סגור
נמל חיפה 27.6.21
נמל חיפה 27.6.21 (צילום: שרון צור)

גדות זכתה במכרז להפרטת נמל חיפה - תמורת 4.1 מיליארד שקל

הקבוצה שכוללת את גדות מסופים לכימיקלים וחברת Adani ההודית תפעיל את הנמל השני בגודלו בארץ; היא גברה על DAO, מספנות ישראל ושפיר הנדסה, ותשלם סכום הגבוה במיליארד שקל מההערכות האופטימיות ביותר עד כה

הקבוצה הכוללת את חברת גדות מסופים לכימיקלים וחברת Adani ההודית זכתה במכרז להפרטת נמל חיפה לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל. הקבוצה הזוכה תפעיל את הנמל עד 2054.
מדובר בסכום גבוה במיוחד, מיליארד שקל יותר מההערכות השווי שנעו על 1.5 עד 3 מיליארד שקל. בכך גברה על הקבוצות DAO, מספנות ישראל ושפיר הנדסה, שיצאה מוקדם יותר היום (ה') מהמכרז לאחר שהגישה את ההצעה הנמוכה ביותר. בנמל חיפה הופתעו לטובה מהסכום שהתקבל, ובכיר באחת הקבוצות האחרות שהתחרו במכרז הגדיר אותו כ"מטורלל".
הקבוצה מורכבת כאמור מחברת גדות הישראלית (30%) וקבוצת Adani ההודית (70%). גדות שולטת במסופי כימיקלים בחיפה ובאופן זמני בממגורת חיפה (לשעבר דגון), ומחזיקה במונופול על יבוא תבואה וכימיקלים לישראל. הבעלים של גדות הם קרן טנא (60%) ו־ווליו HBL(40%). קבוצת Adani נשלטת על ידי גאוטם אדאני, האיש החמישי בעושרו בעולם שהונו מוערך בכ־107 מיליארד דולר. קבוצת Adani מחזיקה בעשרה נמלים בהודו, והיא החברה הבינלאומית הגדולה ביותר שניגשת למכרז בחיפה.
לפני שבועיים נחשף ב"כלכליסט" כי גדות נאלצת לוותר על ממגורת דגון עקב בעלות צולבת על כתבי הסמכה לנמל. ייתכן שכעת היא תתמודד עם בעיה דומה, ותיאלץ להכריע האם היא תמשיך להחזיק במסופי הכימיקלים ולוותר על הזכייה או להיפך. הרכישה צפויה להיבחן על ידי רשות התחרות.
נמל חיפה הוא הנמל השני בגודלו בארץ אחרי נמל אשדוד. בשנת 2021 כ־47% מכלל מטעני המכולות בישראל עברו דרכו (דרך נמל אשדוד עברו 52%). מלבד תחום המטענים, נמל חיפה הוא הנמל המרכזי בישראל בכל הקשור לתנועת נוסעים ואוניות קרוזים. לאחר שנמל חיפה יופרט, נמל אשדוד יישאר הנמל הממשלתי היחיד בישראל. הכנסות הנמל עמדו ב־2021 על 845 מיליון שקל והרווח הנקי על 271 מיליון שקל. 77% מהכנסות הנמל התבססו על יבוא ופריקה של מכולות, 12% מההכנסות התבססו על מטען כללי ומלט, 4% מההכנסות על יבוא כלי רכב, ו־3% על שטעון (פריקת מכולות מאונייה והעברתן לאונייה אחרת).
הקבוצה הזוכה תפעיל את נמל חיפה בתקופה מאתגרת אך רווחית לנמלים. הנמלים וחברות הספנות נמצאים בצד המרוויח של משבר שרשרת האספקה העולמית שמתבטא בישראל, בין היתר, בפקק מחוץ לנמלים. מבחינת הנמלים, המשמעות של האוניות שמחכות בלב ים היא שמדובר בלקוחות שבויים ובהכנסה מובטחת. עם זאת, המפעיל החדש ייאלץ להתמודד עם תחרות מצד נמל המפרץ השכן ונמל הדרום באשדוד, הנמלים הפרטיים החדשים שמופעלים על ידי חברת SIPG הסינית וחברת TIL השוויצרית בהתאמה. האיום מצד הנמלים הללו התגבר לאחרונה עם החלטת הממשלה להעביר את הרציפים הריקים לנמלים החדשים לטובת מאבק בפקק המטען הכללי, מה שמקנה לנמלים תשתית נמלית שהחברות המתמודדות לאו דווקא ציפו לה, ותחרות גם בתחום המטען הכללי ולא רק המכולות.
שר האוצר, אביגדור ליברמן, מסר בתגובה כי "מדובר בבשורה גדולה לאזרחי מדינת ישראל. הפרטת נמל חיפה תביא להגברת התחרות בנמלים ובכך להורדת יוקר המחיה".
מנכ"ל משרד האוצר ויו"ר הוועדה למכירת מניות המדינה בנמל חיפה, רם בלינקוב: "מכירת מניות חברת נמל חיפה הינה צעד משמעותי לשיפור יעילות הנמלים בישראל ולעידוד התחרות בנמלי הים".
יו"ר דירקטוריון נמל חיפה, אשל ארמוני: "לאחר תהליך מורכב מאוד הצלחנו להבטיח את עתידו של נמל חיפה ואת יכולתו להתחרות בשנים הבאות. נעביר לרוכש חברה איתנה ורווחית עם שדרה ניהולית איכותית, עובדים מנוסים ולקוחות אסטרטגיים".
מנכ"ל חברת נמל חיפה מנדי זלצמן: "חברה שנמצאת בהליך מכירה ארוך עלולה לאבד עם הזמן את הרוח במפרשיה. אני גאה לומר שנמל חיפה הצליח להגיע לרגע מכירת הנמל בשיאו, תוך שהוא גם מתייעל ונותן שירות מצויין בהווה, וגם הניע מהלכי רכש ותוכניות אסטרטגיות לשנים הבאות".
משלומי פוגל, יו"ר תעשיות מספנות ישראל שהפסידו במכרז נמסר: "מדינת ישראל יכולה וצריכה להפוך למרכז אזורי אסטרטגי ולחזק את שיתופי הפעולה הכלכליים עם המדינות באזור. אני מאמין בחזון זה ומקדם אותו עשרות שנים. לנמל חיפה חלק ניכר במימוש החזון כשער למזרח התיכון. הנמל יכול, וצריך, להפוך למרכז לוגיסטי בינלאומי וטכנולוגי מוביל באזור. להוות גשר בין מערב ומזרח. נקודת חיבור שתצעיד את ישראל קדימה. לצערי לא זכינו במכרז. אני מאחל בהצלחה לזוכים ומאחל כי מדינת ישראל תחזק את מעמדה האזורי גם באמצעות נמל חיפה".