סגור

בנק ישראל: עלייה חדה בתחזיות השווקים לאינפלציה הצפויה בשנה הקרובה

לפי תחזיות האינפלציה של הבנק לחודש מרץ, האינפלציה תעלה ל-3.1% בשנה הקרובה, 3.4% בשנה שאחריה, ושנה לאחר מכן 3.3%. מדובר בעלייה ניכרת בתחזיות האינפלציה מהחודש שעבר. עם זאת, הציפיות בטווח הארוך נמצאות בתוך תחום היעד

תחזיות השווקים לאינפלציה לשנה הקרובה עלו בשיעור ניכר בחודש האחרון, כך לפי הנתון השוטף לחודש מרץ שפרסם היום (ג') בנק ישראל.


לפי התחזיות, האינפלציה בשלוש השנים הקרובות תעלה מעל 3%, כלומר מעל לטווח העליון של יעד האינפלציה שבנק ישראל מחויב לעמוד בו לפי החוק - 3.1% בשנה הראשונה (עלייה של 0.6% לעומת התחזית הקודמת), 3.4% בשנה השנייה ו-3.3% בשנה השלישית. עם זאת, הציפיות בטווח הארוך של 5-3 שנים ו-10-5 שנים נמצאות בתוך תחום היעד (2.4% ו-2.1% בהתאמה).
2 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון 5.7.21
נגיד בנק ישראל אמיר ירון 5.7.21
נגיד בנק ישראל אמיר ירון
(צילום: רויטרס)
בנק ישראל מפרסם מדי חודש את הציפיות לאינפלציה כפי שהן נלמדות ממקורות שונים. את הציפיות משוק ההון גוזרים דרך מדידת פער התשואה שבין אג"ח ממשלתיות צמודות מדד לבין אג"ח ממשלתיות שאינן צמודות מדד. הפרסום של הבנק מציג גם את תחזיות האינפלציה משני מקורות פיננסיים נוספים - חוזי אינפלציה והריביות הפנימיות של הבנקים.
עם זאת, החזאים הפיננסיים מנבאים ממוצע של 2.9% אינפלציה לשנה הקרובה - מדובר באינפלציה גבוהה, אך עדיין בתוך תחום היעד. הבנק מעניק חשיבות מיוחדת לתחזיות החזאים הפיננסיים, שכן מדובר בלמעלה מעשרה גופים פיננסיים (בנקים מסחריים, חברות ייעוץ כלכלי וכדומה) שמבצעים תחזיות לאינפלציה, ומעבירים את התחזית לבנק ישראל.
אלא שתחזית החזאים המוצגת לציבור על ידי בנק ישראל היא תמונה חלקית למדי - הבנק מציג רק את ממוצע התחזיות, ולא את התחזיות עצמן. בנוסף לכך הבנק מציג את התחזית של החזאים רק ל-12 החודשים הבאים (עד מרץ 2023), אך התחזית שהחזאים שולחים לבנק כוללת גם תחזית לחודשים הבאים. כשמסתכלים על התחזית הזו, רואים כי תחזית האינפלציה צפויה לעלות בחדות מהחודש הבא - היא צפויה להגיע למעל 4% ולהישאר שם למשך כל השנה.
במקביל לפרסום על תחזיות האינפלציה החדשות, מפרסם בנק ישראל ניתוח המלמד כי ציפיות האינפלציה לטווח בינוני (3-5 שנים) וארוך (10 שנים) היו לאורך שני העשורים האחרונים כמעט תמיד בתוך תחום היעד. ליתר דיוק, הציפיות ארוכות הטווח היו תמיד סביב רמה של 2%, והציפיות הבינוניות נעו יותר, וחרגו כמה פעמים מהיעד. המשמעות של הממצא הזה היא כי בטווח הבינוני והארוך יש אמון גדול בבנק המרכזי כי הוא ישמור על יציבות המחירים. המשמעות הסמויה של הפרסום היא כי אף שכעת ציפיות האינפלציה לטווח הקצר חורגות מהיעד של בנק ישראל, הרי שכדאי לשים לב גם לציפיות לטווח הארוך, שנמצאות במקום האידאלי מבחינת בנק ישראל.