סגור
מלחמת עזה חנות סגורה חנויות סגורות 16.10.23
חנויות סגורות בשל המלחמה. חצי מהנעדרים עשו זאת בשל סגירה של מקום העבודה (צילום: שאול גולן)

כ-764 אלף מועסקים נעדרו מהעבודה באוקטובר בשל המלחמה

מדובר ב-18% מהמועסקים במשק, הן שכירים והן עצמאים. מתוך המועסקים שנעדרו, קרוב לחצי עשו זאת בשל סגירה של מקומות העבודה, מעל לשליש בשל צמצום בפעילות העסקית ו-18% בשל גיוס למילואים - כך לפי נתוני האוצר. שיעור ההיעדרויות בקרב עצמאים כפול לעומת שכירים. שיעור העבודה מהבית יותר מהכפיל עצמו

18% מהמועסקים במשק (764 אלף איש) נעדרו מעבודתם מסיבות הקשורות למלחמה בחודש אוקטובר, כך עולה מסקירה של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר על השפעות המלחמה על שוק העבודה. מדובר בעלייה של 750 אלף איש לעומת ספטמבר, בו היו נעדרים מסיבות דומות (ההיעדרות הוגדרה אז "היעדרות מסיבה כלכלית").
מתוך אותם 764 אלף, קרוב למחצית נעדרו בשל סיבות הקשורות לצד ההיצע, כמו סגירה פיזית של מקומות עבודה באזורי המלחמה, השבתת אתרי בנייה וכדומה. מעל לשליש (280 אלף) נעדרו בשל צמצום בפעילות העסקית (כמו בעסקים בתחום המסעדות, תיירות וכדומה) ו-18% מהנעדרים מהעבודה נעדרו ממנה בשל גיוס למילואים.
מהנתונים עולה כי הפגיעה בולטת בעיקר בקרב עצמאים: שיעור העצמאים שאינם מעסיקים עובדים ושנעדרו מעבודתם הוא כפול לעומת השכירים ועומד על 33%. מחצית מההיעדרות נובעת מסיבות של ירידה בפעילות העסקית. הנתון הזה מדגיש את הצורך הקריטי לסייע למגזר זה, שכן המשמעות של עצמאי שאינו מעסיק עובדים שנעדר מעבודתו היא שלמעשה העסק מושבת ואינו מייצר הכנסות.
אשר לכלל העובדים במשק, הענפים בהם בלטו ההיעדרויות הם ענפי האירוח והאוכל, בינוי ואומנות ופנאי; בענפים אלו נעדרו מעל לשליש מהעובדים, בעיקר בשל הירידה בפעילותם. מענף ההייטק אמנם נעדרו רק 10% מהעובדים, אולם בולטת ההיעדרות מסיבה של גיוס למילואים - 7% מעובדי המגזר נעדרו בשל גיוסים למילואים (קרי כ-70% מההיעדרויות של העובדים), לעומת ממוצע של 3% בלבד בשאר שוק העבודה.
בשל המלחמה, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא פקדה באוקטובר את יישובי עוטף עזה, אך אספה נתונים מאזורים אחרים שהושפעו מהמלחמה, וגם שם כצפוי הייתה היעדרות משמעותית של עובדים: באזור הגולן 39% מהעובדים נעדרו מעבודתם, בצפת 33% ובאשקלון 27% מהעובדים.
בדומה למסקנות שפורסמו אתמול במחקר של בנק ישראל, גם במשרד האוצר מצאו שהפגיעה בשוק העבודה בולטת יותר במגזר הערבי. שיעור הגברים הערבים שנעדרו ממקום עבודתם עמד על 28%, כאשר 16% נבעו בשל ירידה בהיצע העבודה כמו השיבושים בענף הבנייה.
עוד עולה מהמחקר כי באוקטובר נרשם זינוק יותר מכפול בשיעור שעות העבודה מהבית - 17% משעות העבודה באוקטובר נעשו מהבית לעומת 7% בספטמבר. העבודה מהבית בלטה במגזר ההייטק (46%) ובמגזר הפיננסי (43%). באוצר מציינים כי שיעור העבודה מהבית עלה ככל שרמת ההשכלה של העובד גבוהה יותר, וכי היא בולטת בעיקר בקרב נשים: "ייתכן שהאפשרות של נשים לעבודה מרחוק הייתה גורם ממתן לשיעור הנעדרות מסיבות הקשורות למלחמה", מעריכים במשרד האוצר.