סגור
אריה דרעי משה גפני
יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר ועדת הכספים משה גפני (אלכס קולומיסקי)

פרשנות
הרצוג רצה לרצות את כולם, אבל למתווה שלו אין שום היתכנות פוליטית

המתווה של הנשיא פוזל לדרעי, לגפני ולאופוזיציה אבל בליכוד ובקואליציה מתנגדים בהיעדר רוב אוטומטי בוועדה לבחירת שופטים. עם 64 מנדטים הקואליציה לא סופרת גם את הנשיא, ובעצם לא סופרת אף אחד חוץ מאשר את עצמה

מתווה העם שאותו הציג הערב (רביעי) נשיא המדינה יצחק הרצוג נועד לרצות כולם: הקואליציה, האופוזיציה, והאזרחים. אלה שמוחים ואלה שלא.
במתווה של הרצוג הוא הולך בין הטיפות ומציע הצעות שנועדו לענות על חלק מהדרישות הפוליטיות: ליו"ר ש"ס אריה דרעי הציע הרצוג את ביטול עילת הסבירות, לראשי יהדות התורה יצחק גולדקנופף ומשה גפני הוא מציע לשריין את חוק הגיוס, לאופוזיציה הוא פוזל בכך שהוא מעגן את עמדת היועמ"שית כמחייבת את הממשלה, ובמקביל הוא לא מעניק רוב אוטומטי לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים.
וזו בדיוק נקודת המחלוקת העיקרית בין הקואליציה לאופוזיציה. לפי הצעת הנשיא, הוועדה לבחירת שופטים תמנה 11 נציגים: 4 נציגים לקואליציה, 2 לאופוזיציה, 3 לשופטים, ו-2 לנציגי הציבור. העליון יוכל לפסול חוקים ברוב של שני שלישים.
באופוזיציה יכולים לאמץ בחום את ההצעה הזו כמו גם את המתווה כולו. יאיר לפיד יו"ר האופוזיציה, בני גנץ יו"ר המחנה הממלכתי ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בירכו על המתווה.
אבל בליכוד ובקואליציה לא מוכנים לשמוע על מתווה שאיננו כולל רוב לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים. זאת, מאחר שבקואליציה נחושים להחליף את השופטים האקטיביסטים בבית המשפט העליון.
לפי הצעת הנשיא, יהיה דרוש רוב של 7 מבין 11 חברי הוועדה כדי לבחור שופטים לבית המשפט העליון, אבל במקרה שכזה ניתן יהיה לגייס רוב בעד בחירת שופטים גם בלי 4 נציגי הקואליציה.
אין פלא איפוא שבליכוד מיהרו לתקוף: שר התרבות והספורט מיקי זוהר (ליכוד) צייץ: "הבטחנו רפורמה, לא הנצחה של המצב הקיים". ואילו שרת התחבורה מירי רגב מיהרה לייחס את המתווה לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. "מתווה הנשיא? מתווה הנשיאה. נראה כי את המתווה הכתיבה הנשיאה לנשיא המדינה. המתווה הוא זלזול באינטילגנציה של הציבור. זהו מתווה שלוקח צד ברור נגד העם והריבון".
בליכוד גם מתנגדים לעיגון עמדתה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה שאותה הם מבקשים להדיח. ראשי הארגונים הכלכליים רון תומר, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, וראשי מחאת ההיטק הביעו תמיכה במתווה הנשיא כפי שהוא. אבל, לנוכח התנגדות הליכוד והקואליציה השורה התחתונה היא שחוזרים לנקודת ההתחלה.
המחאות יימשכו, והקואליציה תחוקק עד לסוף החודש את הסעיפים המרכזיים במהפיכה המשטרית. עם זאת, ההצעה תרוכך קצת עם תוספת של נציג לאופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים וביטול היכולת של בג"ץ לבטל חוקי יסוד. הרצוג הציג מתווה הגיוני שנועד לקרב בין חלקי העם. בפועל, הקואליציה שמכריזה על כך שבאה למשול - מושכת רק לכיוון שלה. עם 64 מנדטים בכנסת הקואליציה לא סופרת גם את הנשיא, ובעצם לא סופרת אף אחד חוץ מאשר את עצמה.
על הקואליציה לאמץ את מתווה הנשיא המאוזן כפי שהוא בלי לשנות בו פסיק. בהתנגדותה מוכיחה הקואליציה שאחדות העם לא חשובה בעיניה, אלא העיקר מבחינתה הוא לשלוט בבית המשפט מתוך כוונה להחליף את שופטי העליון למקרה שנתניהו יורשע ויערער .