סגור
Dun's 100

העברה בינדורית

האמנה המשפחתית

המסמך הכי פחות מוכר בעולם ההעברה הבינדורית הוא הסכם משפחתי כולל הנקרא - האמנה המשפחתית.
אומות ועמים רבים בעולם נושאים עיניים אל המעצמה החזקה בעולם ושואלים מהיכן נובעת ההצלחה הכבירה של ארצות הברית כמדינה?
האם זה שיטחה הגדול? והרי יש מדינות גדולות ממנה.
אולי מיקומה הגאוגרפי ? והרי היא מרוחקת מאוד מאירופה, מאסיה ומאפריקה.
או שמה בזכות מחצבי הטבע המצויים בה? גם כאן התשובה תהיה שלילית. קיימות מדינות עשירות לא פחות ממנה במשאבי טבע, אך עניות וחלשות ממנה מבחינה כלכלית וחברתית.
מדעי המדינה אינם תחום העיסוק שלי, אך כמי שעוקבת מקרוב אחר המשפט והכלכלה בארה"ב אני יכולה להעיד שלחוקה האמריקאית יש תפקיד משמעותי בבניית החוסן האדיר של האומה הזו.
חלקים מכם עשויים להרים גבה ולתמוהה למה מכל היתרונות האפשריים דווקא לטעמי החוקה היא זו שעושה את ההבדל. ובכן, הסיבה היא מאוד פשוטה. החוקה היא מה שמאחד את אמריקה לאומה אחת. זה המסמך שמאגד את העקרונות והערכים על פיהם ארצות הברית פעלה, פועלת ותפעל בעתיד. זו האמנה שקובעת את חוקי המשחק ומי שגורמת לכל אזרח להיות פעיל ו"לשחק כדי לנצח".
אמנה משפחתית מתפקדת בדיוק באותו האופן. היא קובעת את חוקי המשחק עבור המשפחה ומכוננת את המטרה המשותפת אליה כל בני ובנות המשפחה שואפים. הגדרת עקרונות הפעולה. חזון ומערכת ערכים משותפת, יוצרים אמון, שהוא נכס חשוב ומשמעותי, נכס רלוונטי ביחס לכל תאגיד או חברה כלכלית.
מתי אמנה משפחתית יכולה להועיל?
אמנה משפחתית יכולה להועיל לכל משפחה שמחזיקה בעסק פרטי, בין אם באופן בלעדי ובין אם כנכס פיננסי. אחת המטרות המרכזיות של אמנות משפחתיות הן שמירת השליטה בידי המשפחה, מניעת השתלטות חיצונית והסדרת ההעברה בין-דורית. האמנה מתאימה לכל משפחה שבבעלותה עסק, ואשר מעוניינת להבטיח את עתידו ולהגן עליו מפני איומים פנימיים וחיצוניים.
1 צפייה בגלריה
עו"ד שירי מלכה חדש
עו"ד שירי מלכה חדש
עו"ד שירי מלכה
(צילום: סם יצחקוב)


מה התוקף המשפטי של האמנה?
האמנה היא קודם כל מעין 'הצהרת כוונות' או אם תרצו "קוד אתי" שעל פיו המשפחה פועלת. האמנה מכוננת את החזון האסטרטגי של העסק וקובעת מה יהיו עקרונות ההגשמה שלו. בישראל וכך גם בעולם משפחות רבות מחליטות לכלול באמנה גם הסכם בעלי מניות שיכול לכלול הוראות ספציפיות בדבר העברת השליטה הלאה, שינויים בחלוקת ההון וכו'.
אמנה משפחתית היא חוזה לכל דבר ועניין וחלים עליה כל ההלכות שחלות במסגרת דיני החוזים.
באילו נושאים עוסקת האמנה המשפחתית?
כשם שכל משפחה שונה מרעותה, כך גם האמנות המשפחתיות משתנות בהתאם לאינטרסים ולאופי הספציפי של כל משפחה (ובית העסק).
כאמור, אמנה משפחתית היא הסכם משפטי לכל דבר ועניין. לכן, יהיו חתומים עליו כל הצדדים לאמנה, שהם בד"כ שותפים או בני משפחה מקרבה ראשונה, שניה ושלישית - תלוי ב"גילו" של העסק.
❖ האמנה המשפחתית מתווה את התנהלות ודרכי הפעולה בחברה המשפחתית ומבוססת על ערכי בני המשפחה.
❖ האמנה מגבשת את המטרות האסטרטגיות, הממשל התאגידי, מבנה השליטה והניהול, זכויות וחובות של מי שמעורבים בעסק ומי שאינם.
❖ האמנה מונעת חיכוכים בין בני המשפחה, יוצרת סדר בעסק, מסדירה את ההתנהלות ודרכי הפעולה בין בני המשפחה העובדים בעסק תנאי העסקה ותגמול וכן בין העסק לבין גורמים חיצוניים.
❖ האמנה מסייעת בבניית המורשת המשפחתית לדורי דורות.
❖ חשוב לוודא כי על האמנה יחתמו כל בני המשפחה וכי האמנה תהיה כתובה בצורה בהירה ועניינית תוך התווית כללים ברורים.
❖ האמנה כוללת:
• דרישות לכניסה לעסק
• שליטה וניהול
• העברת מניות ושליטה
• אופן פעולות הדירקטוריון או אופן קבלת ההחלטות בעסק
• נושאי משרה במסגרת העסק
• הזכות של בני המשפחה או הדור השני לעבוד בעסק
• החזקת מקרקעין- כללי, ייעודי, פרטי
• אופן פתיחת אפיקי השקעה
• חלוקת רווחים בקבוצה
• כללי החזקה במניות ואופן העברת מנות ברשימה
• פרישה מהמשפחה/ מהעסק המשפחתי
• אופן שינוי האמנה או התנגשות בין האמנה לתקנון
• שינוי החוזה המשפחתית
• ערבויות והלוואה
איך מגייסים את כל בני המשפחה?
לשמור על מערכת יחסים משפחתית תקינה ובריאה לאורך שנים, זו אינה מלאכה פשוטה. ללא נכונות לוותר ולהתפשר כשיש בכך צורך, וללא היכולת להסתכל על המציאות לא רק דרך העיניים של עצמך זה כמעט בלתי אפשרי. עכשיו תתארו לעצמכם איך זה לנהל משפחה שגם עובדת ומנהלת ביחד עסק, שמטבעו מעורר עוד מתחים וחיכוכים - ברמה האישית ובמישור העסקי.
כל בן או בת למשפחה שמנהלת עסקים משפחתיים מכירים מקרוב את האינטנסיביות הרגשית שכרוכה בכך, את הקושי לשמור על איזון בין חיי משפחה תקינים לדרישות שמציב העסק, ואת החשיבות האדירה שיש לתקשורת נכונה בהקשר זה. לכן, איני מאמינה שיש בכלל צורך לשכנע את בני המשפחה. אמור להיות ברור מאיליו שטובת המשפחה וטובת העסק שתיהן עומדות על הפרק. כפי שציינתי לעיל, אין כמעט אף סיטואציה אחרת שבה מגיעים כל המשפחה לדון ביחד על עתיד העסק; שמים על השולחן את כל הקלפים – האישיים והמקצועיים - מנקים את האווירה ממשקעים ומתחים מיותרים, ומרעננים מחדש את האחווה המשפחתית.
מזווית פסיכולוגית, זו גם הזדמנות עבור דור ההמשך שלא השתתפו בהקמת העסק, לקחת חלק פעיל בעיצובו ובנייתו העתידית. ועבור דור המייסדים זו הזדמנות לדאוג שמורשתם תמשיך גם לאחר שהמושכות ימסרו לממשיכי דרכם.
מעבר לכל האמור לעיל, מחקרים מלמדים שתהליכי עריכת אמנות משפחתיות מובילים לפתיחות, גמישות בחשיבה העסקית וחיזוק המוטיבציה לצמוח. לכן, הם יכולים להוליד מהלכים נוספים כגון שינוי תקנון, עריכת הסדרים והסכמים נוספים – למשל הסכמי ממון, שינוי צוואות והתקשרות עם גורמים נוספים.
המחוקק הישראלי יצר ברירת מחדל בכל הקשור לדיני המשפחה והירושה. האחריות של כל אחד ואחת מאיתנו כבעלי משפחה או חלק ממנה, היא לוודא שאותה ברירת מחדל של המחוקק אכן מתאימה למשפחתנו.
לטעמי, ברוב המקרים, ברירת המחדל חסרה ואינה נותנת מענה בהכרח לכל הצרכים השונים של כל בני המשפחה ו/או של כלל הנכסים המצויים בבעלותם. שוב, מטיל המחוקק את הנטל עלינו ויחד איתו נותן לנו את החופש לערוך שינויים והסדרים המותאמים למשפחה ולעסק הספציפי של כל אחד מאיתנו.
משרד עורכות הדין שירי מלכה עוסק בשני העשורים האחרונים בדיני משפחה, ירושה ניהול הון וגישור. בעשור האחרון מתמחה בטיפול בתהליכי העברה בינדורית מורכבים, תוך יצירת מעטפת כוללת של הסכמים ומסמכים לצורך יצירת וודאות ובהירות במשפחה ובעסק. ובעיקר במטרה שהמשפחה תישאר משפחה והעסק יצליח לשגשג גם לאחר תהליך ההעברה הבינדורית.
מאת עו"ד שירי מלכה, מומחית לדיני משפחה, גישור ניהול הון ולהעברה בינדורית