סגור

בלעדי
עמיר פרץ לקח על עצמו את תחום השיווק של תע"א במרוקו

מדובר במהלך חריג שכן יו"רים קודמים לא ביקשו אחריות בנושא השיווק. מרוקו היא כבר לקוחה של התעשייה האווירית זה שנים ולא ברור מה תהיה תרומתו של פרץ לפיתוח העסקים בה. תע"א: "פרץ יתרום את חלקו בבניית יעדי שיווק חדשים"

עמיר פרץ הורה להנהלת התעשייה האווירית (תע"א) כאחד מצעדיו הראשונים כיו"ר החברה, לתאם מולו את כל פעילויות השיווק של החברה למרוקו.


מדובר במהלך חריג שכן יושבי ראש קודמים של החברה לא ביקשו לעצמם אחריות בתחום השיווק, וכשעסקו בתחום לבקשת המנכ"לים עשו זאת באופן נקודתי ומול מקביליהם בחו"ל, יושבי ראש של חברות שתעשייה האווירית היו שיתופי פעולה עסקיים. במקרה זה הורה פרץ שגם אנשי השיווק של החברה הכפופים למנכ"ל יתאמו את פעילותם מולו.
בנוסף, לא ברור מה יכולה להיות תרומתו של פרץ לפיתוח עסקיה של החברה במדינה שכבר שנים היא לקוחה של תע"א ושל תעשיות ביטחוניות אחרות מישראל. עוד לפני ששתי המדינות כוננו יחסים דיפלומטיים ב־1995, המרוקאים רכשו נשק מישראל, ותע"א השביחה מטוסי מיג של חיל האוויר המרוקאי. בעשור שעבר רכשה מרוקו מתע"א מטוסים ללא טייס מדגם הרון באמצעות דאסו הצרפתית ובשנה שעברה רכשה ממנה לפי מקורות זרים גם מל"טים מתאבדים מסוג הארופ, בעסקה בהיקף 22 מיליון דולר.

1 צפייה בגלריה
עמיר פרץ על רקע מטה התעשייה האווירית ב לוד
עמיר פרץ על רקע מטה התעשייה האווירית ב לוד
עמיר פרץ. הביא איתו ללשכה שלושה עובדים חדשים
(צילום: אבי מועלם, אלכס קולומויסקי)

מרוקו רכשה מל"טים גם מבלובירד הישראלית, רכבים רובוטים מחברת רובוטים, שבבעלות חלקית של אלביט ומערכות ליירוט רחפנים מתוצרת סקיילוק מקבוצת אבנון הישראלית. ב־40 מטוסי האף־16 החדשים שרוכש כעת חיל האוויר המרוקאי מארה"ב יותקנו קסדות טייס מתקדמות של אלביט.
בנובמבר האחרון אף חתם שר הביטחון בני גנץ בעת ביקור ברבאט עם מקבילו עבד אל־לטיף לודיי, על הסכם ביטחוני עם המרוקאים, שיקל עוד יותר על אנשי השיווק של התעשיות הביטחוניות מישראל לעשות עסקים עם המדינה וכוחות הביטחון שלה.
זה לא היה המהלך החריג היחידי של פרץ. בשבוע שעבר אישרה ועדת הביקורת של דירקטוריון תע"א את בקשתו להעסיק בחברה את נהגו, למרות שיש לו קרוב משפחה שמועסק במפעל מל"מ של תע"א. מאז 2014 יש בחברה יש איסור על העסקת קרובי משפחה, שניתן להפר רק לאחר אישור ההנהלה ולאחר שהוכח כי לקרוב המשפחה יש כישורים מיוחדים שהחברה נזקקת להם. ועד עובדי תע"א ביקש לבטל את האיסור במסגרת שיחותיו עם הממונה על השכר באוצר על הסכם קיבוצי חדש, בטענה שהוא פוגע בהזדמנויות ההעסקה של קרובי העובדים בחברה.
יושבי ראש קודמים של תע"א לא העסיקו נהג במשרה מלאה, וכאשר נזקקו לנהג עבור נסיעות שביצעו עבור החברה, נעזרו באחד מעובדי מחלקת התחבורה שלה. "יש בתע"א מספיק נהגים מנוסים, אין סיבה שפרץ יביא נהג מבחוץ. בגללו יפטרו נהגים שעובדים בחברה", אמר אתמול בכיר לשעבר בתע"א. למרות זאת, אישרה ועדת הביקורת את בקשת היו"ר.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", הביא עמו פרץ לחברה גם עזית סאלם אגוז ואת שי גל, שמלווים אותו כבר שנים, למלא תפקידים בלשכתו, והנהג הוא המשרה השלישית שהוא מאייש מבחוץ. יו"רים קודמים של תע"א השתמשו בדרך כלל אפילו בשירותי מזכירות של החברה.
מהתעשייה האווירית נמסר: "מאז כניסת היו״ר עמיר פרץ לתפקידו, הוא עוסק בהגדלת צבר ההזמנות של החברה ולכן מעורב בתהליכי השיווק בכל ארצות היעד ברחבי העולם, ובוודאי יתרום את חלקו בבניית יעדים חדשים לטובת עתיד החברה. הפעילות נעשית בתיאום עם כל הנהלת החברה והדירקטוריון והכל נעשה בדיסקרטיות הראויה לפעילות מסוג זה".
באשר להעסקת נהג נמסר מתע"א: "עם כניסתו של פרץ לתפקיד היו״ר אושרה משרתו של הנהג על ידי רשות החברות. ועדת הביקורת של הדירקטוריון אישרה לפעול על פי הנוהל המקובל בשירות המדינה והגדירה את הנהג כמשרת אמון שמגיע עם היו״ר ומסיים את כהונתו בהתאם, כך שנוהל העסקת קרובים אינו חל עליו".