סגור
מחאה הפגנה הפיכה משטרית הפגנה בתל אביב 11.3.23
שלט עם דמותו של נתניהו בהפגנה בת"א (צילום: עופר צור)

הזמן דוחק: ההפיכה המשטרית תוקנה - קודם נציל את נתניהו

מתוך שלל חוקי ההפיכה המשטרית שדחפה הקואליציה, אלה שמיטיבים עם ראש הממשלה קודמו במהירות הגדולה ביותר: שליטה בשופטים לטובת הערעור במשפט, ביטול נבצרות למקרה של הרשעה ומתנות כדי להבטיח זרימת כסף. ההפיכה המשטרית המושתקת היא שעבוד הכנסת לטובת האינטרסים הישירים של בנימין נתניהו

במעין הפוך על הפוך, הגדרת מהלכי הממשלה כ"הפיכה משטרית" משרתת את בנימין נתניהו. הכותרת הדרמטית הזו אכן משקפת נאמנה את מה שמתחולל בחודשים האחרונים ואת הכוונה לעוות עד לבלי הכר את המשטר הדמוקרטי בישראל. אבל אם בוחנים מקרוב את החוקים, התיקונים וההוראות שקודמו בקצב המהיר ביותר במושב הנוכחי, מגלים שמדובר בכל אלה שתכליתם להיטיב באופן ישיר עם ראש הממשלה. תחת "ההפיכה המשטרית" מסתתרת בראש ובראשונה הצלתו של נתניהו מאימת הדין.
חשוב להתמקד בחוקים שצפויים לעבור בקריאה שנייה ושלישית עד סיום כנס החורף של הכנסת, שיינעל רשמית ביום ראשון בעוד שבועיים: הראשון הוא התיקון לחוק יסוד השפיטה, שיקנה לקואליציה יכולת למנות שופטים כאוות נפשה; ובצדו צפוי לעבור תיקון נוסף, שימנע מבית המשפט העליון לפסול חוקי יסוד, לרבות התיקון האמור לחוק היסוד שמשנה את הרכב הוועדה למינוי שופטים; מתוכנן לעבור גם "חוק הנבצרות", שמתקן את חוק יסוד הממשלה כך שלבית המשפט לא תהיה סמכות להכריז על נבצרותו של ראש הממשלה; ו"חוק המתנות", שמבטל למעשה את חוק שירות הציבור הקיים ומקנה לנבחרי ציבור זכות כמעט בלתי מוגבלת לקבל תרומות ממי שיחפצו למימון הליכים משפטיים או רפואיים, לעצמם ולבני משפחותיהם.
2 צפייה בגלריה
אינפו גלגלי ההפיכה המשטרית לא עוצרים
אינפו גלגלי ההפיכה המשטרית לא עוצרים
אינפו גלגלי ההפיכה המשטרית לא עוצרים
על הדרך כבר אישרה ועדת הכספים, לראשונה בהיסטוריה, את מימון שני מעונותיו הפרטיים (המעון הרשמי בשיפוצים) של נתניהו על חשבון המדינה, וכן הגדלה עצומה של ההוצאות לבני הזוג נתניהו. את ה"פיקוח" הופקד בידי מנכ"ל משרדו הנאמן, יוסי שלי.
המשמעות היא שמושב הכנסת היה עסוק כמעט אך ורק בקידום חוקים שיסייעו אישית לראש הממשלה. יוקר מחיה? משבר דיור? קריסת ההייטק? עלייה באבטלה? כל החקיקה הדורסנית, הברוטלית והחמדנית שהטרילה את המשכן ועוררה מחאה ציבורית אדירה נועדה לתכלית יחידה: הטבת מצבו של נתניהו. אפילו תקציב המדינה וחוק ההסדרים שיאושרו בשבוע הבא אינם מתיימרים לספק פתרון לבעיות הגדולות שהמשק והכלכלה מתמודדים עמן. תכליתם היא עצם העברתם בקריאה ראשונה, מה שיבטיח את הישרדות הממשלה.
עשרת הימים הקרובים הם קריטיים. נתניהו לא חזה את עוצמת המחאה ואת הקושי שבו ייתקלו חוקי ההפיכה המשטרית. כך נולדה בלית ברירה בסוף השבוע הצעת "פשרה", שלפיה יחוקק כעת רק החוק המשנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים ותבוטל שיטת הסניוריטי (מינוי השופט הוותיק ביותר לנשיא העליון), ובתמורה יידחה בשנה המשך חקיקת חוקי ההפיכה המשטרית. בכך מבקש נתניהו לקצור שני פירות: מינוי ארבעה שופטים כלבבו לעליון, לרבות נשיא, ואגב כך לקבל שנה של שקט שתוביל לגוויעת המחאה. הפשרה הזו נולדה בחופזה, לאחר שהתברר לנתניהו ש"מתווה העם" שהציג נשיא המדינה יצחק הרצוג לא סיפק את הסחורה ולא העניק לקואליציה רוב בוועדה לבחירת שופטים. פשרת נתניהו הועלתה לנשיא,  אבל גם בה אין נסיגה, אלא השתלטות על העליון לתמיד והקניית הביטחון המשפטי שנחוץ לנתניהו, אם וכאשר יגיעו לבית המשפט ערעורים על גזר דינו.
באין "פשרה", הכנסת מבקשת להשלים עד סוף השבוע הבא את חקיקת חוק הנבצרות. החוק יקודם בניגוד לעמדת היועמ"שית גלי בהרב־מיארה וחוות הדעת של היועצים המשפטיים בכנסת, שמזמן הקואליציה אינה סופרת.
הכנסת גם תאשר בהליך מזורז את התיקון לחוק המתנות, שיאפשר לבני משפחת נתניהו לגייס תרומות למימון הוצאות משפטם. כפי שנחשף בשבוע שעבר ב"כלכליסט", עו"ד ארבל אסטרחן, היועמ"שית הוותיקה של ועדת הכנסת, הזהירה כי הצעת החוק מעלה חשש אמיתי לפגיעה ביושרו של השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. היא העלתה לא פחות מ־46 שאלות ותהיות ביחס להצעת החוק העמומה, שכמעט אינה מגבילה קבלה של תרומות, ובכך פותחת פתח לשיחוד קל ומהיר של נבחרי ציבור. איש מחברי הכנסת של הקואליציה לא הוטרד מהתהיות המשפטיות הללו.
גם כאן, לנתניהו יש אינטרס ישיר בחוק המתנות החדש: הוא יכשיר בדיעבד את 270 אלף הדולרים שקיבל מבן דודו נתן מיליקובסקי, שאותם חויב רה”מ להשיב; ויאפשר לנתניהו להשתמש ב־4 מיליון השקלים שגויסו אשתקד במימון המונים לכיסוי הוצאותיו המשפטיות.
חוקי ההפיכה האחרים, מפסקת ההתגברות עד חיסול היועצים המשפטיים וביטול עילת הסבירות, "ישלמו את המחיר" וימתינו ככל הנראה למושב הבא של הכנסת.
נתניהו נתקל בשבועות האחרונים במחאה ציבורית חסרת תקדים, שגרמה לו להימנע כמעט מכל הופעה פומבית ודרבנה אותו לשורת מסעות שתכליתם אינה ברורה במדינות זרות. מי שנרתמים לעזרתו הם ח"כים של הליכוד, ולא רק כדי למנוע את ירידתו מכס השלטון ולרפד אותו בכסף, אלא גם כדי להנעים את שהייתו במרחב.
את הצ'ק הפתוח למימון הוצאות המעונות בירושלים ובקיסריה כבר ציינו, לרבות הפקדת יוסי שלי על אישור התשלומים - אותו שלי ששימש כמנהל קמפיין הבחירות של הליכוד בבחירות האחרונות. כעת מצטרפת לחגיגה הפרסונלית גם מירי רגב, שנראה היה שזוהרה מעט הועם. היום תאשר הממשלה את העברת מרכז ההסברה ממשרד התרבות למשרד ראש הממשלה. משם תועבר האחריות על חגיגות יום העצמאות אל רגב, וכך תיסלל הדרך לנאומו של נתניהו בטקס המשואות ביום העצמאות ולצילומי התקריב המאושרים של השרה ורעיית ראש הממשלה.
גם ח"כ דודי אמסלם חוזר לכושר. בכנס הקיץ של הכנסת הוא ישוב לקדם את "החוק הצרפתי", שמקפיא חקירה נגד ראש ממשלה מכהן, וכן את החוק המבטל את עבירת המרמה והפרת האמונים – מה שישליך באופן ישיר על ביטול האישומים נגד נתניהו. את הצעות החוק הללו הגיש אמסלם בקדנציה הקודמת, ובשבוע שעבר הניח אותן מחדש על שולחן הכנסת. בליכוד חוזרים על המנטרה שהם לא יחולו רטרואקטיבית על ראש הממשלה, אבל המצב החוקי והתקדימים קובעים בדיוק ההפך: אם החוקים יעברו, נתניהו יינצל מהעבירות הללו.
אמסלם נחלץ למען נתניהו, אף שזה טרם הצליח להסדיר לו סמכויות במשרד המשפטים של יריב לוין, שיאפשרו למנות אותו לשר במשרד המשפטים. יכול להיות שנתניהו מעדיף אותו, בסופו של דבר, כח"כ מן השורה עם תקן קבוע של "עוד מעט שר". ככזה, תנופת העשייה שלו למען ראש הממשלה לא נבלמת. זה רק עוזר לראש הממשלה להשלים את המהלך של "הכנסת היא למעני".