סגור

הסכם סחר חופשי: ביצים, שוקולד, חלווה ותרופות ייובאו מהאמירויות ללא מכס

ישראל ואיחוד האמירויות חתמו הבוקר על הסכם היסטורי המסדיר סחר חופשי בין המדינות. שרת הכלכלה: "מדובר בהסכם הסחר החופשי הראשון שלנו עם מדינה ערבית, והוא יחזק את הסחר בין המדינות, יסיר חסמים ויקדם הזדמנויות ושותפויות עסקיות חדשות שיהוו בסיס איתן לדרכנו המשותפת"

ישראל ואיחוד האמירויות חתמו הבוקר (ג') על הסכם היסטורי המסדיר סחר חופשי בין המדינות. על ההסכם חתמו שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי ומקבילה האמירתי, עבדאללה בין טוק אל מארי בטקס שהתקיים בדובאי.
מדובר בהסכם כלכלי מקיף ומשמעותי שצפוי להרחיב את היקף הסחר שבין שתי המדינות, שחתמו בספטמבר 2020 על הסכם שלום במסגרת "הסכמי אברהם" בתיווך ארה"ב. באותם הסכמים שותפות גם סודאן, בחריין ומרוקו.
"זה אירוע בעל חשיבות היסטורית ליחסים הכלכליים בין מדינת ישראל לבין איחוד האמירויות שכן מדובר בהסכם סחר חופשי ראשון שלנו עם מדינה ערבית, והוא יחזק את הסחר בין המדינות, יסיר חסמים ויקדם הזדמנויות ושותפויות עסקיות חדשות שיהוו בסיס איתן לדרכנו המשותפת", אמרה השרה ברביבאי זמן קצר לאחר החתימה על ההסכם.
2 צפייה בגלריה
שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי ושר הכלכלה האמירתי עבדאללה בין טוק אל מארי חתמו על הסכם סחר  איחוד האמירויות
שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי ושר הכלכלה האמירתי עבדאללה בין טוק אל מארי חתמו על הסכם סחר  איחוד האמירויות
שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי ושר הכלכלה האמירתי עבדאללה בין טוק אל מארי חתמו על הסכם סחר עם איחוד האמירויות
(צילום: Anuj Taylor, Strap Studios)
שר הכלכלה האמירתי, בין טוק אל מארי אמר כי הסכם הסחר "מהווה המשך לצעדים הנועזים קדימה כדי לקדם את הכלכלה שלנו ולשפר את מעמדנו כמרכז אזורי למסחר, השקעות ותעשיות העתיד. הסכם הסחר עם ישראל ייצור פרדיגמה חדשה באזור ועתיד להאיץ את הצמיחה הכלכלית ולחזק את האמונה המשותפת שהדרך היחידה לבנות כלכלות עמידות וברות – קיימא בעולם המורכב היא ביחד".
השר האמירתי הוסיף כי "ההסכם יכול להוכיח לאומות ולממשלות ברחבי העולם ששיתוף פעולה ודיאלוג הם הדרך הטובה ביותר להפוך אתגרים להזדמנויות".
המשא ומתן בין משרדי הכלכלה בישראל ובאיחוד האמירויות לקראת החתימה על הסכם הסחר החופשי החל כשנה לאחר החתימה על הסכמי אברהם, נמשך כ-5 חודשים והושלם לפני כחודשיים. את צוות המו"מ הישראלי הוביל ראש המינהל לסחר חוץ שבמשרד הכלכלה, אוהד כהן. הצוות שלו כלל נציגים ממשרדי החוץ, החקלאות, משרד המשפטים ומינהל המכס ברשות המסים.
במשרד הכלכלה אמרו היום כי היחסים המסחריים החדשים בין ישראל לאמירויות טומנים פוטנציאל במגוון רחב של תחומים וזאת בשל הקרבה הגיאוגרפית והתרבותיות בין שתי המדינות.
אחרי ערב הסעודית, איחוד האמירויות היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם הערבי ומייבאת אליה מדי שנה סחורות בהיקף כספי של מיליארדי דולרים. במהלך 2021 היקף הסחר בין ישראל לאמירויות הסתכם בכ-885 מיליון דולר וכלל יהלומים, מיכון ומכשור חשמלי, אלקטרוניקה, מינרלים, שמנים ועוד. לפי מינהל סחר חוץ שבמשרד הכלכלה מאז כינון היחסים בין שתי המדינות בחודש אוגוסט 2020 התקיים ביניהן סחר בהיקף כולל של כמיליארד דולר.
הסכם הסחר החדש צפוי להקל על יצואנים משתי המדינות לייצא סחורות וזאת תוך הפחתת מכסים הדדים על רוב המוצרים. במשרד הכלכלה הסבירו כי מתוקף ההסכם יצואנים ישראליים צפויים ליהנות מיתרון תחרותי בשוק האמירתי, וכי יבוא של מוצרים מאיחוד האמירויות לשוק הישראלי יסייע במאבק להורדת יוקר המחיה וזאת בשל הפחתת בעלויות היבוא.
2 צפייה בגלריה
שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי ושר הכלכלה האמירתי עבדאללה בין טוק אל מארי חתמו על הסכם סחר  איחוד האמירויות 1
שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי ושר הכלכלה האמירתי עבדאללה בין טוק אל מארי חתמו על הסכם סחר  איחוד האמירויות 1
(צילום: Anuj Taylor, Strap Studios)
במשרד הכלכלה מעריכים כי בשנים הקרובות היקף הסחר בין המדינות יתרחב בעוד מאות מיליוני דולרים, שכן על יותר מ-96% מהסחורות שמועברות בין המדינות יחולו הקלות מכס ועל 82% מהסחורות המיוצאות מישראל לאמירויות יהיה פטור מלא ומידי ממכס. מכסים שקיימים על סחורות נוספות המיוצאות לאמירויות יוסרו בתהליך מדורג שיימשך כ-5 שנים. הסחורות שייוצאו מישראל לאמירויות כוללות כימיקלים ודשנים, מוצרי קוסמטיקה, מוצרי פלסטיק, קרמיקה, תכשיטים ויהלומים, מכונות ורכיבים אלקטרוניים, ירקות ופירות, מוצרי בשר ודגים ועוד.
72% מהסחורות שייובאו מהאמירויות לישראל יהיו ללא מכס, והמכסים על עוד 21% מהסחורות המיובאות מהאמירויות יורדו בתוך כ-5 שנים. מוצרים שייבואו מהאמירויות הם תרופות, מוצרי גומי ופלסטיק, קרמיקה, כבלים מוליכים, כלי רכב ותכשיטים, ביצים, מוצרי בשר, גבינות, חלווה, שוקולד, פירות יבשים, תבלינים, פרחים וצמחי נוי, שמן קנולה, זנים שונים של תמרים ועוד.
ההסכם כולל הבנות להקמת ועדה משותפת לשתי המדינות, שתקיים שיח רציף על נושאים כלכליים ותנטרל חסמי סחר – אם ייווצרו כאלה. כך, הוא כולל גם הבנות להגנה על קניין רוחני ופטנטים תוך אכיפת זכויות בנושא, וכדי לתמוך בפעילויות מסחר הדדיות בתחומי החקלאות וההייטק.
ההסכם מסדיר גם היבטים הקשורים לקידום הסחר בשירותים בין שתי המדינות, תוך הבטחת הוודאות הרגולטורית בסחר אלקטרוני, שירותים מקצועיים ועסקיים, סיטונאות וקמעונאות, מחשוב ועוד.
על רקע התחממות היחסים הכלכליים בין ישראל לאיחוד האמירויות רשת דנוב האמירתית לריהוט הבית בוחנת אפשרות להיכנס לשוק הישראלי. זאת בנוסף לדברים שאמר בימים האחרונים מנכ"ל משרד הכלכלה, רון מלכא ולפיהם המשרד מקיים מו"מ עם מספר רשתות מאירופה, מארה"ב ומאיחוד האמירויות על האפשרות שיפעלו בשוק הישראלי ויתחרו ברשתות השיווק הגדולות וזאת במסגרת המאבק להורדת יוקר המחיה.
המינהל לסחר חוץ של משרד הכלכלה מקיים בימים אלה מו"מים עם מדינות נוספות בעולם לקראת חתימה על הסכמי סחר חופשי הדומים לזה שנחתם הבוקר עם איחוד האמירויות. עם הודו, מתקיים מגעים ממושכים להשגת הסכם כזה ובימים האחרונים חלה בהם התקדמות, כשצוות של בכירים ממשרד התעשייה והמסחר של הודו קיימו שורה של פגישות בישראל כדי לקבוע כללי מסגרת ולתאם ציפיות לקראת משא ומתן. מנכ"ל משרד הכלכלה, מלכא שכיהן עד לפני כשנה כשגריר ישראל בהודו אמר כי הסכם איתה "יוריד את חסמי הסחר שמשפיעים על חברות ישראליות שפועלות בשוק ההודי ויחזק את היחסים הכלכליים בין המדינות".
במקביל, משרד הכלכלה מקיים מגעים לקראת חתימה על הסכמי סחר גם עם וויטנאם ועם סין.