ניתוח
בזמן המו"מ לשינוי הסכם הקו האדום, נת"ע צ'יפרה את אגד בחוזה יקר נוסף
תבל, שבשליטת אגד, במגעים עם נת"ע להגדלת התמורה שהיא מקבלת מהפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה, בטענה להפסדים. זה לא הפריע לנת"ע להכריז על אגד כזוכה גם בקו הירוק והסגול עם מחירים נמוכים באופן חריג מהמתחרים שלה
פניית חברת דן לוועדת המכרזים של נת"ע בדרישה לבטל את זכייתה של אגד במכרזים להפעלת הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה בתל אביב הציפה תהיות לגבי אופן הפעולה של אגד במכרזים אלו ובזה שבו זכתה לפני שמונה שנים להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה - הגשת הצעת מחיר נמוכה באופן קיצוני בהשוואה למתחרות ובקשה לשינוי התנאים אחרי תחילת הפעולה.
לפני כמה שבועות פנתה חברת תבל, בה מחזיקה אגד ב־51% (ביתר מחזיקות חברות סיניות), לחברת נת"ע בדרישה לשנות את תנאי ההפעלה של הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב בטענה שהפעלת הקו הפסדית. החברה טענה כי היקף הנסיעות בפועל בקו האדום נמוך משמעותית מזה שבהערכות המוקדמות של נת"ע – 110 אלף נסיעות ביום בפועל לעומת 200 אלף בהערכות המוקדמות. תבל מנהלת מגעים מול נת"ע כדי להגדיל את התשלום הקבוע על הפעלת הקו ולהקטין את ההסתמכות של תבל על הכנסות מוולידציות – תיקופי כרטיסי רב קו ואפליקציות התשלומים בתחבורה הציבורית.
כעת, כפי שעולה מטענות דן, אגד – בעלת השליטה בתבל – פועלת בשיטה דומה גם במכרזי הקווים הירוק והסגול, שנחשבים לחשובים בעולם התחבורה הציבורית המקומית ונסגרו לפני כחודש וחצי בזכייתה של אגד. מפרוטוקולי ועדת המכרזים של נת"ע, שהגיעו לידי כלכליסט, עולה פער מהותי בין ההצעה של אגד שזכתה במכרז, לדן שהגיעה במקום השני, שמחזקים את הטענה הזו – פער שמגיע לכ־40% בקו הסגול ולכ־29% בקו הירוק.
דן טענה בפנייתה לוועדת המכרזים כי גילתה מהפרוטוקולים שאגד כלל לא עמדה בתנאי המכרז ועל כן קיים פגם מהותי בהצעה, והיה על הוועדה לפסול אותה ולהכריז על דן כזוכה. לטענת דן, במסגרת המכרז נדרשו המציעים שלא להתבסס על תמריצים, הוולידציות של הנוסעים, כמקור הכנסה בקביעת הצעת המחיר, ולפי הפרוטוקולים אגד התבססה עליהם כמקור הכנסה לכל דבר, שמטרתו לכסות חלק מעלויות ההפעלה.
בבסיסו של המודל הפיננסי ניצבות העלויות הבסיסיות בלבד של חברות התחבורה שכוללות את עלויות הביטוח, שכר העבודה, חשמל וכדומה בתחשיב של עלות לק"מ נסיעה, כלומר כמה עולה לחברה להסיע רכבת קלה מרחק של קילומטר אחד. בוועדת המכרזים ביקשו מהחברות לתת הצעה כספית להפעלת הקו על בסיס זה כדי לאפשר השוואה נקייה בין החברות. על פי מסמכי המכרז, אין לשכלל בעלויות הכנסות נוספות, אך ניתן להוסיף בחינה של תרחישים שונים ורגישויות (בקו הסגול אגד הציעה תמורה של 9.6 שקל לכל ק"מ נסיעה, ואילו דן הציעה 15.84 שקל. בקו הירוק אגד הציעה 9.96 שקל, ודן - 13.96 שקל).
גורמים בתחום הסבירו לכלכליסט כי אותם תמריצים נחשבים להכנסה בסיכון גבוה, ראשית כיוון שקבלת התמריצים תלויה במשתנים שונים, כמו מספר נוסעים משלמים – סוגיה שלא תמיד בשליטת המפעילים בעקבות הונאות (נוסעים שלא משלמים). הסיכון לאלה עולה בקווים שנוסעים מעל הקרקע (בתחנות התת־קרקעיות התיקוף מתבצע בתחנה ולכן קשה יותר לא לשלם). בניגוד לקו האדום, שבו מחצית מהתחנות מתחת לקרקע, בקו הירוק רק 4 ק"מ מתחת לקרקע, והקו הסגול כולו מעל הקרקע, מה שמגביר את הסיכון להונאות. בנוסף, למדינה יש את האפשרות לצמצם את התמריצים בכל עת, ומטרתם לדרבן ולעודד את המפעילים ולא לשמש כהכנסה קבועה.
דן טוענת כי גם בהצעה שלה היא התייחסה לאותם תמריצים, אך נצמדה להנחיות ולא ביססה עליהם את הכנסותיה ולפיכך את הצעתה הכספית. עוד מציינת החברה כי על פי הפרוטוקולים, ועדת המכרזים הכשירה בדיעבד את שיטת ההצעה של אגד, שכללה תמריצים, וכך למעשה פגעה בהצעה הזולה ביותר שהגישה דן.
למרות הפערים המשמעותיים בהצעות, שמעלים שאלות קשות, וחרף העובדה שבקו האדום תבל זכתה בהצעה שגם כן נחשבת לנמוכה במיוחד והוכחה כלא כלכלית בפועל, בוועדת המכרזים בחרו באגד כזוכה במכרז.
אך כאן לא נגמר האירוע. במסגרת המכרזים לקווים הסגול והירוק ניתנה לזוכה אופציה עתידית לתפעל גם את הקו האדום, שנמצא היום כאמור בתבל שנשלטת על ידי אגד. כאן נקבעה נוסחת מחיר שמשקללת את מחיר ההפעלה בקווים הירוק והסגול עם אפשרות לתוספת של עוד 20% לבחירת הזוכה להפעלת הקו האדום. לפי הפרוטוקולים, אגד הציעה להפעיל את הקו האדום לפי עלות של 12 שקל לקילומטר נסיעה, ולמעשה חושפת את המחיר שנמצא כעת בדיונים בין תבל שבשליטתה לנת"ע בשינויי ההסכם של הקו האדום. במכרז המקורי, לפי הערכות, עלות הנסיעה לקילומטר עמדה על פחות מ־9 שקלים.
בנת"ע חתמו על ההסכם עם אגד להפעלת הקווים הירוק והסגול לפני כשבועיים, חרף פניות מצד דן להמתין עם ההחלטה עד לבירור הדברים.
מקבוצת אגד נמסר: "קבוצת אגד זכתה במכרז להפעלת הקו הירוק והסגול, בעקבות עמידתה בתנאי המכרז ובזכות הניסיון הרב שצברה בהפעלת הקו האדום".































