סגור
ספינה מכולות נמל חיפה
נמל חיפה (צילום: שאטרסטוק)

בלעדי
פער ענק של 1.5 מיליארד שקל בין ההצעות במכרז נמל חיפה

קבוצת גדות-אדאני זכתה היום במכרז להפעלת נמל חיפה תמורת 4.1 מיליארד שקל - הרבה מעל הערכות השווי המקוריות וההצעה במקום השני, של קבוצת אונגר-ג'נריישן; בכיר באחת הקבוצות המפסידות: "מחיר מטורלל"; מנכ"ל גדות: "מדובר בשווי סביר לחלוטין, אנחנו שמחים עם המספר"

ההצעה של הקבוצה שזכתה היום במכרז להפרטת נמל חיפה - הכוללת את אדאני (Adani) ההודית וגדות מסופים לכימיקלים - היתה גבוהה ב-1.45 מיליארד שקל מההצעה השנייה בגובהה, של דני אונגר וג'נריישן קפיטל. הקבוצה הזוכה תפעיל את הנמל עד 2054.
הקבוצה של גדות הציעה 4.1 מיליארד שקל, ואילו קבוצת אונגר-ג'נריישן הציעה 2.65 מיליארד שקל. ההצעה של מספנות ישראל, הקבוצה השלישית במכרז, עמדה על 2.4 מיליארד שקל. יצוין כי הערכות השווי המקוריות במכרז נעו בין 1.5 ל-3 מיליארד שקל. בעקבות הפערים בין ההצעות, ההליך המכרזי שהיה אמור לדמות מכירה פומבית – לא התקיים בפועל.
בנמל חיפה הופתעו לטובה מהמחיר, ובכיר באחת הקבוצות האחרות שהתחרו במכרז הגדיר אותו כ"מטורלל". מתוך ה-4.1 מיליארד שקל, 200 מיליון הם הנחה שניתנה לקבוצה על כך שהיא כוללת "שותף אסטרטגי בינלאומי". הנחה זו ניתנה גם לקבוצה של אונגר וג'נריישן. במענה לשאלת "כלכליסט" לגבי המחיר הגבוה שהוצע, אמר מנכ"ל גדות עופר לינצ'בסקי כי לדעתו מדובר ב"שווי סביר לחלוטין, אנחנו שמחים עם המספר".

כ-2.65 מיליארד שקל צפויים להיכנס לקופת המדינה בעקבות ההפרטה; שאר הסכום יילך להשקעה בתשתיות הנמל ולבונוסים לעובדים.
נמל חיפה הוא הנמל השני בגודלו בארץ אחרי נמל אשדוד. בשנת 2021 כ־47% מכלל מטעני המכולות בישראל עברו דרכו (דרך נמל אשדוד עברו 52%). מלבד תחום המטענים, נמל חיפה הוא הנמל המרכזי בישראל בכל הקשור לתנועת נוסעים ואוניות קרוזים. לאחר שנמל חיפה יופרט, נמל אשדוד יישאר הנמל הממשלתי היחיד בישראל. הכנסות הנמל עמדו ב־2021 על 845 מיליון שקל והרווח הנקי על 271 מיליון שקל. 77% מהכנסות הנמל התבססו על יבוא ופריקה של מכולות, 12% מההכנסות התבססו על מטען כללי ומלט, 4% מההכנסות על יבוא כלי רכב, ו־3% על שטעון (פריקת מכולות מאונייה והעברתן לאונייה אחרת).
כאמור, הקבוצה שזכתה מורכבת מגדות הישראלית (30%) ואדאני (70%). גדות שולטת במסופי כימיקלים בחיפה ובאופן זמני בממגורת חיפה (לשעבר דגון), ומחזיקה במונופול על יבוא תבואה וכימיקלים לישראל. הבעלים של גדות הם קרן טנא (60%) ו־ווליו HBL(40%) . קבוצת אדאני נשלטת על ידי גאוטם אדאני, האיש החמישי בעושרו בעולם שהונו מוערך ב-107 מיליארד דולר. אדאני מחזיקה ב-13 טרמינלים ונמלים בעשרה מיקום שונים בתת-היבשת ההודית ובנמלים נוספים באוסטרליה, מיאנמר וסרי-לנקה.