סגור
גאוטם אדאני על רקע משרדי אדאני ב הודו
גאוטם אדאני, יו"ר ומייסד קבוצת אדאני (צילום: רויטרס, AP)

פיץ': הקונה של נמל חיפה "ממונפת בצורה עמוקה"

קבוצת אדאני, בבעלות האיש העשיר בהודו גאוטם אדאני, מחזיקה בשש חברות שנסחרות בבורסות הודו וסך החוב שלהן עומד על 28.94 מיליארד דולר. בשנים האחרונות קבוצת אדאני פעלה על פי תכנית התרחבות אגרסיבית, שמפעילה לחץ על האשראי ותזרים המזומנים שלה ועשויה להוביל לסחרור אל תוך מלכודת חוב מסיבית", נכתב בדו"ח של פיץ'

הקונגלומרט של גאוטם אדאני, האיש העשיר בהודו שרכש לאחרונה את נמל חיפה, "ממונף בצורה עמוקה", כלומר הקבוצה שלו משתמשת בחוב כדי להשקיע בצורה אגרסיבית בעסקים חדשים וקיימים - כך עולה מדו"ח של קרדיטסייטס (CreditSights), יחידה של קבוצת פיץ', שפורסם אתמול (ג').
"במהלך השנים האחרונות, קבוצת אדאני פעלה על פי תכנית התרחבות אגרסיבית, שמפעילה לחץ על האשראי ותזרים המזומנים שלה", נכתב בדו"ח. "היא מתרחבת יותר ויותר לעסקים חדשים, שאינם קשורים זה לזה, המצריכים השקעות הון גדולות ומעלים חששות בנוגע ליכולת הפיקוח עליהם".
קבוצת אדאני, שהחלה את דרכה בתחום המסחר בשלהי שנות ה-80, הלכה והתרחבה מאז לתחום הכרייה, האנרגיה, שדות התעופה, מרכזי המידע והביטחון. היא התרחבה לאחרונה לתחום הבטון, עם רכישה בסך 10.5 מיליארד דולר של יחידותיה ההודיות של Holcim, וכן לתחום ייצור האלומיניום. רוב הרכישות האלה מומנו באמצעות חוב.
"בתרחיש הגרוע ביותר, תכניות צמיחה ממומנות חוב ושאפתניות מדי עשויות להוביל לסחרור אל תוך מלכודת חוב מסיבית, ולהביא בסופו של דבר למצב בעייתי או חדלות פירעון של חברה אחת או יותר", נכתב בדו"ח.
עוד נכתב בדו"ח כי "לקבוצת אדאני יש רקורד משמעותי של ייצור חברות חזקות ויציבות באמצעות החברה הבת שלה 'אדאני תעשיות', והיא מתגאה בתיק השקעות של נכסי תשתית יציבים הקשורים לתפקוד הבריא של הכלכלה ההודית".
קבוצת אדאני מחזיקה בשש ישויות שנסחרות בבורסות הודו, וכמה מהן מחזיקות באג"ח אמריקאיות. סך החוב של האחרונות הוא 2,309 מיליארד רופי (28.94 מיליארד דולר), והחוב הנקי שלהן הוא 1,729 מיליארד רופי (21.67 מיליארד דולר).