סגור

ניגוד העניינים של פרופ' נחמן אש: בלי טיפול בקופת חולים מכבי

על מנכ"ל משרד הבריאות נאסר עד ספטמבר לעסוק בענייניה של קופ"ח השנייה בגודלה. מנכ"לית הגנת הסביבה מוגבלת מול אסם

מאז מינויו נאסר על מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש לעסוק בענייניה של קופת החולים השנייה בגודלה בישראל - מכבי שירותי בריאות - כך נודע לכלכליסט מההסדר למניעת ניגודי עניינים עליו חתם עם כניסתו לתפקיד.

בהסדר נקבע כי אש לא יוכל לעסוק בענייניה של מכבי, למעט הקשורים בקורונה או עם צורך רפואי דחוף אחר, בכפוף לאישור היועץ המשפטי של המשרד, עד החודש הבא. במסגרת ההסדר, אש דיווח כי באוגוסט 2020 סיים את תפקידו כראש חטיבת הבריאות במכבי, ויצא לחופשה. מועד סיום העסקתו הרשמית היה 12 בנובמבר 2020. יחד עם זאת, עד ל־8 במרץ השנה כיהן כחבר בוועד עמותת קרן מכבי.
הגבלה מול אוניברסיטת אריאל
אש הודיע עוד כי מאז 2012 הוא מכהן כפרופ' חבר סגל בכיר באוניברסיטת אריאל. המשך פועלו באריאל מחייב מתן היתר לעבודה פרטית. אש התחייב שלא לטפל בכל עניין אשר נוגע במישרין לאוניברסיטת אריאל. ככל שיינתן לו היתר עבודה פרטית, כאמור ובכפוף לתנאים שייקבעו בו, הגבלה זו תחול למשך כל תקופת כהונתו במשרד. עוד נקבע כי אם לא יינתן לו היתר לעבודה פרטית או שיינתן לו היתר והוא יפסיק את עבודתו באריאל במהלך תקופת עבודתו כמנכ"ל משרד הבריאות - ההגבלה הזו תחול למשך חצי שנה מיום מינויו לתפקיד או חצי שנה מהמועד שבו הפסיק את עבודתו - הכל לפני העניין.
1 צפייה בגלריה
מימין: מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש ומנכ"לית המשרד להגנת הסביבה גלית כהן
מימין: מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש ומנכ"לית המשרד להגנת הסביבה גלית כהן
מימין: מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש ומנכ"לית המשרד להגנת הסביבה גלית כהן
(צילומים: דנה קופל, אוראל כהן)
אש יימנע גם מלטפל בכל עניין אשר נוגע במישרין לעיסוקה של בת זוגו, ד"ר שפרה אש, מנהלת המחלקה האונקולוגית בבית החולים רמב"ם ויו"ר האיגוד הישראלי להמטולוגיה ואונקולוגיה ילדים. הוא לא יטפל בכל עניין הנוגע במישרין למחלקה האונקולוגית ברמב"ם ולממונים או לכפופים של זוגתו בענייני משמעת, ואולם אין בכך כדי למנוע ממנו לעסוק בנושאים מקצועיים המטופלים על ידם.
מההסדר עולה גם כי אש הוא חבר בוועדה המייעצת לבטיחות גרעינית במשרד ראש הממשלה. הוועדה מדווחת לפחות אחת לשנה לראש הממשלה. הוא התחייב לקבל את אישורו של נציב שירות המדינה להמשך חברותו בוועדה.
בלי מעורבות בפארק אריאל שרון
מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה גלית כהן משמשת כסמנכ"לית המשרד מאז 2010. בעלה יהודה כהן עובד כמנהל קטגוריית מותגים בקבוצת אסם סחר, מקבוצת אסם־נסטלה המפוקחת על ידי המשרד בכל הנוגע, למשל, להיתרי רעלים ותנאים סביבתיים הנדרשים במסגרת רישיון עסק או ברגולציה הנוגעת למשל לחוק האריזות והמיחזור. בעקבות כך התחייבה שלא לעסוק בכל עניין הנוגע במישרין לקבוצת אסם ולחברות שבשליטתה.
היא התחייבה שבמשך שישה חודשים ממינויה לא תעסוק בכל עניין הקשור ב"פארק אריאל שרון", בו ישבה בדירקטוריון עד ליוני האחרון, לרבות במסגרת חברותה במועצת מקרקעי ישראל כנציגת המשרד. הפארק נמצא באחריות השרה להגנת הסביבה.
עוד הודיעה כהן כי לא תעסוק בכל עניין (לרבות התקשרויות, פיקוח ותשלומים) הקשור בחברתה הקרובה צרויה שבח, העוסקת בייעוץ לאסטרטגיה ומדיניות סביבתית. שבח מספקת שירותי ייעוץ למשרד להגנת הסביבה בעקבות זכייתה במכרז לבחירת ספק שירותי מידענות.
כמו כן כהן לא תעסוק בכל נושא הקשור בחברה הקרוב גל אלון, בעל השליטה ויו"ר הדירקטוריון של "תובנות", חברה המספקת שירותי ייעוץ חיצוני למשרד במסגרת זכייתה במכרז לתכנון וביצוע תהליכי שיתוף בעבודת משרדי הממשלה.