סגור
הווילה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ב קיסריה 2013
הווילה של משפחת נתניהו בקיסריה (צילום: שאול גולן)

המימון מהמדינה למשפחת נתניהו חריג בעולם המערבי

אחרי שוועדת הכספים רשמה לנתניהו צ'ק פתוח למימון הוצאותיו, כולל על שני מעונותיו הפרטיים, מחקר השוואתי של התנועה לחופש המידע מלמד על המרחק הרב בהשוואה למדינות המערב, שם מונהגת שקיפות מלאה לציבור של הוצאות ראשי המדינה

בלי שקיפות, בלי מגבלה על התקציב ומימון של שני מעונות: ההוצאות שמקבלת משפחת נתניהו על חשבון הקופה הציבורית הן חריגות ביותר בהשוואה לדמוקרטיות אחרות. עוד לפני שההפיכה המשטרית תגרום לאובדן מלא של הדמוקרטיה, מתברר כי מימון ההוצאות של משפחת נתניהו רחוק מלהזכיר מדינה מתוקנת, בעיקר אחרי שקיבלה לפני שבוע וחצי צ'ק פתוח מוועדת הכספים.
מסקר משווה שערכה התנועה לחופש המידע ומתפרסם כאן לראשונה עולה כי ישראל היא המדינה היחידה לעומת ארבע מדינות מערביות שבה המדינה מממנת שני בתים פרטיים של ראש הממשלה. כמו כן, בישראל אין שקיפות בפירוט ההוצאות, אלא אם דורשים אותה במפורש. בארה"ב, אוסטרליה, קנדה ובריטניה קיימת מדיניות של שקיפות ביחס להוצאות מעונות ראש המדינה ברמות שונות, כאשר רוב המדינות מפרסמות את כל ההוצאות מיוזמתן. לעומת זאת בשנים 2020-2015 סירב משרד רה"מ, בגיבוי בית המשפט, לפרסם את ההוצאות במעונות רה"מ. רק לאחר התדיינות בבית המשפט פרסם לפני חצי שנה משרד רה"מ את ההוצאות לשנים 2021-2019. המעון הרשמי של רה"מ ברחוב בלפור נמצא בימים אלה בשיפוצים, לכן נתניהו החליט להתגורר במעונו הפרטי ברחוב עזה ולהפוך אותו למעון הרשמי.
בעוד בישראל הוצאות פרטיות רבות של רה"מ ובני משפחתו ממומנות מתקציב המדינה, מהסקירה מתברר שבכל הנוגע להוצאות נבחרי ציבור שבעולם קיימת הבחנה בין מימון פרטי למימון מהקופה הציבורית, שכמעט תמיד יהיה מוגבל בסכום. במדינות שנסקרו, ככל שהמימון נעשה על ידי הקופה הציבורית, רמת הדיווח והשקיפות גבוהות מאוד, ואילו במקום שבו המימון נעשה באופן פרטי הוא מוגן מדיווח.
ברוב המדינות שנסקרו מונהגת, בשונה מישראל, מדיניות חופש מידע יזומה שבמסגרתה אין צורך כי האזרח יגיש בקשות ספציפיות למידע, אלא המידע מונגש מראש ומסודר במאגרי מידע ממשלתיים וקיים באופן נגיש באתרים הרשמיים של הממשלה. רמת הפירוט הגבוהה בולטת באוסטרליה ובבריטניה, כאשר ההוצאות מוצגות פר חשבונית, דהיינו לפי ספק ו/או מוצר שסופק באופן ספציפי. בבתי המשפט בארה"ב, בדומה לבתי משפט אחרים בעולם, אין פרטיותו של איש ציבור מצדיקה הסתרת מידע על אודות שימוש שעשה בכספים מהקופה הציבורית.
בארה"ב הבית הלבן הוא משכנו הרשמי של נשיא ארה"ב ומימון השהות בו היא על חשבון משלם המסים, ואילו הוצאותיו האישיות של הנשיא ומשפחתו ישולמו מכיסו. בנוגע להוצאות מעונות ובתיו הפרטיים של נשיא ארה"ב, בשונה מישראל, המדינה אינה משתתפת בהוצאות מעונו הפרטי של הנשיא, מלבד הוצאות אבטחה כשזה לן במעונו הפרטי.
בבריטניה למימון המעון הרשמי של ראש הממשלה קיימת הגבלת, והוא נהנה מקצבה של 30 אלף ליש"ט בשנה לתחזוקת ושיפוץ המעון. כל הוצאה שעולה על כך אמורה להיות משולמת מכיסו. לראש ממשלת אוסטרליה יש שני מעונות רשמיים, הנהנים מסטטוס של מוסד ממלכתי ומהווים מוסדות ציבוריים, הם אף פתוחים לאירועי התרמה של עמותות. לגבי הוצאות פרטיות, ראש הממשלה הוא גם חבר פרלמנט וזכאי לשכר והוצאות, והוא ומשפחתו משלמים את ההוצאות הפרטיות שלהם. בנוסף לכך, במסגרת תפקידו כחבר פרלמנט מקבל ראש הממשלה החזר הוצאות פרלמנטרי, החזר זה כולל סעיפים כמו הוצאות נסיעה לו ולמשפחתו, ציוד משרדי וכו'. אלה מדווחים ומפורסמים.
ראש ממשלת קנדה מחזיר לממשלה סכום הוצאות חודשי משוער של הוצאות על מצרכים, שירותים וכו' שאותם משפחתו צורכת במעון הרשמי באמצעות הערכה סטטיסטית של עלויות הוצאותיו הפרטיות. כך, למשל, הוא מחזיר מדי שנה סכום המבוסס על מדד המחירים לצרכן הקנדי עבור הארוחות של משפחתו ושאר מצרכים, טיפול בילדים וכו'. בנוסף הוא מחזיר לממשלה את העלויות המשוערות של נסיעות משפחתו במטוסי חיל האוויר הקנדי וכן על שירותיהן של מטפלות. ואילו לפני שבוע וחצי ועדת הכספים של הכנסת אישרה מימון נדיב במיוחד לבני הזוג נתניהו, הכל מהקופה הציבורית: בין היתר 80 אלף שקל בשנה לביגוד, איפור, תספורות ועוד, ומימון שני המעונות הפרטיים. לדברי מנכ"לית התנועה לחופש המידע רחלי אדרי חולתא, "ברור שמימון הוצאות פרטיות ללא מגבלת תקציב, ללא בקרה וללא דיווח ציבורי זו התנהלות שלא קיימת אלא אם מדובר בשלטון מלוכני".