סגור
יועמ"שית הכנסת שגית אפיק ועדת חוקה 1.3.23
יועמ"שית הכנסת שגית אפיק (צילום: יואב דודקביץ)

יועמ"שית הכנסת בדיוני חוק הנבצרות: "ביטול הביקורת השיפוטית - אינו ראוי ואינו דרוש"

שגית אפיק ציינה בדיון במהלכו הוטחו חילופי האשמות קשים בין הקואליציה לאופוזיציה, כי לדעתה הרוב הדרוש של 75% מהח"כים להכרזה על נבצרות גבוה מדי "ויש מקום לחשוב על מנגנון פחות מסורבל" כץ השיב: "ההיגיון שאמור להיות לגורם חיצוני (להורות על נבצרות של רה"מ כמו היועץ המשפטי לממשלה) - קיים גם אצל שרי הממשלה"

הוועדה המיוחדת לחקיקת תיקונים לחוק יסוד הממשלה ממשיכה הבוקר (א') את דיוניה ב"חוק הנבצרות", ובדיון סוער הוחלפו דברים קשים בין הקואליציה לאופוזיציה.
ההסדר המוצע בהצעת חוק שהוגשה על ידי יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ (ליכוד) וסיעות הקואליציה, ואשר אושרה בקריאה טרומית בכנסת, קובעת שני מסלולים לנבצרות זמנית של ראש הממשלה: הודעה של ראש הממשלה או הודעה של הממשלה ברוב של 75% מחבריה. בשני המסלולים ההודעה היא לכנסת. החוק המוצע מבטל את האפשרת לקיים ביקורת שיפוטית על בקשה להכרזה על נבצרות רה"מ.
יו"ר הוועדה ח"כ אופיר כץ הודיע שהוועדה תצביע מחר (יום ב') על חוק הנבצרות לקריאה הראשונה. ההצבעה בקריאה הראשונה צפויה להיערך בימים הקרובים.
לנוכח בקשתו של ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד), להבהרות מהיועצת המשפטית של הכנסת לגבי סעד מינהלי ומשפטי מפני ניגודי עניינים של רה"מ, קרא יו"ר הוועדה ח"כ אופיר כץ (ליכוד) לעבר נציגי האופוזיציה: "תנסו להחליף את רה"מ בבחירות. היועצת הפוליטית שלכם גלי בהרב מיארה, מהיום שהממשלה קמה היא כל הזמן נגדנו". ח"כ אפרת רייטן (עבודה) "בגלל שהיא אישה?" כץ אמר: "כל ההסתה שיש ברחובות?" ח"כ מטי הרכבי צרפתי (יש עתיד) : "מדובר במחאה של אנשים איכותיים". כץ: "היא יועצת פוליטית שלכם". רייטן: "אתם מסיתים נגד שלטון החוק וגורמים להסתה פרועה נגד היועמ"שית".
קודם לכן, התייחסה היועמ"שית של הכנסת, שגית אפיק, להסדרת הנבצרות ואמרה כי "מובן שרצוי להסדיר הנבצרות כתוצאה מהעמימות שלכאורה נוצרה בחוק הקיים, ובפסיקה בעצם יש 2 דרכים שבהם נבצר מרה"מ למלא את תפקידו - הודעה לכנסת של רה"מ עצמו או רוב של שלושה רבעים".
אפיק הוסיפה כי "הרוב הגבוה שיש לממשלה, יש לה סוג של בעל עניין בנושא הזה כי כאשר היא זו שמתניעה את התהליך ומתחילה אותו, היא גם שוקלת שיקולים בממשלה עצמה, כמי שבסופו של דבר עלולה לסיים את תפקידה - ככל שרה"מ יסיים את תפקידו".
לדעתה הרוב של שני שליש הדרוש לפי הצעת החוק להכרזה בממשלה על נבצרות רה"מ הוא יחסית גבוה. עם זאת הוסיפה כי "מצד שני, יש היגיון שהממשלה תהיה זו שמתניעה את ההליך. אך גם יש היגיון לחשוב על מנגנון אחר מעט פחות מסורבל ממה שמוצע". כץ השיב כי "ההיגיון שאמור להיות לגורם חיצוני (להורות על נבצרות של רה"מ כמו היועץ המשפטי לממשלה - צ.ז) - אותו היגיון קיים גם אצל שרי הממשלה".
אפיק הסתייגה מהסעיף בחוק הנבצרות המונע ביקורת שיפוטית על החלטת הממשלה, ואמרה הדבר "אינו ראוי ואינו דרוש". היא אמרה כי גם אם יש הצדקה לחקיקת חוק הנבצרות, לנוכח העמימות הקיימת כיום היא מייעצת לח"כים להוציא מנוסח החוק את ביטול הביקורת השיפוטית, שהוא לדעתה נדרש למשל בהליכים להוצאת רה"מ לנבצרות.
אפיק הדגישה כי ביטול הביקורת השיפוטית כבר נדון כעת בוועדת חוקה ואין מקום לדון בו גם בהצעת חוק הנבצרות. היא גם העירה כי מוטב להוציא את הסעיף גם על מנת להראות שאין מדובר בהחלטה שבעצם נועדה לעקוף את העתירה לבג"ץ (שקראה להוצאתו לנבצרות של נתניהו). עוד הוסיפה כי לפי המשנה ליועצת המשפטית ד"ר גיל לימון, שהופיע לפני 11 ימים בוועדה מדובר ב"חור שחור".
במהלך הישיבה הודיע כץ שלפי הצעתו, לצורך כינוס ישיבת הממשלה לנבצרות זמנית של רה"מ מטעמי בריאות, עד 100 ימים, שליש משרי הממשלה יצטרכו לבקש את כינוס הישיבה של הממשלה, ויהיה דרוש רוב של שלושה רבעים של השרים על מנת להכריז על נבצרותו. החוק המוצע מבטל את האפשרת לקיים ביקורת שיפוטית על בקשה להכרזה על נבצרות רה"מ.
כאמור, ההסדר המוצע בהצעת חוק קובע שני מסלולים לנבצרות זמנית ולסיומה של רה"מ: הודעה של רה"מ או הודעה של הממשלה ברוב של שלושה רבעים מחברי הכנסת. בשני המסלולים ההודעה היא לכנסת. במסלול של הודעת הממשלה, קובע ההסדר אפשרות לרה"מ להתנגד להודעת הממשלה ואז ההחלטה על הנבצרות הזמנית תדרוש גם את אישורה של הכנסת ברוב של 90 ח"כים.
בנוגע לעילות הנבצרות מוצע כי נבצרות זמנית של רה"מ תיתכן רק בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית של רה"מ לבצע את תפקידו. עוד מוצע לקבוע כי בית המשפט לא יהיה מוסמך לדון בבקשה להכריז על נבצרות רה"מ או לאשר נבצרות.
הצעת החוק הנבצרות שונה מההסדרים האחרים לנבצרות של יו"ר הכנסת ונשיא המדינה, שכן הרוב הדרוש לנבצרות זמנית של יו"ר הכנסת הוא רוב רגיל בלבד וביחס לנבצרות זמנית של הנשיא דרוש רוב של שני שליש בוועדת הכנסת.