סגור
 היועמ"שית וראש הממשלה. אושרה הצעת החוק בניגוד לדעתה
היועמ"שית וראש הממשלה. אושרה הצעת החוק בניגוד לדעתה (צילומים: יואב דודקביץ , ענבל מרמרי )

בניגוד לעמדת היועמ"שית - הצעת חוק התרומות לנתניהו אושרה בטרומית

הצעת החוק תאפשר לנתניהו ולבני משפחתו לגייס תרומות למימון משפטם. בעד הצעת החוק הצביעו 53 ח"כים. ח"כ דודי אמסלם תקף היועמשית: "חוץ מרוע ובורות פשוט היגיון בסיסי אין לך"

בניגוד לעמדתה של היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק שתאפשר לרה"מ בנימין נתניהו ולבני משפחתו לגייס תרומות למימון משפטם. ההצעה תאפשר גם לח"כ דוד ביטן לגייס כספים למימון משפטו. בעד הצעת החוק הצביעו 53 ח"כים ונגדה הצביעו 49 ח"כים.
נתניהו, ביטן ואריה דרעי שמושפעים מהצעת החוק לא נכחו בהצבעה. הצעת החוק תכשיר את קבלת 270 אלף דולר מבן דודו של נתניהו, נתן מילקובסקי ז"ל. כזכור, בג"ץ קבע באוקטובר 2022 שעל נתניהו להחזיר את הכסף הזה לעיזבון של מילקובסקי. בנוסף, לאחר חקיקת החוק נתניהו יוכל להנות מגיוס מימון ההמונים שגייס עבורו אשתקד ינון מגל בהיקף של כ-4 מיליון שקל. הכוונה היא לחוקק את הצעת החוק במהירות עוד לפני סיום כנס החורף של הכנסת בעוד חודש.
חברי הכנסת דודי אמסלם ועמית הלוי (שהגיש את הצעת החוק) מתחו ביקורת קשה על היועמ"שית והמשנה שלה ד"ר גיל לימון. לדברי הלוי, "הצעת החוק נועדה למטרה מרכזית אחת להפסיק את ההתעמרות באנשי ציבור שנמשכת אצלנו לבושתנו כבר שנים רבות. זהו מצב בלתי נסבל מבחינה ציבורית. היום מי שנכנס לחיים הציבורים הוא בכלוב ולא יוכל לפנות לחברים בעזרה בעת מצוקה. מדברים על יחסים חבריים טבעיים שכל אלה הפכו לעבריינות".
ח"כים באופוזיציה ובהם מיכל שיר, יוראי להב הרצנו, מירב בן ארי וולדימיר בליאק (יש עתיד) מחו על החוק שנועד עבור נתניהו וצעקו "בושה. בושה". שיר קראה לעבר ח"כי הליכוד: "מושחתים נמאסתם".
הלוי מתח ביקורת על התנגדותו של ד"ר גיל לימון המשנה ליועצת המשפטית לממשלה וטען כי "פוליטיקאי הפך אצלו נרדף לשם מושחת".
יצויין כי כיום יכול נבחר ציבור לגייס כספים למימון הוצאות משפטיות ורפואיות עבורו ((אבל לא עבור הוצאות משפטיות של בני משפחתו). עם זאת, רה"מ ושרים נדרשים לקבל את אישורה של "ועדת ההיתרים" במשרד מבקר המדינה, והח"כים לאישורה של "ועדת האתיקה" בכנסת.
שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן (ליכוד) טענה כי "יש פה מימון המונים ואין פה קשר להון שלטון". באופוזיציה קראו לעברה "4 מיליון שקלים לנתניהו". ח"כ איימן עודה (חד"ש) הביע התנגדות ואמר כי "יש פה אדם יש לו מיליונים והוא לא מוכן להשקיע כלום. שילך לסנגוריה הפרטית".
בחוות דעת ששיגר המשנה ליועמשית ד"ר גיל לימון צויין כי "יש בהצעה זו כדי להתיר ניצול של התפקיד השלטוני או של המעמד הציבורי של נבחרי הציבור ועובדי הציבור לשם הפקת טובת הנאה, פרטית או אחרת, בניגוד מוחלט לדין הקיים שתכליתו שמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי ועל חובת הנאמנות הבלעדית של עובדי הציבור לאינטרס הציבורי".
בעמדה נכתב כי "הצעת החוק עומדת בסתירה לרציונל הכללי שבבסיס המנגנונים השונים שנועדו להבטיח את טוהר המידות בשירות הציבורי שביניהם ניתן למצוא גם את עבירת השחיתות השלטונית. היועצת המשפטית לממשלה הבהירה כי הצעת החוק פוגעת באופן מהותי בטוהר המידות בשירות הציבורי ובאמון הציבור בו. ההצעה מנוגדת לתכליתו של חוק המתנות ולמגמה בפסיקה ובחקיקה למנוע מצבים בהם עובד הציבור יזכה בכספים בשל מעמדו זה".
על כך אמר ח"כ דודי אמסלם כי "חוות דעת של מיארה נובעת מבורות או מרשעות וכנראה משני הדברים ביחד. חוץ מרוע ובורות פשוט היגיון בסיסי אין לך. צבועים תתביישו".