סגור
תאונת דרכים תאונה התנגשות רכבים כתוצאה ממרדף משטרתי
תאונה. "אין פיקוח אמיתי על התחזוקה – זה עולה בחיי אדם" ( צילום: חיים הורנשטיין)

דו"ח הרלב"ד ומשרד התחבורה: ביותר ממחצית מהרכבים והמשאיות שנבדקו נמצאו ליקויים

דו"ח מחצית 2025 של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד התחבורה מציג תמונה מדאיגה: ליקויים נמצאו ב־54% מהרכבים הפרטיים וב־63.5% מהמשאיות עד 10 טון; 14% מהרכבים , ו־19% מהמשאיות הושבתו מהכביש. יו"ר ארגון הנהגים מזהיר: "אין פיקוח אמיתי על התחזוקה – זה עולה בחיי אדם"

ב־54.3% מהרכבים הפרטיים שנעצרו לבדיקה נמצאו ליקויים, 14.3% מהרכבים הורדו מהכביש עקב הליקויים. כך עולה מדו"ח לסיכום מחצית 2025 שפרסמו הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד התחבורה. לפי הדו"ח, מצבן של המשאיות חמור יותר: ב־63.5% מהמשאיות עד 10 טון נמצאו ליקויים ו־19.2% מהן הורדו מהכביש. בקרב המשאיות מעל 10 טון שנבדקו אקראית ב52.5% נמצאו ליקויים ו־7.3% מתוכן הורדו מהכביש. מבין האוטובוסים שנבדקו, ב־31.3% נמצאו ליקויים ו־5.2% מתוכם הורדו מהכביש.
"מדובר באוטובוסים שנוסעים עליהם מאות נוסעים מדי יום", אמר יו"ר ארגון הנהגים בהסתדרות הלאומית, ישראל גנון. "איך הגענו למצב שיותר מ־30% אוטובוסים לקויים זו הנורמה? רוב הליקויים הם בגלל תחזוקה לקויה. אף אחד לא מפקח שחברות התחבורה הציבורית מתחזקות את צי הרכבים שלהם כראוי".


גנון דורש לאמץ את תוכנית הבטיחות של ארגון הנהגים הכוללת הטמעת טכוגרף דיגיטלי והתחלת פרויקט כוכבי הבטיחות בענף, שלדבריו יתרמו באופן ישיר לשיפור רמת הבטיחות בענף ולהצלת חיי אדם. התוכנית תדרג כל חברת תחבורה על פי מדדי תחזוקה ובטיחות, ולא רק שירות כפי שנוהג משרד התחבורה. "הדירוג הזה יילקח בחשבון גם במכרזים, וחברה עם דירוג נמוך לא תוכל להשתתף במכרזים ממשלתיים. רק כך נמגר את התופעה", קובע גנון.
לדברי דן שגיא, קצין בטיחות בתעבורה שעובד עם חברות פרטיות, קשה ליחס את הליקויים ברכבים פרטיים לריבוי תאונות, אך עדיין יש לכך השפעה. "תאונות לרוב נגרמות בגלל גורם אנושי, אבל זה לא מוריד מהעובדה שחייבים לטפל ברכב לא תקין. לצערנו, תחזוקת הרכב לא מקבלת עדיפות גבוהה".
בגזרת המשאיות, מסביר שגיא, המצב שונה. "גם אם משאית תקינה עכשיו, בעוד שעה משהו יכול להשתנות. זה הכל עניין של תדירות ותקציב. לכן חשוב שכל נהג יכיר את המשאית וידע מה לעשות בשעת חירום. כיום לנהג משאית אין מושג לגבי נהיגה בשעת חירום כמו למשל כשדוושה נתקעת".