות הציבוריים בהתאם להחלטת ראש הממשלה הזמני נג'יב מיקאתי, וגם חנויות נסגרו. על חלון ראווה של אחת החנויות נכתב: "יחד, שביתה כללית למען עזה". בירדן תועדו גם כן חנויות סגורות כאות הזדהות עם הרצועה, וכך גם באיסטנבול בטורקיה. חנויות נסגרו גם ברמאללה, חברון, שכם ובית לחם - וגם הרחובות נראו ריקים למדי בגלל השביתה.
26 צפייה בגלריה
חנות סגורה ביירות לבנון שביתה כללית לעצירת המלחמה 11.12.23 מלחמת עזה
חנות סגורה ביירות לבנון שביתה כללית לעצירת המלחמה 11.12.23 מלחמת עזה
חנות סגורה בביירות, היום
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
גם בתוך שטח ישראל נסגרו כמה חנויות. בעיר באקה אל-גרבייה תועדו שלטים אדומים על דלתות עסקים, שבהם נכתב: "שביתה כללית בכל הארץ. החנות תהיה סגורה ב-11 בדצמבר כהזדהות עם עצירת המלחמה". גם תלמידים בכמה יישובים החליטו לא ללכת לבתי ספר. (חסן שעלאן, עינב חלבי, ליאור בן ארי)
26 צפייה בגלריה
חנויות סגורות בעיר העתיקה ירושלים שביתה כללית לעצירת המלחמה 11.12.23 מלחמת עזה
חנויות סגורות בעיר העתיקה ירושלים שביתה כללית לעצירת המלחמה 11.12.23 מלחמת עזה
חנויות סגורות בעיר העתיקה בירושלים, היום
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
12:44 - חיסלו מחבלים והשמידו את היעד: תיעוד מההיתקלות שבה נהרגו 5 קציני ולוחמי מילואים. צה"ל פרסם תיעוד של תקיפות מהאוויר בזירת המטענים במתחם בית ספר בכפר קרארה שליד חאן יונס, שם נפלו חמישה קצינים ולוחמים במילואים מגדוד 8111. בצה"ל אמרו כי הלוחמים מחטיבה 5, שפעלו תחת צוות הקרב של חטיבה 4, החלו בפשיטה על מתחם תשתיות טרור בבית הספר - שממנו נפתחה אש לעבר הכוחות בדרום רצועת עזה.
בזמן הלחימה הופעל מטען וזוהו מחבלים. הלוחמים השיבו אש, הכווינו כלי טיס וטנקים, ולפי צה"ל - השמידו את תשתית הטרור במקום. בפעילות, כאמור, נהרגו רס"ל במיל' אביתר כהן, רס"ן במיל' רומן ברונשטיין, סרן במיל' אליה יאנובסקי, רס"ם במיל' איתי פרי ורס"ר במיל' ארי יחיאל זנילמן.
לוחמי צוות הקרב של חטיבה 4 פשטו גם על מפקדה של הג'יהאד האיסלאמי, שם איתרו כלי נשק, פצצות מרגמה, מטעני חבלה, ציוד טכנולוגי, מסמכי מודיעין ופיר שמוביל לתשתית תת קרקעית שהושמד. (יואב זיתון)
26 צפייה בגלריה
פיר מנהרה חאן יונס 11.12.23 מלחמת עזה
פיר מנהרה חאן יונס 11.12.23 מלחמת עזה
הפיר שאותר
(צילום: דובר צה"ל)
12:38 - המטח למרכז: רסיס אותר גם בראשון לציון, אין נפגעים. רסיס אותר אחרי מטח הרקטות לכיוון המרכז גם בראשון לציון. צוותי ביטחון שהגיעו למקום פינו את הרסיס. אין נפגעים. (לירן תמרי)
26 צפייה בגלריה
רסיס רקטה ראשון לציון 11.12.23 מלחמת עזה
רסיס רקטה ראשון לציון 11.12.23 מלחמת עזה
רסיס רקטה בראשון לציון
(צילום: לירן תמרי)
12:12 - פגיעה ישירה בחולון, גבר נפצע קל-בינוני. שירותי הכבאות וההצלה מסרו כי התקבל דיווח על פגיעה ישירה במבנה בחולון. מנכ"ל מד"א אלי בין אמר כי לפי דיווח ראשוני עולה כי נזק כבד נגרם במקום. נזק נגרם למכוניות, ואדם נפצע באורח קל-בינוני. צוותי מד"א פינו אותו לבית החולים וולפסון בעיר.
פרמדיק מד"א אלעד סלמה וחובש רפואת חירום במד"א ליאור הראל סיפרו: "הגענו למקום במהירות עם כוחות גדולים וראינו הרס רב. הגבר התהלך ברחוב כשהוא בהכרה וסובל מפציעה ברגלו מרסיסים. הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני בשטח ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו קל עד בינוני. אנחנו סורקים בבניינים הסמוכים על מנת לוודא שאין נפגעים נוספים". (אדם קוטב, יעל צ'כנובר)
26 צפייה בגלריה
רסיס רקטה חולון 11.12.23 מלחמת עזה
רסיס רקטה חולון 11.12.23 מלחמת עזה
רסיס הרקטה בחולון
(צילום מסך)
26 צפייה בגלריה
אנשי כיבוי והצלה בזירת נפילת הרקטה בחולון
אנשי כיבוי והצלה בזירת נפילת הרקטה בחולון
אנשי כיבוי והצלה בזירת נפילת הרקטה בחולון
(צילום: יריב כץ)
12:00 - אזעקות בגוש דן ובשפלה. אזעקות נשמעו בתל אביב, חולון, ראשון לציון, בת ים, אור יהודה וביישובים נוספים בסביבה. ממד"א נמסר כי חובשים ופרמדיקים של הארגון יצאו לסרוק זירות שבהן דווח על נפילות. בשלב זה לא דווח על נפגעים.
26 צפייה בגלריה
נתיבי איילון תל אביב בזמן אזעקה 11.12.23 מלחמת עזה
נתיבי איילון תל אביב בזמן אזעקה 11.12.23 מלחמת עזה
בנתיבי איילון, בזמן האזעקה
(צילום: ניר (שוקו) כהן)
11:55 - פורסמו שמות 3 לוחמי מילואים שנהרגו בזירת המטענים בחאן יונס. צה"ל התיר לפרסם את שמותיהם של שני קצינים במילואים ולוחם במילואים שנהרגו בזירת המטענים בחאן יונס, אתמול. השלושה הם רס"ן במיל' רומן ברונשטיין (46) מבת ים, קצין הדרכה בגדוד 811 בחטיבה 5; סרן במיל' אליה יאנובסקי (24) מירושלים, מפקד מחלקה בגדוד 8111, חטיבה 5; ורס"ר במיל' ארי יחיאל זנילמן (32) מירושלים, לוחם בגדוד 8111 בחטיבה 5.
השלושה נהרגו באותו אירוע עם רס"ן במיל' אביתר כהן ורס"ם במיל' איתי פרי, ששמותיהם פורסמו הבוקר. החמישה נפלו בכפר קרארה שממזרח לחאן יונס. כוח החי"ר שלהם נפגע מזירת מטענים בבית ספר בכפר, שבו פעלו מחבלים וחוליות נ"ט של חמאס. בצבא ציינו שלסריקה קדמה מתקפה אווירית ומתקפה של טנקים, אך במתחם היו פירי מנהרות - שבאחד מהם הסתתר מחבל שלפתע הגיח. המחבל חוסל בקרב ולא ברור אם הוא זה שהניח או הפעיל את זירת המטענים. (יואב זיתון)
26 צפייה בגלריה
סרן (במיל') אליה יאנובסקי, רס"ן (במיל') רומן ברונשטיין, רס"ר (במיל') ארי יחיאל זנילמן
סרן (במיל') אליה יאנובסקי, רס"ן (במיל') רומן ברונשטיין, רס"ר (במיל') ארי יחיאל זנילמן
סרן (במיל') אליה יאנובסקי, רס"ן (במיל') רומן ברונשטיין, רס"ר (במיל') ארי יחיאל זנילמן ז"ל
11:35 - בישראל מאשימים: הסיוע לעזה מחכה ברפיח, האו"ם חייב לעבוד טוב יותר. היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים, שאחראית בין השאר על הכנסת הסיוע האזרחי לעזה, הטילה על האו"ם את האחריות למחסור שנוצר ברצועה - וטענה כי הוא משתהה בהכנסת משאיות שמחכות במעבר רפיח. "הרחבנו את היכולות שלנו לבצע בדיקות לסיוע שנמסר לעזה. כרם שלום אמור להיפתח, כמות הבדיקות תוכפל", נכתב בציוץ של היחידה ברשת X (טוויטר לשעבר). "אבל הסיוע מחכה ברפיח. האו"ם חייב לעשות את זה טוב יותר - הסיוע קיים, והאנשים זקוקים לו". (עינב חלבי)

11:31 - לראשונה במלחמה: מטוס סופר הרקולס הצניח אספקה ללוחמים בעזה. בימים האחרונים העביר צה"ל כשבעה טונות של אספקה וציוד לוגיסטי למאות לוחמי עוצבת הקומנדו שפועלים בחאן יונס - ולראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006 - עשה זאת בהצנחה מהאוויר. את הסיוע הצניח מטוס "סופר הרקולס" של טייסת 103, באמצעות מערכת "אפסניה מנוהגת".
"אפסניה מנוהגת" מאפשרת הצנחה של ציוד שמנווט עצמו לכוחות הקרקעיים באמצעות יכולת ניווט מדויקת. זה השימוש המבצעי הראשון במערכת הזו. "חלק מהייחוד של אוגדה 98 הוא לדעת לתת לוגיסטיקה גם כשאין דרך להגיע לכוחות בצורה יבשתית", אמר סא"ל עמי, קצין הלוגיסטיקה של האוגדה. "אנחנו יודעים להגיע גם מהאוויר, גם מהים ובכל דרך שהיא. נעשה הכול שלכוחות שלנו יהיה את כל מה שהם צריכים על מנת להכריע את חמאס".
11:10 - כ-764 אלף מועסקים נעדרו מהעבודה באוקטובר בשל המלחמה. 18% מהמועסקים במשק (764 אלף איש) נעדרו מעבודתם מסיבות הקשורות למלחמה בחודש אוקטובר, כך עולה מסקירה של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר על השפעות המלחמה על שוק העבודה. מתוכם, קרוב למחצית נעדרו בשל סיבות הקשורות לצד ההיצע, כמו סגירה פיזית של מקומות עבודה באזורי המלחמה, השבתת אתרי בנייה וכדומה. מעל לשליש (280 אלף) נעדרו בשל צמצום בפעילות העסקית (כמו בעסקים בתחום המסעדות, תיירות וכדומה) ו-18% מהנעדרים מהעבודה נעדרו ממנה בשל גיוס למילואים.
מהנתונים עולה כי הפגיעה בולטת בעיקר בקרב עצמאים: שיעור העצמאים שאינם מעסיקים עובדים ושנעדרו מעבודתם הוא כפול לעומת השכירים ועומד על 33%. מחצית מההיעדרות נובעת מסיבות של ירידה בפעילות העסקית. אשר לכלל העובדים במשק, הענפים בהם בלטו ההיעדרויות הם ענפי האירוח והאוכל, בינוי ואומנות ופנאי; בענפים אלו נעדרו מעל לשליש מהעובדים, בעיקר בשל הירידה בפעילותם.
עוד עולה מהמחקר כי באוקטובר נרשם זינוק יותר מכפול בשיעור שעות העבודה מהבית - 17% משעות העבודה באוקטובר נעשו מהבית לעומת 7% בספטמבר. (עירית אבישר)
26 צפייה בגלריה
מלחמת עזה חנות סגורה חנויות סגורות 16.10.23
מלחמת עזה חנות סגורה חנויות סגורות 16.10.23
חנויות סגורות בשל המלחמה
(צילום: שאול גולן)
10:20 - צבע אדום בעוטף עזה. אזעקה נשמעה בקיבוץ נחל עוז שבעוטף עזה.
09:50 - חיזבאללה הודיע: 100 הרוגים מתחילת המלחמה. חיזבאללה פרסם כי שני מחבלים נוספים משורותיו נהרגו "בדרך לירושלים" - צמד מילים שנוהג ארגון הטרור להצמיד למי שמצאו את מותם במלחמה, מאז 7 באוקטובר. על פי הודעת חיזבאללה, מדובר בעלי פראן מהעיר נבטייה בדרום לבנון ובעבאס ארזוני, גם הוא מדרום לבנון. על פי נתוני חיזבאללה, מאז תחילת המלחמה, נהרגו 100 מאנשיו. בישראל מעריכים שהמספר גבוה יותר. (ליאור בן ארי, יואב זיתון)
08:48 - צבע אדום בשדרות. אזעקה נשמעה בעיר שדרות וביישובים בסביבה. ממד"א נמסר כי לא התקבלו דיווחים על נפילות או על נפגעים.
08:35 - צה"ל: זוהו שיגורים מלבנון, 6 יורטו; מגיבים בארטילריה ללבנון. צה"ל מסר כי האזעקות במעלות נשמעו בעקבות שיגורים שזוהו משטח לבנון לעבר שטח ישראל. שישה מהשיגורים יורטו על ידי לוחמי ההגנה האווירית. כוחות צה"ל תוקפים בארטילריה את מקורות הירי. לפי דיווחים בלבנון, צה"ל תקף באזור יארין, מרוחין, אל-ג'בין, שיחין וטיר חרפא בדרום המדינה. (יואב זיתון, יאיר קראוס, ליאור בן ארי)
08:20 - תמונות מפעילות צה"ל ברצועת עזה
26 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ב רצועת עזה 11.12.23 מלחמת עזה
כוחות צה"ל ב רצועת עזה 11.12.23 מלחמת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
26 צפייה בגלריה
טנק של צה"ל ב רצועת עזה מלחמת עזה 11.12.23
טנק של צה"ל ב רצועת עזה מלחמת עזה 11.12.23
(צילום: דובר צה"ל)
26 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל ב רצועת עזה 11.12.23 מלחמת עזה 4
חיילי צה"ל ב רצועת עזה 11.12.23 מלחמת עזה 4
(צילום: דובר צה"ל)
26 צפייה בגלריה
לוחם צה"ל ב רצועת עזה 11.12.23 מלחמת עזה
לוחם צה"ל ב רצועת עזה 11.12.23 מלחמת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

08:18 - תיעוד: תקיפת מחבלים חמושים מהאוויר בשג'אעיה, מטענים בשקיות אונר"א בג'באליה. צה"ל פרסם תיעוד מחיסול מחבלים חמושים בטילי כתף שזוהו מהקרקע - והותקפו מהאוויר. הכוחות, מצוות הקרב החטיבתי ביסל"ח ולוחמי גדוד האיסוף 636, זיהו את המחבלים בשג'אעיה. לפי צה"ל, כלי טיס בהכוונת הכוחות בשטח חיסלו ביממה האחרונה עשרות מחבלים. בין השאר חוסלו גם מחבלים שיצאו ממרפאה.
במקביל, בג'באליה אותרו מטענים, רובה קלצ'ניקוב ו-RPG שהוחבאו בשקיות ותיקים של אונר"א בתוך בית מגורים. ליד בית ספר סמוך אותרה משאית מלאה ברקטות ארוכות טווח. במהלך סריקות אחר פירים ומטענים בג'באליה, איתרו לוחמי המילואים של חטיבה 551 מחרטה לייצור אמצעי לחימה ואתר שיגור של חמאס, ובו כ-50 משגרים, חלקם מוכנים לשיגור. (יואב זיתון)
07:40 - האיום של חיזבאללה בהרחבת האש, והתגובה לדרישה: "נסיגה? שצה"ל ייסוג אל מדרום לחיפה". בעיתון "אל-אחבאר" המזוהה עם חיזבאללה, פורסם הבוקר מאמר שעוסק בהתפתחויות בגבול לבנון ובהסלמה בין ישראל לארגון הטרור הלבנוני. לפי המאמר, ישראל העבירה דרך כוחות יוניפי"ל מסר לחיזבאללה ולפיו ישראל רואה "בכל מה שזז בגבול, צבאי או אזרחי בעומק של שלושה ק"מ - מטרה לגיטימית". חיזבאללה, מצידו, מסר בתגובה כי אם ישראל תיישם זאת - הארגון יראה גם הוא כל מה שנע בעומק שלושה ק"מ בשטח ישראל כמטרה לגיטימית - בין אם אזרחית או צבאית. עוד נטען כי שליחים מערביים איימו על חיזבאללה בשם ישראל בהשמדת ביירות, דרשו שיישם את החלטה 1701 של האו"ם וייסוג מצפון לליטאני. לפי חיזבאללה, עצירת המלחמה בעזה קודמת לכל הפסקת אש אפשרית.
במאמר שפרסם העיתונאי פיראס א-שופי, תחת הכותרת "מדרום לחיפה כנגד מצפון לליטאני" נכתב כי דרישת ישראל לנסיגת חיזבאללה מצפון לנהר הלבנוני יכולה להיתפס בעיני ארגון הטרור בצורה דומה. "אם ההנחה מבוססת על אותו הכלל שבו הגיב חיזבאללה לאיום הישראלי האחרון – הרי שהדרישה לסגת לאזור שצפונית לליטני יענה בבקשה מישראל להוציא את צה"ל עד דרומית לחיפה", כתב.
26 צפייה בגלריה
הפגזה ישראלית על שטח לבנון
הפגזה ישראלית על שטח לבנון
תקיפה ישראלית בשטח לבנון
(צילום: AFP)
07:15 - יירוטים בשמי מעלות, אחרי אזעקות בסביבה, כפר ורדים ויישובים נוספים בצפון. אזעקה נשמעה במעלות תרשיחא, בכפר ורדים וביישובים נוספים בסביבה. יירוטים תועדו בשמי הגליל המערבי, ומד"א מסר כי לא דווח על נפגעים.
06:40 - גלנט: "חמאס המעיט בערכה של פעולת התגמול שלנו. מחבליו יכולים להיכנע - או למות". בתדרוך שקיים לעיתון הבריטי "דיילי מייל", שר הביטחון יואב גלנט אמר כי "חמאס המעיט בערכה של פעולת התגמול" של ישראל אחרי הטבח ב-7 באוקטובר. לדבריו, "קשה להוביל דמוקרטיות להילחם במלחמות, אבל ברגע שאנחנו באחת - אנחנו הרבה יותר חזקים כי אנחנו נלחמים כדי להגן על הערכים שלנו. בצפון הרצועה חמאס סובל מאבדות אדירות ואנחנו משיגים את המטרות הצבאיות שלנו. למחבלי חמאס יש שתי אפשרויות: למות או להיכנע".
26 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט מסיבת עיתונאים 2.12.23
שר הביטחון יואב גלנט מסיבת עיתונאים 2.12.23
שר הביטחון יואב גלנט
(צילום: שאול גולן)
לדברי גלנט, חמאס מפיק תועלת מהמשבר ההומניטרי בעזה, והטענות שהפנו תושבי הרצועה כלפי ארגון הטרור לאחרונה צריכות להוות תמרור אזהרה לבריטניה ולעולם על אופיו האמיתי. "התעמולה של חמאס משפיעה על אוניברסיטאות ומחאות, ונשפך כסף שמפעיל רשתות טרור ברחבי העולם. זה מסלול התנגשות בין ציביליזציות, כי חמאס מייצג תופעה מימי הביניים", אמר גלנט. "כשיש שריפה בבית הראשון, צריך לעצור אותה מלהתפשט בכפר ולהגיע לכנסייה. ישראל היא כמו הבית הראשון - אנחנו נלחמים בקו החזית של העולם החופשי נגד הטרור".
גלנט אמר לעיתון הבריטי כי כספי סיוע שגייסו פעילים פרו-פלסטינים הועברו ל"רשתות טרור" ברחבי העולם - ואף חשף כי ישראל סייעה לסכל מאות פיגועים בבריטניה ובאירופה בשנים האחרונות. על הגזרה הצפונית אמר: "חיזבאללה צריכים לשאול את עצמם אם הם רוצים שמה שקורה בעזה יקרה גם בביירות. אנחנו לא רוצים מלחמה, אבל אם נגיע למצב שצריך לבסס את הביטחון שלנו בצפון - לא נהסס, כפי שלא היססנו בדרום".

סיכום חדשות הלילה

הותרו לפרסום שמותיהם של 4 חללי צה"ל. שלושה מהם - רס"ם במיל' גדעון אילני (35) מעשהאל, רס"ם במיל' איתי פרי (36) ממודיעין ורס"ן במיל' אביתר כהן (42) מכפר סבא, נפלו בקרבות ברצועת עזה. בנוסף, הותר לפרסום שמו של רס"ן גל בכר (34) מאורנית, שנהרג בתאונת דרכים בדרום הארץ. הכוח שבו היו חברים רס"ן במיל' אביתר כהן ורס"ם במיל' איתי פרי נקלע לזירת מטענים בכפר קרארה שליד חאן יונס. מתחילת התמרון הקרקעי ברצועה נפלו 101 לוחמים וקצינים.
26 צפייה בגלריה
רס"ן במיל' אביתר כהן, רס"ם במיל' איתי פרי, רס"ם במיל' גדעון אילני ורס"ן גל בכר
רס"ן במיל' אביתר כהן, רס"ם במיל' איתי פרי, רס"ם במיל' גדעון אילני ורס"ן גל בכר
רס"ן במיל' אביתר כהן, רס"ם במיל' איתי פרי, רס"ם במיל' גדעון אילני ורס"ן גל בכר ז"ל
אזעקות בעוטף במהלך הלילה. ב-03:22 ו-03:26 נשמעו אזעקות צבע אדום ביישובים שונים בעוטף עזה, ביניהם חולית, יתד, שדה אברהם וכרם שלום.
ישיבת הקבינט על הפועלים הפלסטינים הסתיימה - ללא החלטות. ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני נמשכה אל עומק הלילה - ובסופו של דבר לא התקיימה הצבעה בסוגיית החזרת הפועלים הפלסטינים מיהודה ושומרון. זאת, לדברי משתתפים בדיון, לאחר שלראש הממשלה בנימין נתניהו לא היה רוב לכך בשל התנגדות מצד שרים. מערכת הביטחון, צה"ל, שב"כ ומתאם פעולות הממשלה תמכו בהגדלת מספר העובדים, אך המשטרה התנגדה. סוכם כי ייבחנו פתרונות שונים, בדגש על הגדלת מספר העובדים הזרים במשק. בנוסף, נתניהו הסיר מסדר היום את סוגיית העברת הכספים לרשות הפלסטינית.
איתות מהבית הלבן? היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, יגיע לישראל בסוף השבוע הקרוב, לראשונה מפרוץ המלחמה. סאליבן ייפגש עם בכירים בירושלים וידון עמם, בין השאר, בהגדלת הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה.
26 צפייה בגלריה
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן 9.12.23
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן 9.12.23
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן
(צילום: EPA/Chung Sung-Jun / POOL SOUTH KOREA OUT)
קריאה להפסקת אש תובא לעצרת הכללית של האו"ם ביום שלישי. העצרת הכללית של האו"ם, בת 193 חברים, תצביע ביום שלישי בלילה לבקשת מצרים ומאוריטניה על הצעת החלטה שדורשת הפסקת אש הומניטרית מיידית במלחמה בין ישראל לחמאס. המהלך מגיע לאחר שארה"ב הטילה בשישי וטו על דרישת מועצת הביטחון של האו"ם להפסקת אש הומניטרית מיידית בעזה. ההחלטה כוללת קריאה לשחרור מיידי וללא תנאי של כל החטופים וקריאה להפסקת אש הומניטרית מיידית.