סגור

תושבי טמרה נגד האדריכל אדיב נקאש: טענות לניגוד עניינים בעניין כביש 6

התושבים טוענים שהאדריכל שמונה לחקור את התנגדותם להארכת כביש 6 צפון משמש כספק ויועץ למינהל התכנון, וקיבל ממנו עבודות במיליוני שקלים. לפני כשנתיים עלו טענות ניגוד עניינים נגדו בפרויקט אחר. המינהל: "אין ניגוד עניינים"

טענות חדשות לניגוד עניינים כלפי האדריכל אדיב נקאש. זאת לאחר שהפעם מונה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה כחוקר בהתנגדויות לתוכנית שמקדם מינהל התכנון להארכת כביש 6 לכיוון עכו, אף שבכובעו האחר משמש כספק ויועץ למינהל התכנון וקיבל בעבר ממינהל התכנון עבודות בהיקף של מיליוני שקלים.


התוכנית להארכת כביש 6 נעשית במסגרת תוכנית מתאר ארצית, והוגשה למועצה הארצית לתכנון ובנייה על ידי מינהל התכנון. במכתב שנשלח בימים האחרונים למינהל התכנון על ידי עו"ד קייס נאסר, המייצג את עיריית טמרה ותושבי העיר שמתנגדים לתוכנית, הוא מתריע כי "קיים לכאורה ניגוד עניינים של חוקר ההתנגדויות שהגיש מינהל התכנון - הגוף שנקאש עבד עבורו בתמורה בעבר והוא גם, לפי הידוע לנו, ספק ויועץ רשום במאגר מינהל התכנון". מסיבה זו בטמרה חוששים כי נקאש ייטה לטובת שיקולי מינהל התכנון.
שמו של נקאש נקשר כבר עם כפל תפקידים
התוכנית שבמחלוקת קובעת הוראות לסלילת כביש 6 במקטע שבין צומת אבליים, צפונית לקריית אתא, עד מחלף מכר, מערבית לג'דיידה מכר, מזרחית לעכו. עיריית טמרה וכ־100 תושבים הגישו התנגדות לתוכנית, באמצעות עו"ד נאסר, בטענה כי היא תפגע ב־2,600 דונם קרקע חקלאית פרטית בשטח שממערב לעיר הנמצא בגבולות השיפוט שלה. הפגיעה נובעת בחלקה באופן ישיר מסימון תוואי הכביש על חלקות מסוימות, וחלקות אחרות נפגעות משום שהכביש יוצר חיץ בינן לבין העיר ומונע כל אפשרות לפיתוחן בעתיד. התושבים והעירייה דרושים להסיט את התוואי מערבה, לשטח שכולו בבעלות מדינה וכך למנוע פגיעה בקרקע פרטית. בחודש שעבר הסתיימה תקופת השגות הציבור, והמועצה הארצית החליטה למנות את נקאש לחקור את ההתנגדויות ולהגיש את המלצותיו למועצה הארצית לתכנון ובנייה.
שמו של נקאש כבר נקשר עם כפל תפקידים לפני כשנתיים. מינויו לחוקר בתוכנית לבניית שכונה מדרום לקריית אתא, על האדמות החקלאיות של הקיבוצים אושה ורמת יוחנן, הוביל ב־2019 לפסילת הכרעתו על ידי בית המשפט המחוזי, בנימוק של ניגוד עניינים. עם זאת, בפברואר 2020 הפך בית המשפט העליון את הכרעת המחוזי וקבע כי נקאש לא היה בניגוד עניינים, אולם השופט חנן מלצר הורה למינהל התכנון לבחון אם נכון להוציא את החקירה בהתנגדויות למגזר הפרטי, ובנוגע למינוי נקאש, כתב מלצר: "מינוייו החוזרים ונשנים, על אף כישוריו וניסיונו שאין עליהם חולק, אכן עלולים היו לעורר אי נוחות מסוימת".

1 צפייה בגלריה
כביש 6 מבט על מלמעלה
כביש 6 מבט על מלמעלה
כביש 6
(צילום: עמית שעל)

בתביעה שהגישו אושה ורמת יוחנן נטען כי נקאש קיבל בעבר כ־6 מיליון שקל עבור הכנת תוכנית המתאר של אום אל פחם, שקודמה בוותמ”ל ונגדה עתרו. בעתירה התברר כי מתוך 36 חוקרים שהוועדה מינתה עד אותה עת, היא בחרה 13 פעמים בנקאש. בית המשפט המחוזי קבע בשעתו כי "יש חשש סביר שיהיה ברצון האדריכל לרצות את מעסיקיו".
ממינהל התכנון נמסר: "טרם מינוי חוקר לתוכנית נבחנת על ידי הלשכה המשפטית במינהל התכנון בחינה מדוקדקת של ניגוד עניינים, ורק לאחר שנמצא כי לא קיים חשש לניגוד עניינים מובא לבחינת המועצה הארצית מינוי החוקר, וכך היה גם בהליך מינויו של נקאש".
מנקאש נמסר בתגובה: "אין לי ניגוד עניינים, אחרת לא הייתי לוקח על עצמי את החקירה הזו. תשובת מינהל התכנון נותנת מענה מספק מבחינתי".