סגור
מלך בחריין חמאד בין עיסא אל חליפה
מלך בחריין חמאד בין עיסא אל חליפה (צילום: איי פי)

שנתיים להסכמי אברהם: ישראל ובחריין לקראת חתימה על הסכם סחר חופשי

בשנת 2021 הסתכם הסחר בין המדינות בהיקף של כ-7.5 מיליון דולר בלבד: בחריין ייצאה לישראל בעיקר סחורות לענף היהלומים וייבאה ממנה בעיקר מינרלים, דלקים ומתכות בסיס. בישראל מאמינים שההסכם ירחיב את הסחר להיקפים של כמה מאות מיליוני דולרים בשנה

שנתיים לאחר החתימה על "הסכמי אברהם" ישראל ובחריין פתחו במשא ומתן לקראת חתימה על הסכם סחר חופשי בין המדינות. בשנת 2021 הסתכם הסחר בין שתי המדינות בהיקפים זעומים, של כ-7.5 מיליון דולר בלבד: בחריין ייצאה לישראל סחורות בהיקף של כ-4 מיליון דולר, רובן לענף היהלומים וייבאה ממנה בהיקף של כ-3.5 מיליון דולר, בעיקר מינרלים, דלקים ומתכות בסיס.
במינהל סחר חוץ של משרד הכלכלה והתעשייה מאמינים כי הסכם סחר חופשי בין המדינות יסיר חסמים באופן שיאפשר את הרחבת הסחר בין המדינות וזאת להיקפים משמעותיים יותר, של כמה מאות מיליוני דולרים בשנה.
סבב שיחות ראשון בנושא בין נציגי ישראל לנציגי בחריין צפוי להיפתח בעוד כחודשיים, כשאת הצוות הישראלי צפוי להוביל מנהל מינהל סחר חוץ של משרד הכלכלה, אוהד כהן.
המו"מ בין המדינות הושק אתמול (ב') בטקס שהתקיים בבירת בחריין מנאמה בהשתתפות שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, מקבילה הבחרייני זאייד בין ראשיד אל זייאני ושר האוצר, שיח' סלמאן בין ח'ליפה אל-ח'ליפה. בפגישותיה עם השרים הבחריינים אמרה ברביבאי כי בכוחו של הסכם סחר חופשי בין המדינות להרחיב שיתופי פעולה כלכליים תוך הקלות ליצואנים משתי המדינות ולחזק באופן ניכר את היחסים ביניהן.
במשרד הכלכלה שואפים למצות את דיוני המו"מ עם בחריין לכדי הסכם סחר חופשי כבר במהלך השנה הבאה: "הסכם עם ממלכת בחריין, על הכלכלה המגוונת שלה יוסיף ממד חדש ליחסים בין שתי המדינות. נגבש הסכם משמעותי, שיכלול בין השאר סוגיות שנוגעות לסחר בסחורות, רגולציה ותקינה, מכס, רכש ממשלתי ושמירה על זכויות קניין רוחני", אמר כהן ממינהל סחר חוץ של המשרד.
לפני כ- 4 חודשים חתמה ברביבאי על הסכם סחר חופשי עם איחוד האמירויות בטקס שהתקיים בדובאי. ההסכם עם איחוד האמירויות אמור להרחיב ולפתח את היחסים הכלכליים בין שתי המדינות וזאת, כשבשנת 2021 היקף הסחר ביניהן הסתכם בכ-885 מיליון דולר. לצד המו"מ עם בחריין, משרד הכלכלה מנסה לקדם חתימה על הסכמים נוספים לסחר חופשי עם סין, הודו, בריטניה ומדינות נוספות. בימים האחרונים הוא חתם על הסכם כזה עם גואטמלה.