סגור

קבינט הקורונה לא קיבל את הצעת משרד הבריאות להקל בהגבלות התו הירוק

למרות ההצעה להקל על הכניסה לחדרי כושר, מסעדות, בריכות ומקומות נוספים, ראש הממשלה כלל לא העלה את ההצעה של משרד הבריאות להצבעה, והשרים הסתפקו באישור חובת סריקה של התו הירוק מיום חמישי, וכן החרגת מוזיאונים וספריות. לשכת רה"מ: "להקפיד על משנה זהירות"

משרד הבריאות המליץ לבטל חלק מההגבלות של התו הירוק ולעבור לתו הסגול, אך ראש הממשלה נפתלי בנט בחר שלא להעלות את ההצעה להצבעה, ושרי קבינט הקורונה החליטו הערב (ראשון) להחריג בינתיים רק ספריות ומוזיאונים כדי שכיתות יוכלו לבקר באופן אורגני והשאלת ספרים לא תחייב הצגת תו ירוק. כמו כן, החל מיום שלישי תחול חובת סריקת הברקוד לכל מציגי התעודה החדשה - והאכיפה על כך תתחיל ביום חמישי.
עוד נמסר כי בדיון הציגו גורמי המקצוע לראש הממשלה והשרים תמונת מצב ממוקדת למצב הקורונה בישראל, בדגש על התחלואה בחברה הערבית והיקפי ההתחסנות בה. בהתאם, הוצגה תוכנית פעולה בנושא. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי השרים הדגישו כי "יש להמשיך ולהקפיד על קיום ההנחיות ונקיטת משנה זהירות כדי לשמר את המצב הקיים".
1 צפייה בגלריה
השר ניצן הורוביץ
השר ניצן הורוביץ
שר הבריאות ניצן הורוביץ
(צילום: לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט אמר לשרים בפתח הדיון כי ישראל החלה לבלום את התפשטות התחלואה האחרונה. "חברים, החדשות טובות. התחלנו לבלום את הדלתא", אמר רה"מ והדגיש: "אבל דווקא עכשיו מסוכן להרפות. דווקא כשהנגיף מתחיל בנסיגה אסור לנו לתת לו להתאושש. צריך להמשיך לנהל את המצב באופן הדוק, לא לשדר לציבור שמורידים מסכות אלא להיפך. אני מרגיש שבימים האחרונים הציבור מתחיל להבין את המדיניות שהממשלה הזאת מובילה, בעקביות, מאז התפרצות הדלתא. ישראל פתוחה ככל האפשר, הכלכלה פתוחה ככל האפשר, יש מסה של בדיקות, חיסונים ובוסטרים, ניהול הדוק ודינמי של המצב ואחריות אישית של האזרחים".
בנט אמר כי מבחינתו המשימה הקרובה והדחופה ביותר היא "לסיים כמה שיותר מהר עם הבידודים ההמוניים בבתי הספר בקרוב", כלשונו, וציין כי "הילדים צריכים להיות בבית הספר, לא בזום ולא בבידודים שאינם נחוצים. ההורים צריכים להיות מסוגלים לצאת לעבודה ומשפחות זקוקות ליציבות, לדעת מה קורה איתן מחר בבוקר. למדנו ברצינות מה עושים בבריטניה, בגרמניה, בארה"ב. אני אומר פה בצורה ברורה - הבידודים ההמוניים במערכת החינוך צריכים להסתיים כמה שיותר מהר. כרגע אנחנו מכינים תשתית של מיליוני בדיקות אנטיגן שיאפשרו זאת. אנחנו נעקוב אחרי הפיילוט והפיילוטים הנוספים שהתחילו בימים האחרונים, ונקבל החלטה בקרוב".
אחרי העימות עם אנשי משרד הבריאות בזמן שביקר באו"ם אמר בנט בישיבה כי "העבודה היא טובה מאוד. אני רוצה לברך את אנשי מערכת הבריאות שעומדים בחזית יום יום, בבתי החולים, בקופות החולים, במשרד עצמו, ובכלל את כל האנשים שמעורבים מכל משרדי הממשלה השונים. זו באמת מערכה רב-מימדית ונדמה לי שאנחנו רואים עכשיו את האור בקצה המנהרה. אסור לנו להיות שאננים, אסור להרפות, וצריך עכשיו להאיץ את קצב ההתחסנות".
רה"מ הוסיף כי בדיון תעלה גם סוגיית ההתחסנות בחברה הערבית, שם עיקר הבעיה לדבריו, וציין כי יעסקו גם בכניסה לשגרה "בלי לפרק את כל המערכות, בלי אווירת 'סוף קורס'. מה שהולך - יכול גם לחזור". לדבריו, "אנחנו ניערך גם לווריאנט שעוד לא קיים, מה שאנחנו מכנים 'אומגה', או וריאנט עוקף חיסון, שזה התרחיש הרע מכל. אבל גם במצב הזה אנחנו כמדינה לא סוגרים את הבסטה, אנחנו צריכים לדעת להתנהל. הכול יכול לקרות. אנחנו ממשיכים לדאוג שהמחסנים שלנו יישארו מלאים, ושיש מלאי רציף של חיסונים ותרופות".
לתו הירוק החדש, כזכור, זכאים רק מחוסנים במנה שלישית, מחלימים ומי שלא חלפה חצי שנה מאז שקיבל את מנת החיסון השנייה. חרף העובדה שקצב ההתחסנות בבוסטר זינק בימים האחרונים, כ-1.4 מיליון ישראלים שטרם קיבלו את המנה השלישית איבדו את הזכאות לו. 755 אלף ישראלים הזכאים להתחסן לא התחסנו כלל. בלי תוצאה שלילית של בדיקת קורונה על חשבונם (בדיקה מהירה בתוקף ל-24 שעות ובדיקת PCR ל-72 שעות), הם לא יוכלו יותר להיכנס, בין היתר, למסעדות, אירועי תרבות וספורט, אטרקציות, חדרי כושר ואולמות אירועים.
במקביל התקבלו תלונות רבות על תקלות ושיבושים בהפקת התו הירוק המעודכן באתר משרד הבריאות ובאפליקציה. בכניסה לעמוד הייעודי באתר שקרס צוין כי הוא נמצא בתהליך שדרוג. בעקבות התלונות, משרד הבריאות עדכן באתר כי "עקב העומסים הצפויים, ייתכנו שיבושים בהפקת התו דרך האתר. במקרה זה, מומלץ לנסות שוב במועד מאוחר יותר". בהמשך הודיע מטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה: "בשל עומסים בהנפקת התו הירוק החדש החל מהלילה, ניתן יהיה להשתמש במקביל בימים הקרובים גם בתו הירוק הקודם".