סגור
הפגנה בכנסת
(צילום: ניב מוסמן)

מטה המאבק: יותר מ-250 אלף הפגינו בירושלים; לפיד: "נילחם עד שננצח"

ברכבות, באוטובוסים ובשיירות מחאה הגיעו המונים אל מול הכנסת. המארגנים: "זו ללא ספק ההתקוממות העממית הגדולה מקום המדינה". לפיד להמונים: "לא יסתמו לנו את הפה". גנץ, בגרון ניחר: "לא תהיה הידברות אם התהליך המטורף הזה לא ייעצר". עשרות התעמתו עם שוטרים. נתניהו לראשי האופוזיציה: "הפסיקו לדרדר את המדינה בכוונה לאנרכיה"

היעדרות ממוסדות החינוך, שביתה במקומות עבודה רבים, עומסים כבדים ברכבות, שיירות מדרום לצפון - והכול מתנקז לירושלים. בשיא שביתת המחאה נגד המהפכה המשפטית התקיימה היום (שני) בצהריים הפגנה גדולה מול הכנסת - שם החלו הבוקר ההצבעות הראשונות בתוכנית נתניהו-לוין.
6 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה גבעת הממשלה ירושלים
הפגנה מחאה גבעת הממשלה ירושלים
מפגינים בגבעת הממשלה בירושלים
(צילום: מאיר אורבך)



כ-90 אלף איש הפגינו, וחלקם עדיין מפגינים, במתחם שכולל את גן הוורדים ואת הרחובות שמקיפים את המשכן. לפי מטה המאבק, בהפגנה השתתפו יותר מ-250 אלף איש. ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שהודיע אתמול על תמיכה בנאום הנשיא יצחק הרצוג אך הבהיר כי המחאה לא תיפסק אם התהליך יימשך, הגיע מהכנסת להפגנה והיה לנואם המרכזי בה.יותר מ-500 שוטרים אבטחו את האירוע, ומפגינים המשיכו להגיע כל העת, הן ברכבות ובאוטובוסים והן בשיירות ארוכות מרחבי הארץ. "זו ללא ספק ההתקוממות העממית הגדולה מקום המדינה", אמרו מארגני המחאה. המפגינים קראו פעם אחר פעם "בושה", "בושה", ו"צא לנבצרות".
בניגוד להפגנות הגדולות בשבתות האחרונות, ההפגנה היום התקיימה החל משעות הצהריים המוקדמות ביום חול, ואליה הגיעו ההמונים לאחר שלקחו יום חופש או קיבלו אישור מהמעסיק לשבות. לפני תחילתה אירעו עימותים עם שוטרים, ועשרות מפגינים נבלמו כשניסו לפרוץ את הגדרות. המשטרה קידמה פרשים לאזור. כעת עם חזרת המפגינים לאזור המרכז, ברכבת ישראל נערכו לתגבור הרכבות.
עשרות אלפי נוסעים החלו כבר לעבור בתחנת הרכבת יצחק נבון בירושלים - ועומסים כבדים מורגשים בכניסה לתחנה, אחרי שלאורך היום נרשמו עומסים גם בתחנות השונות בתל אביב ובערים אחרות. כתוצאה מהעומס, רכבת ישראל תגברה רכבות, והן יוצאות מהתחנה בירושלים בשיטת "מלא וסע".
סמנכ"לית הקרן החדשה שירה בן ששון פורסטנברג עמדה עם שלט שעליו שיר של יהודה עמיחי, "אני אדם יחיד". היא סיפרה שכל המורות לספרות נעצרו לידה. "הרשות השופטת והאוהבת והמבצעת הגוף אחד", מביע השיר כמיהה למדינה אחרת. "אין צורך להטיל גז מדמיע אני כבר בוכה", נאמר בשיר.
בן ששון, הנכדה של שר הפנים יוסף בורג והאחיינית של יו"ר הכנסת לשעבר אברהם בורג, ציטטה את סבא שלה שנהג לומר שהדתיים-לאומיים הם המקף בין הציונות לדתית. "היום זה לא כך. השם ציונות דתית נחטף", היא אומרת. לדבריה "כל הזמן מחמיאים לה על זה שדתיים באים להפגנה אבל אין מה להחמיא. יש דתיים גם במרכז ובשמאל". עם זאת היא מודה ש"הפגנות ירושלמיות מתאימות לי. יש המון אנשים מבית הכנסת. התוכן של הנאומים מאוד תורני". היא מקוה להקפאה מוחלטת של החקיקה. לדבריה, לא רק ההפיכה החוקתית מפחידה, גם כל החוקים נגד זכויות האדם שהממשלה הזאת מאשרת והמהפכה החוקתית תאפשר אותם".
6 צפייה בגלריה
שירה בן ששון פורסטנברג במחאה בירושלים
שירה בן ששון פורסטנברג במחאה בירושלים
שירה בן ששון פורסטנברג במחאה בירושלים
(צילום: שחר אילן)

באוהל של התנועה לאיכות השלטון קראו "בואו לקחת שלטים" והרכיבו שלטים עם הסיסמה הלא מאוד אטרקטיבית "פסקת ההתגברות תפגע בך". זה מבטא את אחת הבעיות קשות במאבק על דעת הקהל: השאלה מה זה בדיוק פסקת התגברות ולמה זה מצדיק מלחמה. השלטים מסביב מכריזים גם "אין דמוקרטיה אין הייטק" ואין דמוקרטיה אין אקדמיה". אבל נראה ששני החידושים הקליטים הם "העם רוצה ביקורת שיפוטית" ו"יריב לוין פה זה לא פולין".
נועה חסידוב, 27, היא אחת מפעילות ארגון "ישראל שלנו" שהתלבשו בבורקה וחיג'אב (לבוש מסורתי של נשים מוסלמיות) כשרק עיניהן גלויות, וערכו מיצג בהפגנה. "אם הופכים להיות איראן אז איראן עד הסוף", היא הסבירה. "כי לשם הממשלה מתכוונת לקחת אותנו אבל אנחנו לא ניתן להם".חסידוב היא סטודנטית לתואר שני לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן גוריון. "הם מחסלים לנו את בית המשפט ורוצים למנות את השופטים בעצמם ולא יהיה להם שום רסן", היא הסבירה. את ההסלמה היא רואה כבר בהצעת החוק שמטילה חצי שנת מאסר על מי שתלך בכותל בשרוולים קצרים.
"יש גם כמה מורים מבית הספר ששובתים", אמרה בת חן נקש בת 17, חניכת השומר הצעיר מחולון, את ההעדפה שלה להגיע להפגנה ולא ללימודים. לדבריה, המורים בבית הספר יודעים שהיא משתתפת מדי מוצאי שבת בהפגנה בקפלן. "המחנכת פרגנה לנו על היום". אנשי השמו"צ הקפידו להגיע בחולצות כחולות. לדבריה, זה חשוב דווקא לה כדור העתיד. "יש פה מלא בני נוער". היא חוששת שבמדינה ללא דמוקרטיה יהיה לה כאישה פחות שוויון מאשר לאימא שלה. לדבריה "זה מתחיל בדברים קטנים ויתגבר ויהיו גזרות שיפגעו בי. פה אני רוצה להקים את ביתי. כשפוגעים בדמוקרטיה פוגעים בי".
6 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה ירושלים 4
הפגנה מחאה ירושלים 4
מפגינות בירושלים
(צילום: עופר צור)

"אני רוצה להגיד לכם מה קורה במשכן הכנסת, אני רוצה שתדעו - לא ישתיקו אותנו", אמר לפיד בתחילת נאומו. "הם שומעים את הצעקה שלנו, את העוצמה שלנו והמחויבות שלנו, מעמידים פנים שהם לא שומעים ומפחדים, אבל הם שומעים ומפחדים".
"כלפי חוץ הם מגחכים בציניות, אבל בפנים הם רועדים, כמו שתמיד רעדו שליטים כשהם גילו שיש מולם אנשים שלא מוכנים לוותר", נאם לפיד להמונים. "הם שומעים אותנו וכל יום הם שומעים אותנו יותר. הם שומעים אותנו ופתאום הם מגלים שאנחנו לא מוכנים לשחק את המשחק כמו שהם תכננו אותו. אנחנו לא פה רק בשביל לשלם מיסים ולשלוח את הילדים שלנו לצבא. אנחנו לא נסתגר בבתים כשהם מנסים להפוך את מדינת ישראל לדיקטטורה חשוכה ולסתום לנו את הפה".
יו"ר יש עתיד המשיך באותו קו ואמר להמונים: "לא יסתמו לנו את הפה. אנחנו לא נשתוק כשהם דורסים כל מה שיקר לנו וכל מה שקדוש לנו. אנחנו לא עובדים אצלם, אנחנו שותפים שווי זכויות. אנחנו לא נתינים, אנחנו אזרחים. הם מעמידים פנים שהם יסתדרו בלעדינו, אבל הם יודעים שהם לא יכולים. אנחנו יהודים, אנחנו פטריוטים, גם אנחנו עם ישראל. אם הם ימשיכו את הטירוף הזה, שלא ידברו אתנו על אחדות. אין דבר כזה אחדות שבה רק צד אחד קובע את החוקים".
"הם שכנעו את עצמם שאנחנו עייפים - לא נתעייף לעולם", הוסיף. "הם שכנעו את עצמם שאין לנו כבר כוח למאבק הזה - עכשיו הם לא מאמינים למראה עיניהם. מה שהם שומעים מכאן, מהמקום הזה, הוא לא קולו של הייאוש, אלא קולה של התקווה. מה שהם שומעים זו לא שנאה, אלא אהבת מולדת. זה מה שמפחיד אותם כל כך, זה מה שהופך את הקול שלנו לצלול וחזק כל כך".
לפיד הבהיר כי "המאבק הזה לא ייגמר היום. הוא יהיה ארוך. עוד יהיו בו פסגות ותהומות, אבל יגיע יום וכל אחד מהאנשים והנשים שנמצאים כאן בחוץ ברחוב, יוכל להגיד לילדיו: ביום שבו מדינת ישראל היתה צריכה אותי יותר מכל, הייתי שם. הפסדתי קרבות, אבל לא את המלחמה. לא שתקתי, והם שמעו את קולי. אנחנו נילחם ברחובות, אנחנו נילחם שם בתוך הבניין, אנחנו נילחם עד שננצח".
גנץ, שנאם אחרי לפיד, נאם בגרון ניחר והיה חריף במיוחד ביחס לדבריו בעבר, גם מוקדם יותר היום בוועדה. "נתניהו, אתה מרסק את החברה הישראלית מבפנים", אמר יו"ר המחנה הממלכתי. "לא תהיה התפשרות על הדמוקרטיה. לא תהיה הידברות אם התהליך המטורף הזה לא ייעצר".
בהפגנה נאם גם שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, שאמר: "אנחנו כאן כדי למנוע את חורבן הבית, לעצור את הטירוף, למנוע הפיכה משטרית. לא נלחמנו כדי לאבד את המדינה בשביל גזענים".
יעל לוין, עובדת סוציאלית, נאמה בהפגנה ואמרה כי "ההפיכה המשטרית הזו היא רעידת אדמה שמשנה לחלוטין את חוקי המשחק. בג"ץ הוא קו ההגנה האחרון של קהילות מוחלשות ואנשים החיים בעוני. מפחיד לחשוב מה יקרה כשבג"ץ לא יתייצב כחומה אחרונה בפני הפגיעה בזכויות".
בין המפגינים היו רבים מתעשיית ההייטק המקומית. ארז שחר, שותף בקומרה, וינאי אורון מוורטקס ישראל אמרו לכלכליסט שמדובר בעיניהם הפגנת עוצמה של העם שלא ניתן להתעלם ממנה. לדבריהם, להפגנה יש השפעה רבה על נתניהו, וכך גם לכלכלה שמשדרת מצוקה. "אם ביידן יצא נחרץ נגד הרפורמה אז כנראה שיש השפעה", אמר שחר.
להפגנה המרכזית בירושלים קדמו מחאות קטנות יותר במוקדים רבים, ובהם בנוכחות של הורים לצד ילדיהם. בעיריית תל אביב אמרו כי כ-50% מהתלמידים לא הגיעו לבתי הספר עקב השביתה שאינה רשמית ושההסתדרות לא כלולה בה.

6 צפייה בגלריה
ראשי האופוזיציה בהצהרה משותפת ל מחאה נגד הרפורמה המשפטית
ראשי האופוזיציה בהצהרה משותפת ל מחאה נגד הרפורמה המשפטית
ראשי האופוזיציה בהצהרה משותפת. "מצפים מאיתנו להיות אופוזיציה מאוחדת"
(צילום: עמיר קורץ)

ראשי מפלגות האופוזיציה יאיר לפיד, בני גנץ, אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי התכנסו להצהרה משותפת מהכנסת. לפיד אמר כי "מה שהממשלה רוצה להביא לכנסת זו לא קריאה ראשונה, אלא קריעה לגזרים של עם ישראל ושל הדמוקרטיה הישראלית". הוא מנה חברי כנסת מהליכוד וביקש מהם "לעצור את האסון". גנץ הוסיף כי "אנו נמצאים על חבית חומר נפץ ביטחונית ובקואליציה מרכזים מאמץ בפילוג ובחיסול הדמוקרטיה". לדברי ליברמן, "החקיקה נועדה לחלץ את נתניהו ודרעי מהתסבוכת המשפטית שלהם. והם רוצה ליצור בית משפט עליון של הליכוד". מיכאלי סיכמה: "הציבור מצפה מאיתנו להיות אופוזיציה מאוחדת".
יו"ר תקווה חדשה גדעון סער אמר כי "אני קורא לחבריי לליכוד שגדלו על הערכים שאני גדלתי עליהם. אל תמשיכו להיגרר אחרי הקיצוניים והמושחתים, בואו תצטרפו אלינו להגנה על דרכו של מנחם בגין. הדמוקרטיה היא נס גדול למדינה שרוב העולים אליה באו ממדינות שהיו בהן משטרים לא דמוקרטיים, עם מלחמות, עם גלי טרור בלתי פוסיקם, ושמרנו עליה וזה הנס הגדול שאנחנו חייבים להנחיל גם לבנינו וגם לבני בנינו עד סוף הדורות, אין שום סיכוי שנוותר במאבק הזה".
סער הוסיף כי "הושטנו יד בעקבות דברי נשיא המדינה אמש, הממשלה והקואליציה דחו את מתווה הנשיא והיום התחילו בהצבעות ורמסו תחת מגפיהם את מתווה הנשיא. אתם קורעים את העם, אתם מפלגים את העם, אתם מחלישים את מדינת ישראל כפי שכתבו כל ראשי המל"ל במתכב רק לפני מספר ימים. העם ינצח את השלטון. אני קורא לרה"מ נתניהו, תפסיק להתחבא מאחורי לוין ורוטמן, אתה כרגע באין כניסה, קח רוורס".
ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם סרטון שבו קרא לראשי האופוזיציה "להפסיק לדרדר בכוונה את המדינה לאנרכיה". לדבריו, "תראו מה קרה היום בירושלים - האופוזיציה משתוללת בתוך הכנסת וחברי כנסת שלה קופצים על השולחנות. רון חולדאי מסית במפורש לשפיכות דמים, ובהפגנת השמאל קוראים לראש הממשלה 'בוגד'. תתאפסו על עצמכם, גלו אחריות ומנהיגות. רוב אזרחי ישראל לא רוצים אנרכיה - הם רוצים שיח ענייני ובסוף הם רוצים אחדות"