מכה לנת"ע: תידרש לחשוף את ההקלות שנתנה לאגד בהפעלת הרכבת הקלה בתל אביב
במהלך הדיון בעתירות דן ואלקטרה נגד זכיית אגד במכרז הקו הירוק והסגול, טענו כי אגד קיבלה יתרון לא הוגן, לאחר שניהלה מו"מ עם נת"ע על תנאי הפעלת הקו האדום – בזמן שהמכרז על הקווים הירוק והסגול היה בעיצומו. השופט דורש לעיין בפרוטוקולים החסויים
בדיון שנערך השבוע בבית המשפט לעניינים מנהליים בשתי עתירות שהגישו החברות דן ואלקטרה אפיקים, חברה בת של אלקטרה, נגד זכיית אגד במכרז של הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה, הורה השופט לנת"ע להעביר לו במעטפה חתומה כל מסמך המתעד דיון שנערך בין נת"ע לאגד, לגבי פתיחה מחדש של הסכם הקו האדום אותו מפעילה אגד מקיץ 2023 באמצעות תבל, חברת בת של אגד (51%) שבבעלות קרן קיסטון.
מאז תחילת הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה, שעובר בין הערים בת ים, תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה, מתקשה הקו לעמוד ביעד השאפתני שהוצב לו להסיע 200-230 אלף נוסעים ביום. במסמכים הרשמיים נטען כי הקו מסיע כ-110 אלף נוסעים, אך בימים של מתיחות ביטחונית המספר נמוכים יותר. בין היתר, נטען כי בהיעדר קווים משלימים (שצפויים להיפתח בשנים הקרובות) הקו האדום פחות אטרקטיבי עבור הנוסעים.
לפני מספר חודשים, פתחו נת"ע ותבל מחדש את הסכם הפעלת הקו. גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן טוענים כי המטרה היא שרוב התגמול לתבל יהיה מושפע מתדירות הקו ולא ממספר הנוסעים. לדבריהם, במקביל נערכות שיחות כדי לסגור "חובות" נוספים של המדינה מול תבל, כמו בגין דחיית פתיחת הקו האדום, סוגיות תחזוקה ורכיבים שלא היו כלולים בהסכם.
ההבנות בין הצדדים נותרו חסויות, אך ההטבות לתבל מטעם נת"ע מוערכות במיליוני שקלים. כעת כאמור, נדרשת נת"ע לחשוף את המידע בפני בית המשפט.
בדיון הודה נציג נת"ע כי החברה ניהלה מו"מ עם אגד לגבי הסכם ההפעלה של הקו האדום במקביל לניהול המכרז על הקו הירוק והסגול. זאת למרות שהמכרז המדובר כולל בתוכו גם אופציה לקבל את הקו האדום. המכרז אף דורש מהמציעים להגיש הצעות מחיר לגבי הקו האדום.
ההחלטה התקבלה במסגרת שני דיונים בבית המשפט לעניינים מנהליים שאוחדו בנוגע לעתירה של דן ועתירה של אלקטרה אפיקים, חברת בת של אלקטרה, שהשתתפו במכרז על קווי הרק"ל הירוק והסגול והפסידו לטובת אגד, שכבר הוחתמה על ידי נת"ע.
נציג נת"ע הודה בדיון כי החברה ניהלה מו"מ עם אגד על הפעלת הקו האדום, בזמן שמכרז על הקווים הירוק והסגול היה בעיצומו. זאת למרות שהמכרז כלל גם אופציה להפעיל את הקו האדום, וחייב את כל המציעים להגיש עבורו הצעת מחיר.
על פי הנטען בדיון, את המספרים האלו יש להניח שהיה ברשות אגד שלקחה חלק במו"מ, ולא ברשות שאר המציעים. המידע הסעיר את כל הנוכחים בדיון ונציג אלקטרה אפיקים התקשה להסתיר את הפתעתו: "לא דמיינתי להידרש לסוגייה הזאת. לא העלתי בדעתי שאגיע לדיון ואשמע שבמשך הליך מכרזי שמתנהל שנתיים, מתנהל במקביל, על ידי סמנכ"ל שיושב כאן בחדר, הליך לגבי חברת בת שהגישה את ההצעה".
נציג נת"ע אומנם התעקש כי אין קשר בין המקרים וכי מדובר בוועדות שונות, כאשר במכרז דנה ועדת מכרזים ובמו"מ על הקו האדום דנה ועדה בראשות מנכ"ל נת"ע, איתמר בן מאיר וכי המכרז לא עלה לדיון במו"מ על הסכם ההפעלה של הקו האדום, אך השופט ככל הנראה לא מיהר לקבל את הדברים וכאמור דורש לראות את הפרוטוקולים בעצמו.
על פי העתירה שהגישה חברת דן באמצעות משרד עוה"ד ברקמן ושות', יש לבטל את המכרז ולהכריז על דן, שההצעה שלה הגיעה למקום השני, כזוכה במכרז, כיוון שההצעה של אגד התבססה על "ולידציות" (תמריצים שמקבלת המפעילה מהמדינה עבור תיקוף כרטיס בתחבורה הציבורית) כמקור הכנסה שמטרתו לכסות חלק מעלויות ההפעלה, וגילמה אותם במודל הרווח שלה, זאת בניגוד להנחיות המכרז שדרשו לשקלל את עלויות ההפעלה בלבד ולמרות שהוספתם משבשת את יכולת ההשוואה בין ההצעות במכרז.
על פי העתירה שהגישה אלקטרה אפיקים, באמצעות עו"ד ערן בצלאל, מתן קדוש וגל חכם אהרון ממשרד ש. הורוביץ ושות', היא זו שצריכה לזכות במכרז כיוון שרק היא הציגה מצבת כוח אדם בהתאם לדרישות המכרז, בניגוד לשאר המציעים ששינו אותה וכי מצבת כוח האדם שנקבעה בתנאי המכרז שונתה בדיעבד על ידי וועדת המכרזים.
המכרז על קווי הרכבת הקלה הירוק והסגול הוא אחד מהמכרזים המשמעותיים והגדולים ביותר שנערכו בשנים האחרונות בתחום התחבורה הציבורית. הקו הירוק שצפוי לעבור בין ראשון לציון, חולון, תל אביב והרצליה והקו הסגול שצפוי לעבור בין תל אביב, רמת גן, קריית אונו, גבעת שמואל, אור יהודה ויהוד, שההכנסות מהם מוערכות ב-2 מיליארד שקל בעשור.





























