סגור
גאוטם אדאני על רקע נמל חיפה
גאוטם אדאני, הבעלים של קבוצת אדאני, על רקע נמל חיפה (צילום: רויטרס, AP)

קבוצת אדאני-גדות: השגנו המימון לרכישת נמל חיפה

הצעת המימון שנבחרה היא זו שניתנה מצד קבוצה המובלת על ידי בנק מזרחי, וכוללת את בנק ההשקעות מיטב ואת בנק SBI, שיעניקו הלוואה בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל לתקופה של עד שנתיים

קבוצת אדאני-גדות סגרה היום (א') את המימון לרכישת נמל חיפה. לפי הודעת הקבוצה, המורכבת מאדאני ההודית וגדות מסופים לכימיקלים, הצעת המימון שנבחרה היא זו שניתנה מצד קבוצה המובלת על ידי בנק מזרחי, וכוללת את בנק ההשקעות מיטב ואת בנק SBI, שיעניקו הלוואה בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל לתקופה של עד שנתיים.
ביולי זכתה אדאני-גדות במכרז להפרטת נמל חיפה, עם הצעה של 4.1 מיליארד שקל, שהיתה גבוהה בכ-1.5 מיליארד שקל מההצעה השנייה בגובהה. בתחילת ספטמבר נודע כי הקבוצה ביקשה ממשרד האוצר ארכה לטובת גיוס ההון הנחוץ למימוש העסקה (3.9 מיליארד שקל). בקבוצה טענו כי הסיבה לבקשת ההארכה היא טכנית בלבד, וזאת מפני ש-90 יום אינם זמן מספיק ארוך לטובת גיוס סכום כזה גבוה של כסף – ועוד בתקופה של חופשות וחגים בישראל ובעולם.
יש מי שחיבר בין בקשת הארכה לבעיות פיננסיות שאיתן מתמודדת קבוצת אדאני לאחרונה, כאשר בסוף אוגוסט פורסם כי דו"ח של חברת פיץ' קבע כי קבוצת אדאני סובלת ממינוף יתר. בדו"ח נכתב כי "קבוצת אדאני משתמשת בחוב כדי להשקיע בצורה אגרסיבית בעסקים חדשים וקיימים". עם זאת, חודש לאחר מכן הודתה פיץ' כי גילתה "טעויות חישוב" בדו"ח. בעקבות הטעות החברה לא חזרה בה מהאזהרה על רמת המינוף של אדאני, אך הפסיקה להשתמש במונח מינוף "עמוק" (Deeply).
נמל חיפה הוא הנמל השני בגודלו בארץ אחרי נמל אשדוד. בשנת 2021 כ־47% מכלל מטעני המכולות בישראל עברו דרכו (דרך נמל אשדוד עברו 52%). מלבד תחום המטענים, נמל חיפה הוא הנמל המרכזי בישראל בכל הקשור לתנועת נוסעים ואוניות קרוזים. לאחר שנמל חיפה יופרט, נמל אשדוד יישאר הנמל הממשלתי היחיד בישראל. הכנסות הנמל עמדו ב־2021 על 845 מיליון שקל והרווח הנקי על 271 מיליון שקל. 77% מהכנסות הנמל התבססו על יבוא ופריקה של מכולות, 12% מההכנסות התבססו על מטען כללי ומלט, 4% מההכנסות על יבוא כלי רכב, ו־3% על שטעון (פריקת מכולות מאונייה והעברתן לאונייה אחרת).
קארן אדאני, מנכ"ל APSEZ, חברת הנמלים של הקבוצה, מסר: "אני שמח שהשקעתנו בנמל חיפה מתקדמת בהתאם לתוכניות והצלחנו להשיג אבן דרך חשובה זו. אני בטוח שזו היא רק ההתחלה של מערכת יחסים הרבה יותר עמוקה שתתפתח בין קבוצת אדאני לישראל והשקעותיה באזור.
עופר לינצ'בסקי, מנכ"ל גדות, מסר: "אנו מודים לבנק מזרחי, בית ההשקעות מיטב ויתר הגופים השותפים בקבוצת המימון, המאמינים בחזון שלנו לפיתוח נמל חיפה. ההצעות שהוגשו לנו מצביעות על כך שגם בתקופה זו אדאני וגדות נהנות מיכולת כלכלית יוצאת דופן במונחי השוק הישראלי ומרמת אמון גבוהה של הגופים הפיננסיים בארץ ובעולם".